Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-23, 14:36   #1
TPS
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 337
Bör jag vänta med kreatinet?

Här kommer ännu en fråga om kreatin.

Mitt upplägg fram mot sommaren är först att bygga upp en stadig kondition. D.v.s löpning i mitt fall, 1-2 mil. Efter det ska jag bygga och köra underhållskondition iform av intervaller. Bör jag vänta med mitt monohydrate tills jag börjar bygga?

Tacksam för svar..

Vänligen,

Senast redigerad av TPS den 2005-03-23 klockan 17:45.
TPS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-24, 17:58   #2
TPS
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 337
Jag gör ett tappert försök att få liv i min egna tråd. Ingen som har något negativt alt. positivt att komma med ang. detta?
TPS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-24, 18:07   #3
HenrY
Registered User
 
HenrYs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 044
Jag skulle göra det iaf...Eftersom man drar på sig vatten av kreatin så kan det bli jobbigt om du ska springa mycket. Men om du även ska styrketräna under denna period så kanske du kan köra iaf? Det blir ju mer o släpa på när du springer och kör kondition, men samtidigt lättare sen när du slutar!
HenrY är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-24, 19:45   #4
TPS
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av HenrY
Jag skulle göra det iaf...Eftersom man drar på sig vatten av kreatin så kan det bli jobbigt om du ska springa mycket. Men om du även ska styrketräna under denna period så kanske du kan köra iaf? Det blir ju mer o släpa på när du springer och kör kondition, men samtidigt lättare sen när du slutar!
Det är precis det som fått mig att tveka när det gäller detta.. Tack för svaret!

Några andra som har evetuella erfarenheter av liknade?
TPS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 17:23   #5
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Ifall du skulle käka kreatin, så ligger väll: Kreatinpyruvat närmast till hands för dig just nu, de ökade inte bara styrkan, utan även uthålligheten, det är inget jag provat, utan läst på eiselts hemsida...
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 17:48   #6
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
käka kreatinpyruvat istället för kreatinmonohydrat.
pyruvat binder inte vätska i musklerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 19:54   #7
TPS
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 337
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani
käka kreatinpyruvat istället för kreatinmonohydrat.
pyruvat binder inte vätska i musklerna.
Är väl medveten om att varken pyruvat eller citrate binder vätska i samma mängd som monohydrate. Men är man ute efter lite vikt så är det ju monohydrat som gäller. Men frågan är ju också om jag ska vänta med att gå upp i vikt eftersom kondition ligger härnäst på schemat.
TPS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 20:29   #8
Fettecke
Registered User
 
Fetteckes avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Östersund
Inlägg: 4 018
Citat:
Ursprungligen postat av TPS
Är väl medveten om att varken pyruvat eller citrate binder vätska i samma mängd som monohydrate. Men är man ute efter lite vikt så är det ju monohydrat som gäller. Men frågan är ju också om jag ska vänta med att gå upp i vikt eftersom kondition ligger härnäst på schemat.
Frågan är följande:
Klarar du av en viktökning på nått ynka kg?
säkerligen kommer dina tider höjjas med XX sekunder under en kortare tid, men sedan när effekten kommer till... då jaevlar =D

Det värkar ju inte vara någon tävling på G, så det ska nog vara lugnt tror jag, som jag uppfattat ditt mess iaf =D
Fettecke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-29, 21:11   #9
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
Citat:
Ursprungligen postat av TPS
Är väl medveten om att varken pyruvat eller citrate binder vätska i samma mängd som monohydrate. Men är man ute efter lite vikt så är det ju monohydrat som gäller. Men frågan är ju också om jag ska vänta med att gå upp i vikt eftersom kondition ligger härnäst på schemat.

ja och det var ju därför jag tipsade om pyruvat.
kreatin gör också underverk när man är ute och springer,men det visste du väl också.
topicen är "bör jag vänta med kreatin" så mitt svar är nej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 01:47   #10
spinkigtriathlet
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 3
bara en tanke...

Hej, tänkte bara på en sak.. Det är säkert jättefel eftersom ingen verkar prata om det innan, och jag kan inte ett dugg om sånthär..så jag ber om ursäkt om jag säger nåt dumt nu.
Detdär extra vattnet man lagrar, är det helt "låst"? Annars är det väl snarare en fördel att ha en extra vätskedepå? Om det nu är så att man kan ta av det vill säga..
För innan t ex långa lopp rekommenderas det att dricka extra mkt dagarna innan för att typ vara mättad på vatten.. Jag antar att det inte bara är i magen och tarmen som vattnet lagras :P så, vad är det för skillnad på "kreatinvattnet" och övrigt vatten man laddar med dagarna innan lopp.. vart lagras det liksom, om nu det ena är tillgängligt men inte det andra..?
spinkigtriathlet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 08:58   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det fungerar bra i det avseendet för längdidrottare; speciell nytta kanske man får vid träning eller tävling i värme.

"Cr increased intracellular water and reduced thermoregulatory and cardiovascular responses (e.g., heart rate, rectal temperature, sweat rate) but did not significantly increase time to exhaustion (47.0 +/-4.7 min vs. 49.7 +/- 7.5 min, P =0.095). Time to exhaustion was increased significantly in subjects whose estimated intramuscular Cr levels were substantially increased ("responders" : 47.3 +/- 4.9 min vs. 51.7 +/- 7.4 min, P = 0.031). Cr-induced hyperhydration can result in a more efficient thermoregulatory response during prolonged exercise in the heat."

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Aug;14(4):443-60.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)