Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-16, 22:58   #1
30cm
bicepsmått...med pump!!
 
30cms avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skogen
Inlägg: 1 314
jag får ont i ländryggen när jag springer

När jag joggar i över ungefär 10min får jag ont i nedre ländryggen eller övre arslet, kan vara gluteus medius kanske.
Vad kan problemet vara? För mycket svank?
Hur löser jag detta problem?
30cm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 23:01   #2
rubber_duck
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 116
Har du bra skor? Springer du på asfalt?
rubber_duck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 23:05   #3
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
problemet ligger i skorna skulle jag vilja säga med..
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 23:12   #4
30cm
bicepsmått...med pump!!
 
30cms avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skogen
Inlägg: 1 314
Gamla trasiga nike löparskor. Ska testa att byta.

Springer lite blandat asfalt, grus, skogsstigar, stranden.
30cm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 23:13   #5
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
hm löparna brukar säga att det är jobbigt att anpasssa sig för nyt underlag har jag för mig, så jag tror man bör springa på likadant underlag hela tiden. Tror också att olika skor är olika bra för olika underlag. Dina trasiga nikeskor låter inte som det BÄSTA alternativet som finns i vilket fall
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 23:38   #6
30cm
bicepsmått...med pump!!
 
30cms avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skogen
Inlägg: 1 314
Tack för bra raka svar!
30cm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 23:40   #7
Bingo
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av 30cm
Vad kan problemet vara? För mycket svank?
Hur löser jag detta problem?
Du är inte avslappnad när du springer. Dålig löpteknik helt enkelt. Försök springa mer upprätt (svanken beror på att du skjuter fram överkroppen) och slappna av i överkroppen så försvinner det.
Bingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 08:24   #8
John M
Registered User
 
John Ms avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 086
Det kan bero på att du är för kort i gluteus och möjligen hamstrings, jag fick också väldigt ont i ländryggen av att springa, eller tom bara gå, ja även sitta längre än 20 minuter var ett problem
John M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 08:25   #9
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Kroppens egna dämpning sitter främst i ryggen. Springer du med ett par skitskor på asfalt så är det dömt att misslyckas. Byt skor innan du åker på en riktig löparskada.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 08:36   #10
Mccartney
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 423
Först och främst dålig löpteknik men kan även beror på svaghet i bålen och ländryggen. Mitt förslag är att träna upp löptekniken(ingen svank) samtidigt som du lägger in styrketräning för rygg och magen,gärna statisk träning.
Mccartney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 12:52   #11
30cm
bicepsmått...med pump!!
 
30cms avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skogen
Inlägg: 1 314
Okej, nya skor får det bli... (svider i plånboken)

Med tanke på John M:s inlägg, ska jag träna mer quadriceps i förhållande till hamstring och gluteus?

Jag tränar mycket basövningar á la mark och böj så bålstabiliteten borde det inte vara några problem med. Kanske lägger in lite mer magövningar.

Ang. löpartekniken:
Ska jag hela tiden tänka på att inte svanka? Spänner jag inte överkroppen för mycket då?
30cm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 13:16   #12
Mccartney
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 423
Ändra löptekniken så finns det små saker som oftast förbättra löpningen tex armrörelserna och var du fäster blicken, titta aldrig ner marken.

Det viktigaste är att hitta en avslappnad löpstil som är så energi snål som möjligt. Hur är du byggd längd vikt ?Långa ben eller ?
Mccartney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 13:22   #13
Baan
Registered User
 
Baans avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 12 325
tror också att det är tekniken och inte dina muskler som är helt konstigt proportionellt starka, det är nog rätt ovanligt, kanske t o m mycket svårt att lyckas med Förmodligen springer du rätt stelt, använder mig själv som referens och när jag sprang lite på skolidrotten innan och sånt så var det lätthänt att man var väldigt stel (skyller på styrketräningen) i hela kroppen så dte var svårt att springa avslappand. Lösningne är ju självkalrt som dom andra sagt att tänka på tekniken och förbättra den
__________________
träning

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 14:51   #14
Bingo
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 170
Citat:
Ursprungligen postat av 30cm
Ang. löpartekniken:
Ska jag hela tiden tänka på att inte svanka? Spänner jag inte överkroppen för mycket då?
I mitt fall berodde det på att jag drog axlarna bakåt och tryckte bröstkorgen framåt när jag sprang. Det ökar automatiskt svanken. Om du springer på samma sätt så kan det hjälpa att du håller koll på var du har axlar och bröstkorg. Svårt att beskriva i text, men försök springa mer upprätt och slappna av så bör det ge med sig.

Självklart skall du ha riktigt bra skor, benhinne- och hälseneinflamationer är inte så kul att dras med. Se till att passar till din löpstil (alltså om du har neutralt steg, suppinerar eller pronerar).
Bingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 15:37   #15
Jax
Registered User
 
Jaxs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: tattar runt
Inlägg: 3 772
Angående styrkeförhållande mellan hamstring och quadriceps så är det ett ganska vanligt problem för löpare. Då främst beroende på att hamstring är starkare (och oftast stelare), vilket kan leda till bl.a. knäproblem. Man ska sträva efter att ha väl utstretchade lårmuskler och att de är jämnstarka.

Sen har du fått mycket tips om löpteknik och det är något du bör tänka på. Dock så kan jag inte nog poängtera hur viktigt det är med bra skor, särskilt om du springer asfalt och ökar träningsmängden. Att man får småskador när man ökar träningsmängden är svårt att komma ifrån, men det är dumt att dra på sig rejäla skador bara för att man envisas med att springa med ett par kassa skor.
__________________
Träningsdagbok
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)