Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-03-28, 17:53   #1
arne
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 43
Skada i höger axel?

Stod kanske för 8-9 månader sedan och gjorde en skum variant av hantellyft från sidan, gjorde på det viset att jag lyfte hanteln över huvudet i princip, en gång när jag gjorde det, och var på väg ner, ungefär lite innan halvvägs ner så rycker axeln till på något vis, känns som den hoppar ur led eller nåt, lite svårt att beskriva. Får väldigt ont i några minuter, kan knappt lyfta armen, sen går det över.

Efter detta har det hänt lite småskumma saker med höger axel.

Om jag t ex gör denna rörelse:

http://www.ryggochmuskelakuten.se/me...%20MAJ_252.jpg

Eller:

http://www.ryggochmuskelakuten.se/me...oideus_252.jpg (fast med armbågen upp mer mot huvudet)

Eller:

http://www.ryggochmuskelakuten.se/me...20POST_252.jpg

Så känns det ungefär som när någon gör polisgrepp på en på axeln, lite svårt att specificera exakt vart men kan göra ett försök iallafall.

http://www.exrx.net/Graphics/DeltoidAnteriorFront.gif

Det röda markerade, ungefär där känns smärtan.

Verkar alltså som den högra axeln har blivit lite stelare?

I liggande tricepsextension samt french press, när jag är i bottenläget och tar i så skaker höger axel, ungefär som den försöker stabilisera, samt så gör det lite småont i det röda markerade området, irriterande. Tränade Triceps, samt dessa övningar för några dagar sedan, blev irriterad över axeln så jag tänkte att lite stretching kanske inte vore fel. Gick hela dagen och gjorde övningarna ovan som framkallar känslan av polisgrepp, stretchade ordentligt trots smärtan som uppstod, efter det har det bara varit värre, om jag t ex bara gjorde en armhävning var det som ett litet tryck på det röda markerade området ovan. Om jag håller något föremål rakt ut framför mig så gör det så ont att jag måste släppa efter ett tag, men nu idag var det bättre än igår så det börjar väl bli bra igen skulle jag tro. Sedan för 8-9 månader sedan har det även "knäckt" och "knakat" en hel del i axeln ifall jag roterar den på olika vis, kan göra lite ont vid knakningarna/knäckningarna ibland också.

Någon som vet vad detta kan vara? Någon som har tips på hur jag kan fixa till det?

Mycket tacksam för svar.

(har även postat i Träningsskador & Rehab men det är så lite aktivitet där så jag postar här med.)
arne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 03:03   #2
Mikeman
West Stains Powah
 
Mikemans avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Götet
Inlägg: 629
Jag fick precis samma känsla när jag körde axlar för ett par veckor sen. Körde drag till hakan och vänsteraxeln hoppade ur led och tillbaka kan man säga. Det gjorde ont för stunden men värre dagen efter. Jag tog direkt en vilovecka för att få axeln bra igen och smärtan försvann.
__________________
What we do in life echoes in eternity.
Mikeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 03:14   #3
slowpoke
Registered User
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 201
...
__________________
Började på 103 kilo - fet som en padda...
slowpoke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 15:42   #4
arne
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av slowpoke
...
Vad menas?
arne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 15:58   #5
epkmack
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Lund
Inlägg: 39
Min första kontakt med kollo var just på grund av en axelskada. Jag sökte många olika läkare och annat för detta men ingen lyckade få rätsida på det tills en nyfunnen vän fixade det. Han har varit med i junior-olympiade i strykelyft och hade haft samma problem tidigare...

Vad han gjorde var att jag fick lägga mig ner och hålla armen rakt framför mig. Sedan böjde han den som om jag skulle göra en bicepscurl och samtidigt som han lyfte mig i armen så vred han underarmen ner över min kropp. (Motsols för mig). Fy faaan vilken smärta men efter den dagen så har jag inte haft problem alls... Messa mig om du behöver utförligare beskrivning.
epkmack är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)