Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-07, 13:23   #1
Griip
Självgod idoit
 
Griips avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Blasieholmsgatan 6
Inlägg: 3 033
Snabb hjälp sökes, axelskada

Åkt till stockholm för att hälsa på polare, och nästan det första som händer är ju givetvis att jag skadar mig när vi brottas. Gammal knäskada åkte upp, ledbanden slits ut och kan knappt gå nu dagen efter. Men det har jag varit med om förut, problemet är axeln.

Drar jag armen bakåt eller uppåt så kommer det en otrolig smärta och jag "tappar" ner armen. Kände ingenting igår och blir värre å värre hela tiden. Trycker jag på framsidan/sidan så känns ingenting men trycker jag längre bak så kommer samma smärta.


Någon som vet något tips eller liknande som kan göra helgen här uthärdlig? Vill itne gå runt både haltandes OCH med bara en arm :/
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 14:12   #2
hultman
Fulstygg
 
hultmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 2 185
Uppsök en läkare.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 15:54   #3
Wikner
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Skövde
Inlägg: 328
låter som ett ledband har fått sig en smäll, var liknande när min axel hoppade ur led.
Har för mig att de aldrig läker riktigt till sin ordinarie längde, typ eller nått, iaf
mina ledband är lite uttöjda så jag kan inte göra vissa saker, typ axelpress då flippar den ur...men ont gör de inte längre.
Läkaren sa att ända chansen att få den som förut är operation.
Wikner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 19:47   #4
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
min axel har också hoppat ur led en gång. men jag kan göra axelpressar ändå? iofs inte fria... är det dom du syftar på? jag "kan" göra fria, men det är obekvämt, och den hoppar inte ur led så fort jag försöker, men är det värt det när det finns andra övningar? ne

hur funkar det om dom skulle operera?

griip, sluta brottas och sök up en läkare
på tal om brottning så var det så min axel åkte ur led, farligt det där...
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 13:54   #5
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
hade en liknande känsla ett tag sen...


visade sig vara ruptur på supraspinatus strax utanför ac-leden o bursan i ac-leden hade blivit lite inflammerad....antiiflammatoriskt o aktiv vila....men de tog 3 månader innan ja fixade alla övningar i axeln igen..

använde lätta rotatorcuff övningar under tiden....i början utan vikt...sen la ja på...men man ska ju inte använda tunga vikter i de övningarna iaf...så..
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 14:16   #6
Wikner
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Skövde
Inlägg: 328
Axeln blir väl i stort sätt återställd efter operation, men tar nog riktigt lång tid innan den är helt återställd.
Syftade på fria axelpressar ja.
Wikner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 17:25   #7
Spungebob
Banned
 
Spungebobs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 68
hmmm

Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Åkt till stockholm för att hälsa på polare, och nästan det första som händer är ju givetvis att jag skadar mig när vi brottas. Gammal knäskada åkte upp, ledbanden slits ut och kan knappt gå nu dagen efter. Men det har jag varit med om förut, problemet är axeln.

Drar jag armen bakåt eller uppåt så kommer det en otrolig smärta och jag "tappar" ner armen. Kände ingenting igår och blir värre å värre hela tiden. Trycker jag på framsidan/sidan så känns ingenting men trycker jag längre bak så kommer samma smärta.


Någon som vet något tips eller liknande som kan göra helgen här uthärdlig? Vill itne gå runt både haltandes OCH med bara en arm :/
Du borde lyssna på din kropp tycker jag och prata med en läkare....Har du ont ska du inte anstränga dej mera !
Spungebob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-14, 22:12   #8
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Åkt till stockholm för att hälsa på polare, och nästan det första som händer är ju givetvis att jag skadar mig när vi brottas. Gammal knäskada åkte upp, ledbanden slits ut och kan knappt gå nu dagen efter. Men det har jag varit med om förut, problemet är axeln.

Drar jag armen bakåt eller uppåt så kommer det en otrolig smärta och jag "tappar" ner armen. Kände ingenting igår och blir värre å värre hela tiden. Trycker jag på framsidan/sidan så känns ingenting men trycker jag längre bak så kommer samma smärta.


Någon som vet något tips eller liknande som kan göra helgen här uthärdlig? Vill itne gå runt både haltandes OCH med bara en arm :/
De flesta axelproblem brukar gå över efter några veckor, precis som med ryggproblem.
Du kanske har painful arc?
(http://www.patient.co.uk/showdoc/40001864/)
Försök hålla igång cirkulationen om möjligt gör några inåt/utåtrotationer med belastning (gravitationen räcker) om du inte klarar att att lyfta armen kan du prova att lyfta den med andra armen, går det så gör det. Om smärtan inte lugnat ner sig på några dagar är det definitivt läge att uppsöka läkare.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)