Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-04-13, 21:04   #1
the_walll
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 28
smärta i axlar (bild).

Hej!
Jag känner ibland en smärtande/ stickande känsla i axlarna, ena dagen kan det vara högra ena dagen vänstra.
Jag kände denna känsla för ett tag sen men det gick då över men nu är det tillbaka.
Jag har lagt in övningar för rotarorcuffen och försöker strecha det berörda området, men har tyvärr inte hittat nån bra strechövning för just det området.
Jag känner inget speciellt när jag tränar men har börjat köra lögnare i bänken.
Jag kan ha fått det av stående bicepscurl med hantel.
Värmer upp ordentligt och har bra utförande i bänken.
Värken är alltså i främre delen av axeln, ungefär där den röda cirkeln är placerad, stickande känsla kan man säga, ej konstant men känns vid vissa rörelser.
Nån som har tips?

Tack på förhand/ Jonas

the_walll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 21:06   #2
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Gå till en sjukgymnast och kolla så att inget är trasigt. Finns grejer där man inte vill ha allt för trasiga
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 21:11   #3
the_walll
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 28
axeln

Japp tänkte det, men det hade vart gött å ha ett hum vad det kan röra sig om innan jag går dit.
the_walll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 21:18   #4
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Tja. är ju inte någon sjukgymast direkt, men det sitter ju några ledband just där som kan fått sig någon törn.

I vilka rörelser gör det ont?
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 21:33   #5
the_walll
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 28
När jag lyfter armen och samtidigt rör den framåt, som när man crowlar när man simmar på ett ungefär.
the_walll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 21:51   #6
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Kan ju vara så att slemsäcken mellan supraspinatus och nyckelbenet kommer i kläm.

Men som sagt, endast spekulationer så besök ett profs
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 22:08   #7
abjorn
Norrlänningsjäkel
 
abjorns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 2 748
Såg nu att det var på båda sidorna. Du ska nog ha en välig otur om det är någonting av det jag nämt då
abjorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 22:19   #8
the_walll
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 28
Är det nån ide att kolla upp det fasten att det bara är lite grann och inte hela tiden? Vad skall jag besöka isåfall?
the_walll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 22:47   #9
Krister Göransson
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Arguineguin Gran Canaria
Inlägg: 4
"The wall"
Området som ringen visar är leden mellan nyckelbenet och skulderbladet (acromio-clavicularleden). Många som tränar fel och för tungt får artros, ledförlitning, just i den leden.
Som alltid, ligg lågt med träningen 2-3 veckor, låt leden läka, börja sedan lätt med ryggträning och undvik bröst- och bicepsträning (alla rörelser som för eller belastar skuldran frammåt). Vilan betyder just vila, dvs absolut inge träning alls, bara alldagliga obelastade rörelser! Ät rätt och anabol mat o ta´ det lugn bara så är du snart tillbaka igen.
Hälsningar från
Krister Göransson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-21, 22:25   #10
Hewalo
Banned
 
Hewalos avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: sthlm . Norra b
Inlägg: 126
TROR ATT JA HAR SAMMA PROBLEM , HUR KÄNNS DET NÄR DU BÄNKAR
Hewalo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-08, 10:56   #11
gleipner
Registered User
 
gleipners avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: förorten
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av Krister Göransson
"The wall"
Området som ringen visar är leden mellan nyckelbenet och skulderbladet (acromio-clavicularleden). Många som tränar fel och för tungt får artros, ledförlitning, just i den leden.
Som alltid, ligg lågt med träningen 2-3 veckor, låt leden läka, börja sedan lätt med ryggträning och undvik bröst- och bicepsträning (alla rörelser som för eller belastar skuldran frammåt). Vilan betyder just vila, dvs absolut inge träning alls, bara alldagliga obelastade rörelser! Ät rätt och anabol mat o ta´ det lugn bara så är du snart tillbaka igen.
Hälsningar från
Jag har en obehaglig känsla av att allt inte är som det ska, i precis samma område i axeln som den andra killen, när jag inte tränar så känns det bara lite obehagligt (bästa sättet jag kan beskriva det på), när jag prövade värma upp på bänkpress på väldigt lätt vikt så kändes det direkt att det gjorde lite ont.

Har nu vilat c:a 10 dagar från alla bröst-axel samt bicepsövningar..har dock kört rygg och triceps då området vid axeln inte används speciellt mkt där.

Jag undrar Krister, om jag åsså troligen fått artros? Och ska jag vila helt eller kan jag fortsätta köra rygg och triceps?

Jag antar att använda tex Iprensalva inte är en bra idé då det bara döljer smärtan och kan göra det ännu värre....

Hmm...såg nu att det inte skulle tränas rygg å triceps heller...illa.

Bara ben kvar då...och mage


Senast redigerad av gleipner den 2005-05-08 klockan 11:37.
gleipner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-08, 12:10   #12
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av gleipner
Jag har en obehaglig känsla av att allt inte är som det ska, i precis samma område i axeln som den andra killen, när jag inte tränar så känns det bara lite obehagligt (bästa sättet jag kan beskriva det på), när jag prövade värma upp på bänkpress på väldigt lätt vikt så kändes det direkt att det gjorde lite ont.

Har nu vilat c:a 10 dagar från alla bröst-axel samt bicepsövningar..har dock kört rygg och triceps då området vid axeln inte används speciellt mkt där.

Jag undrar Krister, om jag åsså troligen fått artros? Och ska jag vila helt eller kan jag fortsätta köra rygg och triceps?

Jag antar att använda tex Iprensalva inte är en bra idé då det bara döljer smärtan och kan göra det ännu värre....

Hmm...såg nu att det inte skulle tränas rygg å triceps heller...illa.

Bara ben kvar då...och mage

Artros? Hur gammal är du? Över 40 ? Att artros skulle utvecklas i axeln först av alla ställen är inte vad jag vet särskilt vanligt
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-08, 15:08   #13
gleipner
Registered User
 
gleipners avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: förorten
Inlägg: 146
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Artros? Hur gammal är du? Över 40 ? Att artros skulle utvecklas i axeln först av alla ställen är inte vad jag vet särskilt vanligt
Det var Krister som skrev att artros kan vara en möjlig orsak...jag vet mkt väl vad artros är, min hund har det, och han är gammal ja...jag är 31 bast.

Nu har jag faktiskt kollat genom min gamla träningsdagbok, och jag hade otroligt nog GLÖMT BORT att jag hade ont på samma ställe så sent som i September förra året..och blev ordinerad denna medicin...som jag tänkte börja med igen.
Jag har troligen en imflammation igen, och det är antagligen just det, eftersom det är på precis samma ställe...igen.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2


ds, det är alltså i princip samma medicin som den mer kända voltaren, fall ni kollar här:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Senast redigerad av gleipner den 2005-05-08 klockan 15:17.
gleipner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)