Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-05-19, 10:02   #1
Iostream
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 19
Hur osmart är det att inte värma upp/stretcha?

Så här i sommartider så har jag lite längre luncher på kneget, och har då börjat utnyttja dessa till att styrketräna.
Det blir dock lite stressigt och jag flackar runt mellan maskiner och vikter bra mycket snabbare än jag normalt gör. Å andra sidan lullar jag kanske runt lite väl mycket normalt sett...
Hursomhelst, pga av tidspressen så har jag helt skippat att värma upp, stretching är det också dåligt med. Vad kan detta har för otrevliga effekter? Tyckte att jag kände lite smärta i överarmen igår efter passet och tänker att det är bäst att konsultera expertisen.
Iostream är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 10:11   #2
Zaiboot
Registered User
 
Zaiboots avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Luleå
Inlägg: 41
Jag är ingen expert så du kanske får vänta på att nån annan svarar. Men uppvärmingen är ju ett måste så att man inte ska sträcka sig och sen få ut max av muskeln. Jag kan iaf inte prestera max om jag inte värmtupp. Men det behövs inte mycke för att bli varm i just den muskelgrupp du ska köra. Tex om du ska köra bänk är det bara att köra en 10-15ggr med tomstång sen ännu tyngre 10ggr och sen upp på träningsvikten.

Streching ska inte behövas om du inte vill bli vigare eller att du inte kör hela muskelnsrörelselängd. Vilket kan vara svårt med en del muskler. Risken är annars att musklerna drar ihop sig och blir korta och stela. Sen kan det vara skönt att strecha för att man får mindre träningsvärk eftersom man hjälper till att transportera bort slaggprodukter som bildats.

Så värm upp men övningen och hoppa inte över strechningen. Sen vet jag inte vilken splitt du kör på dina dagar, kan ju tänkas att du kan dela upp det på fler dagar.
Zaiboot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 10:54   #3
AngelLove
Registered User
 
AngelLoves avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Skåne
Inlägg: 1 560
Att värma upp är inte att köra med tom stång 10-15ggr....

Har kört med vad jag tror är MaxOt:s uppvärmningsform och den fungerar faktiskt jäkligt bra. Helt enkelt gör du 12, 10, 6, 3, 1 reps på 50, 65, 80, 90, 95% av den vikt du tänker börja på. Sedan kör du igång...
AngelLove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-19, 10:58   #4
Zaiboot
Registered User
 
Zaiboots avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Luleå
Inlägg: 41
Nu sa jag att man skulle köra dubbla det alltså två gånger 10-15 först med tomstång sen med lite mer än halva träningsvikten. Kan säga att jag är då genomvarm fast det finns säkert de som inte blir varmiaf. och då är det bara att köra fler.
Zaiboot är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)