Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-04-21, 21:05   #1
Snake
Banned User
 
Snakes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Hos din mamma
Inlägg: 3 757
Ont i korsryggen av inlines

Någon som får samma smärta ? Får en ilande smärta längst ner på korsryggen efter ca 10 minuter. Har bara åkt i ca en vecka så jag får hoppas det bara är ren ovana, eller är det nån som har nån annan teori? Har ca 20 år hockey på hög nivå bakom mig, så tycker det är rätt märkligt. Kanske beror på att man är van att ha en stöttepinne framför sig
Snake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 08:12   #2
Framtidens_Biff
Registered User
 
Framtidens_Biffs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 44
Jag har samma problem. Jag tror det beror på klenhet i korsryggen, men är inte säker.
Framtidens_Biff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 10:02   #3
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
eftersom du har lirat hockey så tror jag inte på klenhet i korsryggen, där är man grymt stark som regel om man lirat hockey på "bra" nivå...

Men du, ta med dig en "rullpuck" och en gammal hockeyklubba, ge dig ut en sväng... märker du av att du får ont i ryggen så e det ju nått annat...

Annars så är det ju en stor skillnad mellan inlines och hockey, jag har lirat hockey i 7 år tidigare, samt inlines under sommaren, fick ont i ryggen de första 5-7 passen på inlines...
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 10:06   #4
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Har själv spelat hockey och får också ont i korsryggen de första passen (vi ska inte snacka om fötterna ) Tror det beror på vibrationerna som uppstår, men är inte säker. Sen har man inte en klubba att stö sig på
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 10:21   #5
valis
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 4
Jag har åkt inlines i 7-8 år och det är något som besvärar en de absolut första gångerna man åker för säsongen.. sen är det tvärlugnt! absolut inget att oroa sig för.
valis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 11:42   #6
Pecca
Dryg, fet och hårig
 
Peccas avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Linköping
Inlägg: 1 697
Tror du får en helt annan statisk belastning när du åker inlines mot när du spelar hockey.... Inlines kör du för fullt i låt oss säga 30minuter medans hockey kör du intensivt i ca 30-60sek.... det gör att muskelfibrerna tröttas ut fort...

En vanesak helt enkelt....
__________________
STRIPPER CREW 2010!!!
O när jag går förbi står flickorna på rad, dom himmlar o ler, trugar och ber:
-Kom med oss ut ikväll följ med oss i natt...
SNYGGAST PÅ KOLOZZEUM!
"Powered by Optimum Nutrition"
Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 11:48   #7
aliquis
Banned User
 
aliquiss avatar
 
Reg.datum: Jul 2003
Ort: Örebro
Inlägg: 17 591
Jag får det med, trodde det var för att man tränar halvfel..
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 13:50   #8
Snake
Banned User
 
Snakes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Hos din mamma
Inlägg: 3 757
Jo det ligger nog mycket i ovanan, som nån sa så har jag redan ett rätt så stark ryggmuskelatur så det kan inte vara där skon klämmer. Får lita på att det ger med sig efter några fler pass.

Värt att tillägga är att jag har en kompis som dömmer hockey på elitnivå, och han får inte detta besvär. Så det kan ligga nått i hur man rör sig med och utan klubba, han är ju inte alls van med en sån.

Förövrigt så är det förbannat jobbigt att åka inlines när man kört ben dagen före, jävlar så stum i benen jag var
Snake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 13:53   #9
nemd
Registered User
 
nemds avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 2 137
Det är så när det gäller inlines. Kan ju bero på att man stabiliserar upp kroppen med korsryggne samtidigt som man åker på marken som inte är helt spikrak och jämn. Så det guppar lite gran och darrar lite. Och så handlar det ju om ovana också. Jag åker rätt mycket inlines och varje år när man börjar igen till sommarn så känns det. Men efter varje gång jag åker så känns det bara mindre och mindre. Åker man även ett tag till så släpper det, ungefär som när man får håll.
nemd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 21:09   #10
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela
 
Fatalists avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 8 279
Jag får alltid grym pump/mjölksyra till slut, fast jag åkt hela "sommarsässongen", säker på att det inte är det som känns? Inlines ÄR väldigt påfrestande för korsryggen! Händer t o m att jag får träningsvärk efter de dagar man är ute och kör i flera timmar
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-27, 09:32   #11
core
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 47
Kan bero på att höftböjaren är för kort, prova stretcha den.
core är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-27, 09:43   #12
AFanatic
Registered User
 
AFanatics avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 10 242
Citat:
Ursprungligen postat av abjorn
Har själv spelat hockey och får också ont i korsryggen de första passen (vi ska inte snacka om fötterna ) Tror det beror på vibrationerna som uppstår, men är inte säker. Sen har man inte en klubba att stö sig på

Är det mkt och väldigt kännbara vibrationer så har man för kassa inlines. Antingen det är själva skon som är för dålig och/eller för hårda hjul.

De vibrationer som man kan känna av ska ju inte vara störande lr på något sätt göra så att fötterna ex. domnar.
__________________
Journalen
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)