Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-04-21, 17:52   #1
AndersHermansson
Doktor Anders
 
AndersHermanssons avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 624
Muskelont i ljumsken

Tja! För drygt 1½ år sen hände det att jag gjorde illa mig i ljumsken efter en benpressövning. Jag tog i för mycket med buken, varpå det högg till lite i ljumsken. Jag tolkade det först som att det var ett ljumskbrock eftersom det under tiden efter händelsen kändes mer som en obehaglig känsla i ljumsken, istället för en ömmande muskel. Det lindriga besväret försvann, men tog sig tillbaka ganska nyligen, men nu känns det mer tydligt att det är en muskel eftersom det gör lite ont när jag gör en crunch eller lägger mig ned och lyfter på benen.

Finns det någon särskild övning som är bra för att rehabilitera? Är det någon rörelse man ska undvika? Jag har för mig att återhämtningen är besvärlig för just magmuskler eftersom man hela tiden använder dem mer eller mindre.
__________________
ful, dum, sur
AndersHermansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 20:59   #2
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Citat:
Ursprungligen postat av AndersHermansson
Tja! För drygt 1½ år sen hände det att jag gjorde illa mig i ljumsken efter en benpressövning. Jag tog i för mycket med buken, varpå det högg till lite i ljumsken. Jag tolkade det först som att det var ett ljumskbrock eftersom det under tiden efter händelsen kändes mer som en obehaglig känsla i ljumsken, istället för en ömmande muskel. Det lindriga besväret försvann, men tog sig tillbaka ganska nyligen, men nu känns det mer tydligt att det är en muskel eftersom det gör lite ont när jag gör en crunch eller lägger mig ned och lyfter på benen.

Finns det någon särskild övning som är bra för att rehabilitera? Är det någon rörelse man ska undvika? Jag har för mig att återhämtningen är besvärlig för just magmuskler eftersom man hela tiden använder dem mer eller mindre.
Låter som en muskelbristning du åkte på när det hände första gången. Men alltså, är det magen eller ljumsken du har problem med nu?
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 22:16   #3
AndersHermansson
Doktor Anders
 
AndersHermanssons avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 624
Citat:
Ursprungligen postat av Ame
Låter som en muskelbristning du åkte på när det hände första gången. Men alltså, är det magen eller ljumsken du har problem med nu?
Det ömmar mot mitten av kroppen, i samma höjd som ljumsken. Räknas det som ljumsken då?
__________________
ful, dum, sur
AndersHermansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 22:47   #4
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 115
Citat:
Ursprungligen postat av AndersHermansson
Tja! För drygt 1½ år sen hände det att jag gjorde illa mig i ljumsken efter en benpressövning. Jag tog i för mycket med buken, varpå det högg till lite i ljumsken. Jag tolkade det först som att det var ett ljumskbrock eftersom det under tiden efter händelsen kändes mer som en obehaglig känsla i ljumsken, istället för en ömmande muskel. Det lindriga besväret försvann, men tog sig tillbaka ganska nyligen, men nu känns det mer tydligt att det är en muskel eftersom det gör lite ont när jag gör en crunch eller lägger mig ned och lyfter på benen.

Finns det någon särskild övning som är bra för att rehabilitera? Är det någon rörelse man ska undvika? Jag har för mig att återhämtningen är besvärlig för just magmuskler eftersom man hela tiden använder dem mer eller mindre.
Det är inte så att det är iliopsoas du har problem med? Urspringer från Th12-L5 och fäster på Trochanter minor, kroppens stora höftböjare.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 22:59   #5
Bodylotion
Registered User
 
Bodylotions avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 73
Citat:
Ursprungligen postat av AndersHermansson
Det ömmar mot mitten av kroppen, i samma höjd som ljumsken. Räknas det som ljumsken då?
Du kan ha ont i ett muskelfäste som sitter mot mitten av pubisbenet och där fäster både magmuskeln och inre lårmuskler. Du kan träna sålänge det funkar, tränar du för hårt stör du läkningen som då tar längre tid, tränar du lätt kan du underlätta för läkningen. Men ta det lungt. Och såklart om nån snar framtid rekomenderar jag massage
__________________
"KNOWING AND NOT DOING ARE EQUAL TO NOT KNOWING"

Senast redigerad av Bodylotion den 2005-04-21 klockan 23:02.
Bodylotion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-22, 06:46   #6
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 115
Citat:
Ursprungligen postat av Bodylotion
Du kan ha ont i ett muskelfäste som sitter mot mitten av pubisbenet och där fäster både magmuskeln och inre lårmuskler. Du kan träna sålänge det funkar, tränar du för hårt stör du läkningen som då tar längre tid, tränar du lätt kan du underlätta för läkningen. Men ta det lungt. Och såklart om nån snar framtid rekomenderar jag massage
kan bli lite småjobbigt att få massage på pubisbenet dock...
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)