Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-26, 11:41   #1
fintelligens
Registered User
 
fintelligenss avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Angered
Inlägg: 6 187
Ont i knät del 234

Hallåjsan, sökte på ont i knäna men hittade inget som passade.

Ett par veckor tillbaka har jag fått ont i båda knäna, i den lilla hårda biten under knäslålen. Det gör ont när man trycker på den, känns som ett blåmärke ungefär, och det gör ont när man böjer. Vad kan det vara?
__________________
do it right, do it jompi

[SIGPIC][/SIGPIC]
fintelligens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 12:08   #2
Mehdi
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Lund
Inlägg: 912
Vart i lyftet gör det ont när du böjer? Är det någon skillnad när du böjer lugnt jmf med explosivt?
__________________
Det gör inget om det smakar brunt, då och då!
Mehdi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 13:01   #3
fintelligens
Registered User
 
fintelligenss avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Angered
Inlägg: 6 187
Gör ont i stort sett hela rörelsen, och det är likadant explosivt som vanligt. Sen varierar det, ibland gör det ont och ibland inte.
__________________
do it right, do it jompi

[SIGPIC][/SIGPIC]
fintelligens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 13:30   #4
der_rickard
Registered User
 
der_rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Falun
Inlägg: 327
Kan vara schlatter! Gå till ett idrottsskadecentrum (dvs sjukgymnast/naprapat eller nåt liknande) så vet dom med all säkerhet vad det är. Jag hade schlatter när jag var yngre, har för mig att det berodde på att jag växte för fort, och då hänger inte knäna med riktigt så det typ slits loss små små benbitar och sätter sig i patellarsenan (den från knäskålen till "knölen"). Jag fick operera ena knät, det andra slutade göra ont efter ett långt tag. Men jag är ingen expert, så mitt råd är att gå till någon kunnig!
der_rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 19:17   #5
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
låter som en inflammation i turberositas tibiae, fäste för quadriceps.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-26, 20:36   #6
fintelligens
Registered User
 
fintelligenss avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Angered
Inlägg: 6 187
rickard: Kan vara det, kommer ihåg att jag hade ungefär samma smärta när jag var yngre.

obesogen: Kan också vara det, då gäller det att vila? Hjälper tigerbalsam?
__________________
do it right, do it jompi

[SIGPIC][/SIGPIC]
fintelligens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-27, 02:46   #7
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av fintelligens
rickard: Kan vara det, kommer ihåg att jag hade ungefär samma smärta när jag var yngre.

obesogen: Kan också vara det, då gäller det att vila? Hjälper tigerbalsam?
har du tränat mycket ben på sistone? Har du varit sjuk eller dylikt? Vila hjälper bra, strunta i benträningen ett tag framöver.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-27, 19:04   #8
fintelligens
Registered User
 
fintelligenss avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Angered
Inlägg: 6 187
Joo, det kom efter att jag ökat på rätt bra i benpressen. Lite vila har aldrig skadat
__________________
do it right, do it jompi

[SIGPIC][/SIGPIC]
fintelligens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-27, 19:30   #9
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av fintelligens
Joo, det kom efter att jag ökat på rätt bra i benpressen. Lite vila har aldrig skadat
brukar vara rätt vanligt med överansträngning vid tuberositas tibiae, egentligen är det inte så konstigt, om man ser till hur mycket stryk patellarsenan utsätts för. Speciellt när du går riktigt djupt i tex knäböj, då ursprung och fäste kommer långt ifrån varandra och det blir mycket belastning just på fästet. Prova att inte gå så djupt efter att du vilat ett tag så du inte slår upp det igen.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-27, 20:22   #10
fintelligens
Registered User
 
fintelligenss avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Angered
Inlägg: 6 187
Oke, ska göra det Tack för all hjälp!
__________________
do it right, do it jompi

[SIGPIC][/SIGPIC]
fintelligens är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-27, 20:26   #11
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Nu snor jag Finties tråd lite men jag har fått nåt liknande under vänstra knät. Bara vänstra också konstigt nog. Har ju deffat några veckor och springer mycket löpband och cyklar rätt så länge, sammanlagda kardion på träningsdagar brukar bli 1,25-1,5 timmar/dag. Benträningen har jag lugnat ner mig med, kör nu lätta, djupa böj istället för tunga, paralella.

Kan jag ha samma problem?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-28, 01:56   #12
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Nu snor jag Finties tråd lite men jag har fått nåt liknande under vänstra knät. Bara vänstra också konstigt nog. Har ju deffat några veckor och springer mycket löpband och cyklar rätt så länge, sammanlagda kardion på träningsdagar brukar bli 1,25-1,5 timmar/dag. Benträningen har jag lugnat ner mig med, kör nu lätta, djupa böj istället för tunga, paralella.

Kan jag ha samma problem?
Absolut. Tuberositas tibiae sitter ca 5 cm under knäskålen. Svårt att svara på varför det bara är vänstra knät som krånglar, kan ha att göra med att du är högerfotad? Starkare högerben sen tidigare? Eller din löpstil? Eller hur du belastar knäna i styrkeövningarna? Just djupa knäböj ger extrem belastning på patellarsenan.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 21:00   #13
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Absolut. Tuberositas tibiae sitter ca 5 cm under knäskålen. Svårt att svara på varför det bara är vänstra knät som krånglar, kan ha att göra med att du är högerfotad? Starkare högerben sen tidigare? Eller din löpstil? Eller hur du belastar knäna i styrkeövningarna? Just djupa knäböj ger extrem belastning på patellarsenan.
Jag är vänsterfotad, så jag vet inte varför. Sen så vet jag inte hur jag springer, fult antar jag
Belastningen tror jag är rätt så jämn, men jag har märkt att under sista reppen i knäböj så "viker" jag in knäna för att kunna komma upp. Kan detta ha något med problemet att göra?
EDIT: Jag kan väl lägga till att när man sträcker ut knät så blir det som ett "knäpp" precis som det kan bli i armbågen ibland. Det är där det gör ont som det knäpper.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 22:10   #14
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Jag är vänsterfotad, så jag vet inte varför. Sen så vet jag inte hur jag springer, fult antar jag
Belastningen tror jag är rätt så jämn, men jag har märkt att under sista reppen i knäböj så "viker" jag in knäna för att kunna komma upp. Kan detta ha något med problemet att göra?
EDIT: Jag kan väl lägga till att när man sträcker ut knät så blir det som ett "knäpp" precis som det kan bli i armbågen ibland. Det är där det gör ont som det knäpper.
Aha! Det knäpper! nu blev det en annan femma Låter som typisk Patellofemoral smärtsyndrom.
Obehag ovan, under eller på sidorna av knäskålen, är vanligtvis orsakat av förkortade knäextensorer. Förkortning av dessa muskler ökar belastningen på Patella och Femur.
Patienten klagar ofta över 'knäppningar" eller "knak" som upplevs bakom Patella, speciellt vid knäböjningar. På grund av den försämrade cirkulationen i de förkortade musklerna samt triggerpunkterna, kommer patienten även att uppleva stelhet speciellt på mornarna efter uppvaknandet och efter längre stillasittande perioder.

Känns det igen?
Sen är det grymt dumt att vika in knäna på sista reppen, antingen lägger du ner vikten eller gör en mindre djup sista repp.
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 22:34   #15
kålman
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Paris
Inlägg: 207
obesogen min guru du verkar kunna mkt så jag lånar tråden lite, igen

det låter i ett av mina knän(vänster) när jag böjer benet. är det brosk? jag har aldrig haft ont , det bara låter. kan tilläggas att jag spelade fotboll(vänsterfotad) när jag var liten och jag tror att det har med det att göra eller är jag ute å cyklar?
kålman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)