Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-05-22, 15:31   #1
der_rickard
Registered User
 
der_rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Falun
Inlägg: 327
Skillnader i 2 olika hamstringsstretchar

Nu ska ni anatomikunninga få förklara vad det blir för skillnad på dessa två stretchar för hamstrings...

1: Står väldigt bredbent och böjer sig över ena benet med rak knäled (180grader).

2: Den klassiska. Lägger upp ena benet på lämplig höjd och böjer sig över benet med lätt flekterad knäled.
der_rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-22, 19:53   #2
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 115
Citat:
Ursprungligen postat av der_rickard
Nu ska ni anatomikunninga få förklara vad det blir för skillnad på dessa två stretchar för hamstrings...

1: Står väldigt bredbent och böjer sig över ena benet med rak knäled (180grader).

2: Den klassiska. Lägger upp ena benet på lämplig höjd och böjer sig över benet med lätt flekterad knäled.
Hamstringsmuskulaturen innefattar tre muskler.Semitendinosus, Semimembranosus och biceps femoris med sina två huvuden, caput longum och brevis. Longum urspringer från tuber ischiadicum och brevis på anteriora sidan mitt på femur och tillsammans fäster de ner på caput fibulae.
Semitendinosus urspringer från tuber ischiadicum och fäster i pes anserinus (gåsfoten, tillsammans med sartorious och gracilis)
Semimembranosus ligger under och urspringer från tuber ischadicum och fäster distalt om pes anserinus.

1. Stretchar inte i huvudsak hamstrings utan framförallt gracilis.

2. Den klassiska, ju mer vinkel du har i stretchbenets knä desto högre upp i låret känns det och tvärtom. Om man har rakt knä känns det för de flesta endast från knävecket och ner i underbenetvilket beror på att man översträcker nervroten.

Senast redigerad av obesogen den 2005-05-22 klockan 19:58.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-22, 20:07   #3
der_rickard
Registered User
 
der_rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Falun
Inlägg: 327
Tack för svaret. Jag var dock otydlig ang 1:an. Man står bredbent och tårna pekandes rakt åt sidan. Såhär:
/_ \_
Böjer sedan i höften och stretchar det främre benet. Bakre benet böjs så mycket som behövs. Det kan inte stretcha gracilis, men enligt vad du skrev så borde det ta långt ner på lårets baksida?
der_rickard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)