Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-03-03, 19:08   #1
challe balle
Registered User
 
challe balles avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 130
Smärta i länsryggen

tjenare
har nyss kommit hem från ett rygg pass, och under 3:e settet marklyft högg det till lite i länsryggen. var inte så farligt just då men efter någon minut började det göra riktigt ont, jag sket i att fortsätta marklyften och gick till rodden. det känndes även där men inte så farligt så jag fortsatte. när jag sen började gå så så gjorde det ont igen, nu när jag har kommit hem är det bara värre, det går bra att gå rakt och normalt men så fort jag ska böja mig framåt eller sätta mig ner hugger det till ordentligt, även när jag har suttit ner och sen ska resa mig gör det väldigt ont, om inte ondast just då.
där det gör ont är ungefär 10cm upp från där skinkorna börjar delas och sen ungefär 5 cm till höger.
någon som har ett humm om vad det kan vara? isf hur länge behöver jag dras med det?
Tack
challe balle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-03, 19:53   #2
Johnny
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 121
Låter som du kanske överansträngt latsen lite, eller möjligen quadratus. Det vanliga tipset är ju att uppsöka någon som kan titta på det.
Annars är det svårt att säga hur länge du får dras med det.
Johnny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 18:19   #3
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
låter som ett typiskt ryggskott...

lägg dig på golvet med knäna i 90 grader över en stolsits...i 15 minuter

upp o gå i 100 meter
återigen ner o lägg dig på golvet igen...

fortsätt på dettta sätt....

inte massera
inte tillföra värme
inte sträcka för mycket

däremot så kan du försöka att böja ryggen genom att *gå ner för benen * med händerna...ta stöd mot låren med händerna och flytta dem sedan långsamt längre ner för benen..hela tiden har du stöd med händerna...häng i slutet med hela ryggen ....andas långsamt....gå sedan uppför benen tillbaka till stående...

ta kontakt med en naprapat är aldrig fel
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 10:39   #4
pTr
Registered User
 
pTrs avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Härnösand
Inlägg: 202
OFFTOPIC

Åse, du verkar duktig och kunnig inom området ryggproblem. Har sett dig svara ett flertal ggr i olika trådar. Undrar bara vad du har för utbildning inom området: )?

tack på förhand
pTr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-06, 12:32   #5
challe balle
Registered User
 
challe balles avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Åse Columbus
låter som ett typiskt ryggskott...

lägg dig på golvet med knäna i 90 grader över en stolsits...i 15 minuter

upp o gå i 100 meter
återigen ner o lägg dig på golvet igen...

fortsätt på dettta sätt....

inte massera
inte tillföra värme
inte sträcka för mycket

däremot så kan du försöka att böja ryggen genom att *gå ner för benen * med händerna...ta stöd mot låren med händerna och flytta dem sedan långsamt längre ner för benen..hela tiden har du stöd med händerna...häng i slutet med hela ryggen ....andas långsamt....gå sedan uppför benen tillbaka till stående...

ta kontakt med en naprapat är aldrig fel
Tack som f*n för hjälpen, gjorde som du sa och det har blivit mycket bättre, eller snarare försvunnit helt nu!
challe balle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-07, 17:35   #6
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Citat:
Ursprungligen postat av pTr
OFFTOPIC

Åse, du verkar duktig och kunnig inom området ryggproblem. Har sett dig svara ett flertal ggr i olika trådar. Undrar bara vad du har för utbildning inom området: )?

tack på förhand
Haha!

Ja du är friskvårdutbildad till massör på Axelsson, men har själv haft ett antal ryggskott efter en bergodalbanefärd i USA för några år sedan, det kommer o går, o jag lyckas nästan alltid med den här behandlingen, funkar bäst om man gör detta så fort som möjligt innan ryggskottet hunnit "sätta" sig.

Sen har jag arbetat med naprapater och gett olika personer hjälp inom träningen efter deras ryggskott.

Svar på din fråga??

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 15:05   #7
pTr
Registered User
 
pTrs avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Härnösand
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Åse Columbus
Haha!

Ja du är friskvårdutbildad till massör på Axelsson, men har själv haft ett antal ryggskott efter en bergodalbanefärd i USA för några år sedan, det kommer o går, o jag lyckas nästan alltid med den här behandlingen, funkar bäst om man gör detta så fort som möjligt innan ryggskottet hunnit "sätta" sig.

Sen har jag arbetat med naprapater och gett olika personer hjälp inom träningen efter deras ryggskott.

Svar på din fråga??

Åse

Japp, tack.. var bara nyfiken=) ska själv söka till naprapathögskola nästa år, känns jättespännande!
pTr är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)