Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-23, 22:46   #1
enherjer
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 60
axlarna har börjat bråka

Kan man få problem med axlarna efter man börjat träna rotatorcuffen? Jag har nämligen börjat träna denna del av axeln för att förebygga eventuella problem senare. Jag har alltså aldrig haft några problem med axlarna tidigare (har visserligen bara tränat seriöst i lite över ett år).

Nu har jag alltså tränat rotatorcuffen en kort tid och inga problem har märkts under själva övningen. Har mest kört denna övning(fast med två hantlar i taget) : http://www.exrx.net/WeightExercises/...lRotation.html

Problemen uppstår när jag kör övningar då jag kopplar ett grepp där händerna liksom är bakom axlarna som när man håller stången i knäböj exempelvis. Körde knäböj senast idag och efter jag kört ett set och ställt tillbaka stången så gör det så jäkla ont i axlarna när jag liksom "rätar ut" armen och axeln igen. Är väldigt säker på att problemet har kommit från rotatorcuff-övningen.

Kör f.ö rotatorcuffarna väldigt lugnt, 3x15 reps kanske och aldrig så jag helt tar slut..

Någon som vet vad detta problem kan bero på? Vad gör jag för fel?
__________________
"Kort är hammarens skaft hos den segrande Thor, blott en aln långt är svärdet hos Frej. Det är nog; har du mod, gå din fiende när, och för kort är din klinga då ej."


–Esaias Tegnér ur Frithiofs saga
enherjer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-23, 22:48   #2
mange_
Registered User
 
mange_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Inlägg: 565
nu får jag väl skit av en del här. Men jag tycker verkligen itne du ska köra den där övningen för rotatorcuffen, http://www.exrx.net/WeightExercises/...lRotation.html desta den istället el.
mange_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 21:12   #3
enherjer
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 60
okej tack. Ska testa nu att vila från allt som involverar axlar i minst en vecka och sen byta mot den övningen som du mange_ föreslog. Hoppas det löser sig då
__________________
"Kort är hammarens skaft hos den segrande Thor, blott en aln långt är svärdet hos Frej. Det är nog; har du mod, gå din fiende när, och för kort är din klinga då ej."


–Esaias Tegnér ur Frithiofs saga
enherjer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 21:58   #4
Smail
Registered User
 
Smails avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Linköping
Inlägg: 72
Glöm inte att stretcha! För korta rotatorcuffar ge smärta de med, precis som alla andra för korta muskler! Kan dessutom vara så att muskeln vuxit och klämmer på ngn nerv! Som sagt! Stretcha!!
__________________
går det så går det, går det inte är det som vanligt
Smail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-26, 15:09   #5
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
de två övningar som ni nämner är ju två olika ...tar på rotatorcuffen på mycket olika sätt..

den stående kan man få problem med om man har för tung vikt och / eller inte håller armbågen i höjd med axeln...minsta sänkning där kan orsaka problem!
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-26, 15:33   #6
enherjer
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Sthlm
Inlägg: 60
Kunde just tänka mig att den övningen som jag kör för rotatorcuffen inte var den bästa. Har vilat nu några dagar fån allt som kan tänkas involvera axlarna och nu känns det helt bra i axlarna, för den här gången.

Ska nu i fortsättningen byta rotatorcuffövning mot en bättre samt börja stretcha området ordentligt. Tack för hjälpen
__________________
"Kort är hammarens skaft hos den segrande Thor, blott en aln långt är svärdet hos Frej. Det är nog; har du mod, gå din fiende när, och för kort är din klinga då ej."


–Esaias Tegnér ur Frithiofs saga
enherjer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-26, 17:03   #7
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Citat:
Ursprungligen postat av enherjer
Kunde just tänka mig att den övningen som jag kör för rotatorcuffen inte var den bästa. Har vilat nu några dagar fån allt som kan tänkas involvera axlarna och nu känns det helt bra i axlarna, för den här gången.

Ska nu i fortsättningen byta rotatorcuffövning mot en bättre samt börja stretcha området ordentligt. Tack för hjälpen
vänta nu ...det sa jag inte...att den e dålig..för det e den inte!!!!

den ger jag till såna personer som haft problem med axlarna!
om man gör den rätt så slår den allt!

denn andra är mer en "stretcha bröst muskeln och träffa posterior deltoideus"--övning
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-27, 00:37   #8
Zonyk83
Registered User
 
Zonyk83s avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Skåne
Inlägg: 448
Citat:
Ursprungligen postat av Åse Columbus
vänta nu ...det sa jag inte...att den e dålig..för det e den inte!!!!

den ger jag till såna personer som haft problem med axlarna!
om man gör den rätt så slår den allt!

denn andra är mer en "stretcha bröst muskeln och träffa posterior deltoideus"--övning
Denna varianten som ni snackade om innan, http://www.exrx.net/WeightExercises/...lRotation.html
Ska man gå så långt ner? Jag har för mig att man endast ska köra 90 grader, dvs börja parallellt med golvet och sluta parallellt med kroppen??
Zonyk83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-12, 15:48   #9
the_walll
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 28
cuffen

Vill veta...
the_walll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-13, 21:48   #10
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
man går så långt neråt-framåt så man inte rubbar läget i axelleden (höjer den) sen går man så långt uppåt-bakåt så långt att man känner att det tar stopp utan att forcera.

och som sagt ...inte ngra tunga vikter här...2-4 kg beroende på egna storleken i kroppen.....jag själv använder mig fortfarande av 2 kg efter 20 år...de e kontakt som räknas ..inte vikten.

__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)