Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-04-16, 20:13   #1
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
jag får ont i fötterna när jag springer

jag var ute och joggade nyss, och som alltid fick jag "pumpkramp" i fötterna + muskeln som är precis under vaden. vad beror detta på? det är himmla jobbigt då det begränsar min löparförmåga eftersom min kondition räcker och blir över (mot förmodan) =/
i skolan ska vi kunna springa 4.5 km för att kunna få vg o mvg i betyg, vilket jag anser mig klara men eftersom fötterna strejkar går det inte att bevisa.
kan det bero på mina skor kanske? bilden säger väll lite kanske men en bild säger mer än tusen ord
eller kan det finnas ngn annan förklaring? jag känner att det är dags att ta tag i det för jag har haft det såhär ganska länge. om det spelar nån roll har jag haft behinneinflammation en längre tid när jag var 11 år gammal. samtidigt spelade jag fotboll och hade idrott, så jag vilade inget. och jag hade benhinneinflammation igen för ganska exakt ett år sen också.
snälla kolo vad ska jag göra?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DSC0251000000.JPG (45.3 KB, 98 visningar)
Filtyp: jpg DSC02511111.JPG (57.6 KB, 88 visningar)
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 20:31   #2
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Det skulle ju kunna vara så att du är plattfotad eftersom att du säger att du får kramp i fötterna. Är man plattfotad så är det lätt att man då springer/går lite konstigt(helt omedvetet) får att inte belasta hålfötterna lika mycket, vilket kan leda till att man får ont i andera delar av benet. Själv så fick jag problem edm mina ljumskar, men det gick över när jag fick hålfotsinlägg av sjukgymnasten.
Detta skulle kunna vara en tänkbar förklaring. är ionte helt säker på vilken muskel du menar "under vaden".
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-16, 21:49   #3
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
efter lite snabb googling hittade jag en någorlunda bra bild (om ngn har en bättre så posta gärna)

det är den korta vadmuskeln jag syftar på, den som sträcker vristen, och som sagt, hålfoten/foten.
hur får jag sånna däringa specialinlägg till skorna då? jag fasar lite inför väntan som säkerligen väntar eftersom sjukhusen suger pung när det gäller att boka tider, köerna är oändliga. så duger det med inläggen man kan köpa hos sin lokala skohandlare? eller blir jag tvungen att sätta mig på väntelista och få hjälp om ett år eller tio?
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 09:04   #4
Mccartney
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 423
Har du tillgång till en affär som heter Löplabbet, om du har det ta kontakt med dem. Finns enklare plastmaterial som man kan ha i skon för att bygga upp under hålfoten. Finns även dem mycket dyrare inläggen runt 1000kr styck som skulle kunna hjälpa dig.

Träning på balansplatta som är mycket bra för att stärka fötterna. Prova även löpning barfota på en sandstrand är också utmärkt träning för fötterna.

Istället för inlägg kan du köpa helt nya joggingskor..av vad jag kan utläsa av bilderna du lagt in så ser inte skorna särkillt nya ut och stabiliteten är nog dålig och även dämpning har nog gjort sitt.

Hur länge har du haft skorna?

För en friidrottare hålle ett par joggingskor högst 1år. Dem kan se helt ok ut på utsidan men dämpningen är ofta det första som försämras.
Mccartney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 09:07   #5
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
nya skor kombinerat med hålfotsinlägg? för vi ska nog inte ens tala om hur länge jag haft skorna om en friidrottares skor lägger av efter ett år.
tack für hjälpen
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 13:18   #6
Mccartney
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 1 423
Skorna är oftast a och o i löpning. Får då skador i fötterna så kan det bli så att du får andra skador som tex knäskador m.m för att du belastar foten fel.

Så en bra ide är att köpa bra skor som passar dig och din kropp. Tunga löpare behöver mer dämpning m.m. Köp absolut inte skor efter utseende utan efter den funktion du kräver av skon.
Mccartney är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-17, 16:10   #7
Ame
Friidrott
 
Ames avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 916
Gå till en sjukgymnast. När jag var där så tog det sjukgymnasten 2 sekunder att se att jag var plattfotad eftersom att jag "roterade" benet på ett dåligt sätt. Passa på att be om ett träningsprogram för fötterna också, finns en massa sätt att stärka dem på.
Ame är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)