Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-01, 00:23   #1
d12
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 111
Armågssmärta vid tricepsövningar

Jag undrar lite över min armbåge. När jag utför vissa tricepsövningar, t ex smal bänkpress eller press downs så får jag ont i armbågen i ett kort ögonblick, samma tillfälle vid varje enskild repetion.

Det känns som att nerven (den som gör så ont att slå i) i armbågen skaver på den inre "kulan" i armbågen (tänk att det finns tre, en stor och två små på varsin sida om den stora), eller snarare "åker fram och tillbaka över den innersta knölen".

Det orsakar endast smärta för stunden och inte på lång sikt. Så har det varit hittills i varje fall.

Är det här något som återställs kirurgiskt eller är det en fråga om stretching och uppvärmning?

(har försökt hitta trådar med liknande problem, dock utan framgång)
d12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-01, 08:10   #2
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
är det på samma "kordinat" som det gör ont,eller gör det ont hela lyftet ?...

sluta träna triceps(coh andra muskler där du har känningar) så det gör ont ett tag och låt det gå över, gör det inte det på 1-2v så blir det doktorn.
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-01, 13:09   #3
Dogge
Registered User
 
Dogges avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 57
Gör inte övningar som gör ont utan byt ut dom. Det kan räcka med att du byter stång/grepp.

Har hjälpt flera som haft ont och kört med raka grepp, kör med ett vinklat grepp eller snöre i pushdowns och en ez-stång i den smala pressen.

testa dig fram och kör det som känns bra.

//Dogge
__________________
Train hard, eat right, be huge!!
Dogge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-01, 13:12   #4
Karate_kid
Banned
 
Karate_kids avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 997
Själv gick ja med inflammation i armbågen, och dum som va fortsatte att träna även att det gjorde sjukt ont. Till slut var ja tvungen att vila skiten, och det har jag gjort nu cirka 2 månader, har även kört lite voltaren så nu har det börjat lösa sig, känner inte något alls, men avaktar endå ett tag till med tunga triceps övningar. Kände i ALL form av pressövningar förut, INGET nu.
Så rådet är att vila skiten.
Karate_kid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-04, 22:57   #5
Sonny
Jag är hårdrockare
 
Sonnys avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: L America
Inlägg: 4 661
Jag hade exakt samma problem vid hantellyft bakom nacken, bytte ut övningen, testade igen efter 3veckor o "smärtan" var borta!
__________________
Tomorrow we enter the town of my birth.
I want to be ready.



Kolozzeum Black Metal Mafia
Sonny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 21:44   #6
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Det har hänt mig också och jag fick rådet härifrån att värma upp bättre och det funkade
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-07, 22:35   #7
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
testa ha tummen på samma sida som de andra fingrarna, och böj upp handryggen maximalt under hela rörelsen.
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 03:06   #8
d12
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 111
Tack för tipsen.

Det stämmer att vissa vinklar, grepp, stänger är bättre än andra när det gäller detta problem.

Triceps är förmodligen min absolut svagaste "del". Kan det ha med saken att göra?

Jag funderar på om det är så att jag får igång vikterna med hjälp av armens övriga muskler och leder och att triceps inte riktigt är redo för det. Att jag helt enkelt krö för tungt. Jag kör egentligen inga tunga vikter alls - som sagt triceps är mitt absolut svagaste. Jag gör t ex 8 dips och väger 76 kg. Bänkpress är jag pinsamt dålig på (även om jag vet att triceps är långt ifrån den enda aktiva muskeln i b-press), jag grejar inte 50 kg ens.

Tacksam för respons!
d12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-31, 13:21   #9
HenrY
Registered User
 
HenrYs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 044
Ibland känner jag också av armbågarna i triceps övningar.
För mig så tror jag det handlar om hur trött jag är i triceps innan övningen, då jag hitills kört bröst/axlar innan triceps.
Är jag trött så känns det som jag lägger större delen av själv tyngden på armbågen istället för triceps. (svårt att förklara) men då sänker jag bara vikten o försöker att verkligen köra på kontakt med tricepsen. Detta tar iaf bort min armbågssmärta omedelbart!
HenrY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 20:37   #10
mr_ping2
Registered User
 
mr_ping2s avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 002
Klassikern är inflammation.... har jag säkert fått nu så jag kör voltarenkur.
__________________
[185 - 170 - 220]
mr_ping2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-09, 21:27   #11
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av mr_ping2
Klassikern är inflammation.... har jag säkert fått nu så jag kör voltarenkur.

Du vet väl om att det är vanligt att bänktröjan irriterar bicepsfästen & orsakar smärta?????

Vissa lyftare har det problemet, löses lämpligen genom att dra upp ärmen ett par cm högre än vanligt ( rulla tyget ngt varv).
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-10, 06:55   #12
mr_ping2
Registered User
 
mr_ping2s avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 002
Jag har faktigt haft det problemet förut...däremot har jag fått det nu utan tröjan. Har ökat en del i vikt och då brukar jag känna mig stabilare, men jag har överansträngt armarna i veckan... Får vila och se när det går över.

Jävla typiskt bara nu i toppningen.. .
__________________
[185 - 170 - 220]
mr_ping2 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)