Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-05, 19:14   #1
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Halva portioner?

Tjoho! Idag så firade vi att jag snart fyller år o då fick jag ett kilo med Triple Whey Fuel med jordgubbssmak. Det står då att en portion innehåller 20 gram vassle, och att den räcker i 41 portioner. Men då komer jag att tänka till. Grub har ju förespråkat att det räcker med minst 6 gram, så är det inte både mest ekonomiskt och smartast att köra halva portioner?
För jag tar det isåfall ihop med 3 dl lättmjölk (10 gram protein, 15 gram kolhydrater) och 30-40 gram druvsocker. Då räcker det i 82 dagar, och jag tycker att detta verkar vettigt. Vad tycker ni ?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 20:29   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
6 gram essentiella aminosyror är inte samma sak som 6 gram intakt protein!

20 gram vassle låter vettigare både före och efter, och eftersom en perfekt fördelning kolhydrat:protein är 4:1 skulle det innebära runt 80 gram kolhydrat till det. 30-40 gram kolhydrat efter passet är inte tillräckligt för att maximera glykogeninlagring och vända katabolism till anabolism på effektivaste sätt.

Kasein (80% av proteinet i mjölk) stimulerar inte leucinbalans i samma utsträckning som vassle, och det är leucinbalansen som avgör det anabola gensvaret.
__________________


Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-03-05 klockan 20:36.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 20:43   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
6 gram essentiella aminosyror är inte samma sak som 6 gram intakt protein!

20 gram vassle låter vettigare både före och efter, och eftersom en perfekt fördelning kolhydrat:protein är 4:1 skulle det innebära runt 80 gram kolhydrat till det. 30-40 gram kolhydrat efter passet är inte tillräckligt för att maximera glykogeninlagring och vända katabolism till anabolism på effektivaste sätt.

Kasein (80% av proteinet i mjölk) stimulerar inte leucinbalans i samma utsträckning som vassle, och det är leucinbalansen som avgör det anabola gensvaret.
Ska jag vara ärlig så tycker jag nu att du stinker dubbelmoral. Du sade ju i en tråd (som jag frågade och du svarade i) att man inte behöver så mycket protein efter träning.
Enligt mina beräkningar borde det alltså bli;
En halv skopa pulver + 3 dl lättmjölk = 10+10,5=20,5 g protein samt
3 dl lättmjölk + 40 gram druvsocker = 15+40 = 55 gram druvsocker.
Kanske då att jag ökar på druvsockret eller tar en frukt till, men jag tycker itne att det verkar vara för lite protein. Jag kommer ju gå hem och äta riktig mat kanske 30-60 minuter efter passet, borde inte det räcka?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 20:49   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Dubbelmoral? Vad dillar du om?

Jag har sagt att mycket protein inte är nödvändigt, utan att det är bättre att dela upp intaget på flera mindre...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=37586

...och påpekat att 6 gram essentiella aminosyror som använts i studierna inte är samma sak som 6 gram protein.

20 gram är inte mycket jämfört med de 0.5 g per kilo kroppsvikt som varit på tapeten lite här och där.

Jag har också rekommenderat vassle efter träning, just pga ovan nämna anledning:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ghlight=kasein

Blanda drinken i mjölk är helt okej, men jag skulle inte, och har inte, rekommenderat att man ersätter vassleprotein med kaseinprotein.

0.2 g protein per kilo kroppsvikt och 4 ggr så mycket kolhydrat som protein är vad jag rekommenderat; vad du får "dubbelmoral" från vet jag inte.

Den totala mängden protein du får är också helt okej, och visst stimulerar kasein också proteinsyntes efter träning, men inte på samma sätt som vassle. 50% kasein är inte en bra blandning, men det är givetvis upp till dig hur du vill göra där; det "fungerar", men är inte bästa valet, kan vi säga.

Citat:
3 dl lättmjölk + 40 gram druvsocker = 15+40 = 55 gram druvsocker.
40 gram druvsocker förstår jag... men var kommer de andra 15 grammen från?
__________________


Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-03-05 klockan 20:59.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:03   #5
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Dubbelmoral? Vad dillar du om?

Jag har sagt att mycket protein inte är nödvändigt, utan att det är bättre att dela upp intaget på flera mindre...

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=37586

...och påpekat att 6 gram essentiella aminosyror som använts i studierna inte är samma sak som 6 gram protein.

20 gram är inte mycket jämfört med de 0.5 g per kilo kroppsvikt som varit på tapeten lite här och där.

Jag har också rekommenderat vassle efter träning, just pga ovan nämna anledning:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ghlight=kasein

0.2 g protein per kilo kroppsvikt och 4 ggr så mycket kolhydrat som protein är vad jag rekommenderat; vad du får "dubbelmoral" från vet jag inte.



40 gram druvsocker förstår jag... men var kommer de andra 15 grammen från?
Exakt! Dela upp det på flera mindre mål, alltså ska man väl kunna ta färre gram protein? Och eftersom det blir färre gram protein, blir det alltså färre gram kolhydrat?
Och det där med 4g kolh/1 g prot. Varför är det just så? Känner kroppen av att "Oj, nu var det visst bara drygt två gram kolisar per gram protein, nu blir jag kontraproduktiv!"
Sen så råkade jag skriva fel, det ska ju vara 15 g kolhydrater från mjölk + 40 gram druvsocker.
Jag vill inte vara otrevlig eller liknande, bara att det låter som om du propagerar för olika saker vid olika tillfällen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:06   #6
johnnytex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Klippan
Inlägg: 1 291
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
30-40 gram kolhydrat efter passet är inte tillräckligt för att maximera glykogeninlagring och vända katabolism till anabolism på effektivaste sätt.


Fattar det är jobbigt att småttingar som jag ska hålla på men: är det inte tillräckligt med 35g kolisar?

Om man väger 70kg så tar man 1g kolisar/kp och delar drinken på två? Då blir det ju 35g kolisar efter träning (och före). Jag trodde detta var perfekt, men det är det alltså inte?
johnnytex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:08   #7
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Exakt! Dela upp det på flera mindre mål, alltså ska man väl kunna ta färre gram protein? Och eftersom det blir färre gram protein, blir det alltså färre gram kolhydrat?
Och det där med 4g kolh/1 g prot. Varför är det just så? Känner kroppen av att "Oj, nu var det visst bara drygt två gram kolisar per gram protein, nu blir jag kontraproduktiv!"
Sen så råkade jag skriva fel, det ska ju vara 15 g kolhydrater från mjölk + 40 gram druvsocker.
Jag vill inte vara otrevlig eller liknande, bara att det låter som om du propagerar för olika saker vid olika tillfällen.
Skärp dig nu Scratch!
Du har "inte riktigt" den kunskapen för att försöka överbevisa Grub i detta fall!
20g vassle efter passet är nog ganska lagom, jag kör 25 ungefär, men väger ju också lite mer. Sen så är det väl laktos i mjölk ( koliskällan... ) om jag inte är helt ute och cyklar?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:10   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Exakt! Dela upp det på flera mindre mål, alltså ska man väl kunna ta färre gram protein? Och eftersom det blir färre gram protein, blir det alltså färre gram kolhydrat?
Och det där med 4g kolh/1 g prot. Varför är det just så? Känner kroppen av att "Oj, nu var det visst bara drygt två gram kolisar per gram protein, nu blir jag kontraproduktiv!"
Sen så råkade jag skriva fel, det ska ju vara 15 g kolhydrater från mjölk + 40 gram druvsocker.
Jag vill inte vara otrevlig eller liknande, bara att det låter som om du propagerar för olika saker vid olika tillfällen.
Därför att 4 ggr så mycket kolhydrat som protein är den perfekta fördelning för att stimulera rätt insulinutsöndring, maximera glykogeninlagring, och bryta katabolism tillsammans med de 0.2 g protein per kilo kroppsvikt. (Ivy J, Portman R (2004) Nutrient Timing: The Future of Sports Nutrition. North Bergen, NJ: Basic Health Publications).

För mycket protein i förhållande till kolhydrat direkt efter träning ger sämre miljö för nybildning av proteinsyntes:

"Many athletes are consuming way too much protein, and not enough carbohydrate after training sessions.

It has been suggested that the optimal formula for post-exercise nutritional recovery be 4 grams of carbohydrate for every 1 gram of protein... The 4:1 ratio of carbohydrate to protein maximizes insulin release, and maximizes the rate of glycogen/protein synthesis."

Recovery Nutrition, Josephson S, NSCA Performance Training Journal

Och som sagt: det är skillnad på 20 gram vassle och 10g vassle + 10g kasein.

Kasein stimulerar leucinbalans sämre än vassle: en klar nackdel efter träning:

"Peak leucine net balance over time was greater for WH (347 +/- 50 nmol.min(-1).100 mL(-1) leg) than CS (133 +/- 45 nmol.min(-1).100 mL(-1) leg), but peak phenylalanine balance was similar for CS and WH."

Just leucin är det avförande för det anabola gensvaret:

"Studies evaluating changes in protein synthesis after exercise consistently report post-exercise anabolic responses enhanced by food intake. Interestingly, recent work suggests that the anabolic response is associated with the signaling role of leucine."
__________________


Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-03-05 klockan 21:13.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:10   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av johnnytex


Fattar det är jobbigt att småttingar som jag ska hålla på men: är det inte tillräckligt med 35g kolisar?

Om man väger 70kg så tar man 1g kolisar/kp och delar drinken på två? Då blir det ju 35g kolisar efter träning (och före). Jag trodde detta var perfekt, men det är det alltså inte?
Nix.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:12   #10
johnnytex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Klippan
Inlägg: 1 291
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nix.
Men om man är så tunn som jag är 75 kg, hur ska man då ta sin gainers? Jag som trodde jag var optimal

Som jag gör nu gick jag alltså efter 1g kolisar/kp och splitta denna på två (för- och efterdrink). Hur ska vi tunnisar göra då? Eftersom vi är så lätta så får vi ju inte i oss så mkt kolisar. Fill me in how to be optimal
johnnytex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:14   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av johnnytex
Men om man är så tunn som jag är 75 kg, hur ska man då ta sin gainers? Jag som trodde jag var optimal

Som jag gör nu gick jag alltså efter 1g kolisar/kp och splitta denna på två (för- och efterdrink). Hur ska vi tunnisar göra då? Eftersom vi är så lätta så får vi ju inte i oss så mkt kolisar. Fill me in how to be optimal
0.8 g kolhydrat per kilo kroppsvikt tillsammans med 0.2 gram protein per kilo kroppsvikt, både före och efter. Min gissning på optimering. En gissning baserad på den senaste forskningen, men ändå en gissning. Ditt nuvarande upplägg funkar dock säkert det också - gainer är inte allt - förutsatt att kostupplägget är vettigt i övrigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-03-05 klockan 22:14.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:15   #12
johnnytex
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Klippan
Inlägg: 1 291
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
0.8 g kolhydrat per kilo kroppsvikt tillsammans med 0.2 gram protein per kilo kroppsvikt, både före och efter. Min gissning på optimering.
Okey, man tackar för den informationen! Du har säkert dragit det 1000ggr redan för andra, så jag uppskattar verkligen att du är villig att hjälpa till ändå
johnnytex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:21   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88
Skärp dig nu Scratch!
Du har "inte riktigt" den kunskapen för att försöka överbevisa Grub i detta fall!
Ifrågasättande och diskussion är bara bra och välkommet!

Däremot kanske det inte var så kul med "dubbelmoral" kastat i ansiktet. Jag försöker faktiskt hjälpa, men det är klart jag kan både skriva fel och ha fel. Plus att jag förbehåller mig rätten att ändra åsikt, när jag lär mig något nytt!
__________________


Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-03-05 klockan 21:36.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:27   #14
tp_88
Registered User
 
tp_88s avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 10 631
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Ifrågasättande och diskussion är bara bra och välkommet!

Däremot kanske det inte var så kul med "dubbelmoral" kastat i ansiktet.
Det var väl främst det jag syftade på...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av YTS Visa inlägg
Kosttillskott: 75g sill dagligen
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-05, 21:35   #15
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag förstod det. :love:
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)