Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-05-26, 18:39   #1
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Värk vid sidan av ländryggen

Har haft lite känningar på sidan om ländryggen ovanför skinkan typ.
Inte säker på vilken muskel (eller dylikt det rör sig om).
Efter att ha kollat runt lite verkar det vara piriformis, men jag är inte säker.
Iaf, känningarna får jag vid och efter marklyft. Nu sist så var jag nog lite ouppvärmd, för det kändes riktigt obehagligt efteråt.
Det gör inte väldigt ont, bara känns obehagligt och kan värka emellanåt. Känner av det ofta också när jag gör en rörelse liknande sidolyft, men mer framåtlutad (ett mellanting mellan ett sidolyft och marklyft typ), i det utstretchade läget. Stretching verkar för övrigt inte hjälpa, snarare göra det värre.
Grejen är att sedan jag gick till naprapat i min ungdom så har jag kunnat knäcka kotorna i ryggraden, och har fortsatt att göra det relativt ofta (dagligen). Jag har lättare att knäcka just där jag har ont, och det gör att jag misstänker att all denna knäckning har gjort lederna (eller något) lösare där så att musklerna runtomkring måste ta i extra mycket för att kompensera. Vilket leder till ständig spänning/överbelastning och värk.
Kan det stämma?
Vad skall jag isf göra åt saken, för jag försökt träna upp området, stretcha, sluta knäcka, knäcka mer... ja det mesta... och det vill inte försvinna.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-26, 22:10   #2
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Har haft lite känningar på sidan om ländryggen ovanför skinkan typ.
Inte säker på vilken muskel (eller dylikt det rör sig om).
Efter att ha kollat runt lite verkar det vara piriformis, men jag är inte säker.
Iaf, känningarna får jag vid och efter marklyft. Nu sist så var jag nog lite ouppvärmd, för det kändes riktigt obehagligt efteråt.
Det gör inte väldigt ont, bara känns obehagligt och kan värka emellanåt. Känner av det ofta också när jag gör en rörelse liknande sidolyft, men mer framåtlutad (ett mellanting mellan ett sidolyft och marklyft typ), i det utstretchade läget. Stretching verkar för övrigt inte hjälpa, snarare göra det värre.
Grejen är att sedan jag gick till naprapat i min ungdom så har jag kunnat knäcka kotorna i ryggraden, och har fortsatt att göra det relativt ofta (dagligen). Jag har lättare att knäcka just där jag har ont, och det gör att jag misstänker att all denna knäckning har gjort lederna (eller något) lösare där så att musklerna runtomkring måste ta i extra mycket för att kompensera. Vilket leder till ständig spänning/överbelastning och värk.
Kan det stämma?
Vad skall jag isf göra åt saken, för jag försökt träna upp området, stretcha, sluta knäcka, knäcka mer... ja det mesta... och det vill inte försvinna.
Beskriv hur du knäcker kotorna. Jag tycker snarare det låter som quadratus lumborum än piriformis.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 00:20   #3
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Beskriv hur du knäcker kotorna. Jag tycker snarare det låter som quadratus lumborum än piriformis.
Det är väl en "vidareutveckling" av den där knäcken kiropraktorer/naprapater brukar göra när man ligger på sidan med det övre benet uppdraget i typ 90 grader. Fast jag gör det oftast ståendes och trycker på höften/ryggen på ena sidan, och vrider på kroppen åt andra hållet. Det knäcker då längst ner i ländryggen och lite på "sidan", eller så känns det iaf.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 17:46   #4
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Det är väl en "vidareutveckling" av den där knäcken kiropraktorer/naprapater brukar göra när man ligger på sidan med det övre benet uppdraget i typ 90 grader. Fast jag gör det oftast ståendes och trycker på höften/ryggen på ena sidan, och vrider på kroppen åt andra hållet. Det knäcker då längst ner i ländryggen och lite på "sidan", eller så känns det iaf.
Och varför gör du detta? Inte fan borrar du väl dig själv i tänderna bara för att tandläkaren gör det?
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-27, 22:32   #5
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Frazze
Och varför gör du detta? Inte fan borrar du väl dig själv i tänderna bara för att tandläkaren gör det?
För att jag inte kan låta bli?
Det är fan som att knäcka knogarna, jääävligt svårt att låta bli ibland.
Men jag ville mer få bekräftat (av någon som kan) om det kan vara knäckandet som är problemet.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 00:15   #6
hockeyFREAK
Scott Stevens
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Har haft lite känningar på sidan om ländryggen ovanför skinkan typ.
Inte säker på vilken muskel (eller dylikt det rör sig om).
Efter att ha kollat runt lite verkar det vara piriformis, men jag är inte säker.
Iaf, känningarna får jag vid och efter marklyft. Nu sist så var jag nog lite ouppvärmd, för det kändes riktigt obehagligt efteråt.
Det gör inte väldigt ont, bara känns obehagligt och kan värka emellanåt. Känner av det ofta också när jag gör en rörelse liknande sidolyft, men mer framåtlutad (ett mellanting mellan ett sidolyft och marklyft typ), i det utstretchade läget. Stretching verkar för övrigt inte hjälpa, snarare göra det värre.
Grejen är att sedan jag gick till naprapat i min ungdom så har jag kunnat knäcka kotorna i ryggraden, och har fortsatt att göra det relativt ofta (dagligen). Jag har lättare att knäcka just där jag har ont, och det gör att jag misstänker att all denna knäckning har gjort lederna (eller något) lösare där så att musklerna runtomkring måste ta i extra mycket för att kompensera. Vilket leder till ständig spänning/överbelastning och värk.
Kan det stämma?
Vad skall jag isf göra åt saken, för jag försökt träna upp området, stretcha, sluta knäcka, knäcka mer... ja det mesta... och det vill inte försvinna.
Jag har haft EXAKT samma problem. Detta är en kota som ligger snett som en naprapat ställer till rätta. Du får gå och göra detta under en viss tid tills det inte går tillbaka mer. Problemet uppstår ofta vid sträckningar i höfterna (som är mycket vanligt bland hockeyspelare) eller att du inte stretchar höfterna tillräckligt, du kommer få diverse övningar av din naprapat

Så du kan pusta

MVH hockeyFREAK
hockeyFREAK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 09:01   #7
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Jag tror mycket väl att självmanipulation kan vara farligt, i synnerhet om du gör "själv" och gör fel varje gång, fast oftast är det ofarligt. Men ja, det låter som om du förmodligen har hockeyröv?
Börja med att prova stretcha igen hela området ett par gånger om dagen i några dagar den utomordentligt bra stretchsidan visar vad. Stretcha i 30sek, och tryck emot i 10, stretcha 30, vila. Blir det inte bättre så får du la pallra dig iväg till en naprapat. Det är i alla fall knappast någonting akut.
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 09:12   #8
Johnny
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 121
Man vet faktiskt inte om det är farligt på något vis att blir manipulerad hela tiden, de studier som har gjorts visar att det inte sker något alls.

Hur som haver. När man kan knäcka sig själv så där lätt, så sker det alltid på samma ställe, och du har lite rätt i att lederna är "lösare" där. Fast det är inte riktigt sant, antagligen är det så att nivåerna ovanför och under de ställen där du knäcker har inskränkt rörlighet, därav så tar du ut hela rörelsen på ett ställe.

Jag skulle försöka sluta att självknäcka, dessutom uppsöka någon som kan undersöka dig och se om det finns "överrörliga" segment och istället försöka få igång rörligheten i dom.

Sen för att vara petig så vill jag bara flika in att en kota inte kan hoppa snett eller något liknande.
Johnny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-28, 18:55   #9
hockeyFREAK
Scott Stevens
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 100
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny
Man vet faktiskt inte om det är farligt på något vis att blir manipulerad hela tiden, de studier som har gjorts visar att det inte sker något alls.

Hur som haver. När man kan knäcka sig själv så där lätt, så sker det alltid på samma ställe, och du har lite rätt i att lederna är "lösare" där. Fast det är inte riktigt sant, antagligen är det så att nivåerna ovanför och under de ställen där du knäcker har inskränkt rörlighet, därav så tar du ut hela rörelsen på ett ställe.

Jag skulle försöka sluta att självknäcka, dessutom uppsöka någon som kan undersöka dig och se om det finns "överrörliga" segment och istället försöka få igång rörligheten i dom.

Sen för att vara petig så vill jag bara flika in att en kota inte kan hoppa snett eller något liknande.
hehe men det var något som var fel där som han fixade iaf

hockeyFREAK
hockeyFREAK är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)