Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-05-19, 15:52   #1
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Stalinismen

Är det så att även Stalin kikade på marxismen och formade sin ideologi efter detta, eller vad för sorts filosofi förespråkade och drev Stalin?

Skriver en uppsats om olika grenar inom kommunismen, och hittar inget vettigt om stalinismen, endast om Stalin och hur hemsk han var osv

Alla svar/länkar uppskattas!
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 15:56   #2
Pretender
Registered User
 
Pretenders avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 1 034
Du kanske ville ha ngt utförligare... men detta är ju en början...

/P
Pretender är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 15:58   #3
Vastrix
mjuk på både in och utsidan
 
Vastrixs avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Malmö/Lund
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av Svantee
Är det så att även Stalin kikade på marxismen och formade sin ideologi efter detta, eller vad för sorts filosofi förespråkade och drev Stalin?

Skriver en uppsats om olika grenar inom kommunismen, och hittar inget vettigt om stalinismen, endast om Stalin och hur hemsk han var osv

Alla svar/länkar uppskattas!

Man brukar säga att stallnismen är föresoråkare för industrier medans maoismen är mer åt jordbrukshållet. Båda två påstod sig följa marx, om det sedan var så är kanske lite mer öppet för tolkning. Mao och Stalin hade ju närmast en kamp om vem som var den sanne marxisten.
__________________
21,1 km @ 1.47.08
B/B/M 130/110/180
Vastrix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 16:00   #4
Bolio
Förhudsuppviglare
 
Bolios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~
Inlägg: 7 159
Stalin läste ju inte ens Marx. Han läste däremot sin Nietzsche och sin Machiavelli, men jag skulle vilja säga att han missförstod Nietzsche ordentligt. Nietzsche ville ju inte ens bli läst av någon jävla ryss.
Bolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 16:01   #5
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Han byggde vidare på Lenins verk och genomförde ett slags andra revolution där han rensade ut alla gamla bolsjeviker. Jag har för mig att han utformade idén om fascismen som kapitalismens högsta stadium. Skall kolla upp det när jag har tid. Annars:

http://www.geocities.com/stalinsallskapet/index.html

Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 16:03   #6
RobbeliRobban
Banned
 
RobbeliRobbans avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 4 200
Icke att förglömma är att Stalin var rätt mycket i krig, och behövde ägna sig åt att hålla ockuperade länder och folk i schack. Fanns nog inte mycket tid för ideologiskt/filosofiskt finlir då.
RobbeliRobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 16:04   #7
Bolio
Förhudsuppviglare
 
Bolios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~
Inlägg: 7 159
Citat:
Ursprungligen postat av RobbeliRobban
Icke att förglömma är att Stalin var rätt mycket i krig, och behövde ägna sig åt att hålla ockuperade länder i schack. Fanns nog inte mycket tid för ideologiskt/filosofiskt finlir då.
Nä, precis. Stalin var ju bara en "ledare", han var inte mycket till tänkare.
Bolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 20:44   #8
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av bolio
Stalin läste ju inte ens Marx. Han läste däremot sin Nietzsche och sin Machiavelli, men jag skulle vilja säga att han missförstod Nietzsche ordentligt. Nietzsche ville ju inte ens bli läst av någon jävla ryss.

Hmm. Stalin ledde redan som tonåring (på 1890-talet) studiecirklar i marxism, så helt obekant med Marx' teorier var han nog inte...
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 20:46   #9
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Isaac Deutschers böcker om Stalin är intressanta; inte minst för att han hade direkt insyn i kretsarna kring honom (trots att han själv var trotskist):

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 20:52   #10
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Tack så mycket gott folk, fortsätt gärna diskutera, detta är intressant faktamat för min slutsats!
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 21:13   #11
Achryl
Registered User
 
Achryls avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 882
var inte planekonomin eller de där femårsplanerna det mest utmärkande? KOmme inte ihåg nu, men gjorde ett arbete om kommunism för ett tag sen. Du kan ju PM:a om du vill kika på det
Achryl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 21:37   #12
Bolio
Förhudsuppviglare
 
Bolios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~
Inlägg: 7 159
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
Hmm. Stalin ledde redan som tonåring (på 1890-talet) studiecirklar i marxism, så helt obekant med Marx' teorier var han nog inte...
Wow, var och varannan vänsterkiddie har deltagit och lett studiecirklar kring "marxism". It don't mean shit när Stalin inte gjorde ett dugg av det Marx sa.
Bolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 21:54   #13
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av bolio
Wow, var och varannan vänsterkiddie har deltagit och lett studiecirklar kring "marxism". It don't mean shit när Stalin inte gjorde ett dugg av det Marx sa.
Kanske läget var lite annorlunda för 110 år sedan. Stalin var ingen typ som dök som gubben i lådan när Lenin dog och började döda en massa människor, han var marxist to the bone från unga år. Att han var paranoid förändrar inte saken.
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 21:57   #14
Bolio
Förhudsuppviglare
 
Bolios avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: ~
Inlägg: 7 159
Citat:
Ursprungligen postat av Bärs
Kanske läget var lite annorlunda för 110 år sedan. Stalin var ingen typ som dök som gubben i lådan när Lenin dog och började döda en massa människor, han var marxist to the bone från unga år. Att han var paranoid förändrar inte saken.
Ja, och träd är blåa. Vad menar du egentligen med "marxist to the bone"? Ifall jag hävdar att jag är somalier, blir jag då per automatik somalier? Han gick ju tvärtemot Marx, gjorde inget utav det Marx skrev utan istället införlivade någon slags Machavelliansk statskapitalistisk diktatur.
Bolio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 22:48   #15
Bärs
Registered User
 
Bärss avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 400
Citat:
Ursprungligen postat av bolio
Ja, och träd är blåa. Vad menar du egentligen med "marxist to the bone"? Ifall jag hävdar att jag är somalier, blir jag då per automatik somalier? Han gick ju tvärtemot Marx, gjorde inget utav det Marx skrev utan istället införlivade någon slags Machavelliansk statskapitalistisk diktatur.
Menar du att diktatur och kollektivt ägande av produktionsmedlen inte har något med Marx att göra?

Från manifestet:

"Proletariatet kommer att begagna sin politiska makt till att så småningom frånta bourgeoisin allt kapital och centralisera alla produktionsinstrument i staten"

"I början kan detta naturligtvis ske endast genom despotiska ingrepp i egendomsrätten och i de borgerliga produktionsförhållandena"

"När proletariatet i kampen mot bourgeoisin med nödvändighet förenar sig som klass, genom en revolution gör sig till härskande klass och som härskande klass med våld upphäver de gamla produktionsförhållandena, [min kurs.] så upphäver det med dessa produktionsförhållanden klassmotsättningarnas existensbetingelser, klasserna över huvud taget och därmed sitt eget herravälde som klass."

Jag menar att Stalin var marxist in i benmärgen. Han deltog i spridandet av marxism på alla tänkbara sätt alldeles från ungdomsåren och tillämpade även marxistiska idéer i praktiken.
Bärs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)