Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2005-02-23, 23:11   #1
nordlander
Johnny Bravo fan
 
nordlanders avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 1 392
Stretcha ut baksida lår samt "höftböjen"

Skulle behöva tips på hur man stretchar ut baksida lår och höfböjen eller vad det heter. Kan man stretcha utan att ha varit ute och sprungit/gått?
__________________
Kolozzeum är mitt Lunarstorm!
nordlander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 00:13   #2
nemd
Registered User
 
nemds avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 2 137
http://www.humangeo.su.se/friskvard/...stretching.htm
http://hem.passagen.se/ahgren/stretchovningar.htm
nemd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 00:14   #3
nemd
Registered User
 
nemds avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 2 137
Vad jag har fattat det som så kan du strecha utan att du inte har sprungit varit ute och gått, har själv testat och det går :P Men vad jag förstår av vad jag läst, så ökar risken att skada dig och du töjer inget. Så det är menlös streching.
Det är inget jag direkt vet men vad jag fattat det som.
nemd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 11:35   #4
Smail
Registered User
 
Smails avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 72
du bör vara varm i musklerna när du stretchar, annars ökar du risken för att sträcka dig samt att du ökar risken för att skada dig. Höftböjarna och baksida lår är viktiga att stretch. struntar du i höftböjarna kommer du så smånigom få ont i ländryggen. Orsaken till rörelsesmärta sitter ofta i en otränad/för kort muskel på motstående sida!

Stretcha efter träningspass!!!
__________________
går det så går det, går det inte är det som vanligt
Smail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 16:17   #5
nordlander
Johnny Bravo fan
 
nordlanders avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 1 392
Det är i längdryggen jag har ont som fan
__________________
Kolozzeum är mitt Lunarstorm!
nordlander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 17:30   #6
Kung Sumo
Registered User
 
Kung Sumos avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Umeå/IKSU
Inlägg: 36
Tjenare

Jag har också haft ont i ländryggen förut.....tror ryggontet bl.a berodde på dålig bålstabilitet + obalans mellan fram-baksida muskler (stretchade sketadåligt) Hade mycket svank.

Nu försöker jag stretcha ordentligt + att jag kör mage-rygg ordentligt.
Jag känner mig mycket bättre i ryggen när jag får stretcha, spec nu när man börjat knalla mycket...känns som fan i höftböjarna




Om du tror att höftböjarna är korta(svankar mycket) så testa även att stretcha ut framsida lår då en av framsida-lår musklerna urspringer från bäckenets framsida och vill tippa bäckenet framåt och orsaka mer svank.

Bästa stretchen för framsida lår tycker jag själv är när man ligger på mage och drar hälen mot röven, samtidigt som man pressar bäckenet mot golvet.

Glöm inte höftböjarstretchen

Men om man ser ut som Falo(Heter han så?? Han i Uti vår hage iaf ) Så kan ju detta bero på minskad svank typ "svansen mellan benen" stuket, p.g.a att hamstrings + gluteus kan vara korta och orsaka ländryggssmärtor.

Så då är det ju viktigt att stretcha de musklerna också.


Jaja, hoppas jag kunde hjälpa något iaf


MVH // SuMO
__________________
En KRYMPANDE sumo
Kung Sumo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 11:42   #7
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Kanske inte så dumt att stretcha rygsträckaren lite heller? T.ex. genom att ligga på rygg, ta tag om knäna och dra ihop till en liten "boll" (obs. vissa som tycker att det här inte tar försöker välta över bakåt, ungefär som i en bakåtkullerbytta som avstannat på mitten; det är inget jag rekommenderar om man inte verkligen vill misshandla nacken ...). En annan variant på ryggstretching är att ligga på rygg, med benen fällda åt ena hållet (t.ex. vänster), knän i ca 90 graders vinkel, och armarna utasträckta åt andra hållet ( i det här fallet alltså höger). Det tar bättre om man också tittar åt det håll man sträcker armarna. Obs. dock att det beror på vilken typ av ryggproblem du har huruvida det här är vettiga övningar eller bara skräp.

(Själv tycker jag f.ö. att den länkade hamstringsövningen där man sträcker foten mot taket är hemsk; jag lyckas aldrig få den att ta där den skall.)
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-05-17, 21:30   #8
tufflust
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kanske inte så dumt att stretcha rygsträckaren lite heller? T.ex. genom att ligga på rygg, ta tag om knäna och dra ihop till en liten "boll" (obs. vissa som tycker att det här inte tar försöker välta över bakåt, ungefär som i en bakåtkullerbytta som avstannat på mitten; det är inget jag rekommenderar om man inte verkligen vill misshandla nacken ...). En annan variant på ryggstretching är att ligga på rygg, med benen fällda åt ena hållet (t.ex. vänster), knän i ca 90 graders vinkel, och armarna utasträckta åt andra hållet ( i det här fallet alltså höger). Det tar bättre om man också tittar åt det håll man sträcker armarna. Obs. dock att det beror på vilken typ av ryggproblem du har huruvida det här är vettiga övningar eller bara skräp.

(Själv tycker jag f.ö. att den länkade hamstringsövningen där man sträcker foten mot taket är hemsk; jag lyckas aldrig få den att ta där den skall.)
Den enda rätta ...

https://www.youtube.com/watch?v=IE7n...ature=youtu.be
tufflust är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)