Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-16, 12:44   #1
eoas74
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Fjollträsk
Inlägg: 28
Knäelände

Lite knepigt att precis när man övervägt att bolla över en fråga om ett ont knä till den samlade expertisen i forumet så startas ett sub-forum om träningsskador. Tala om ett tecken från ovan. ;-)

Hursomhelst, mitt högra knä dummar sig. I sig är det inget nytt - jag sprang sönder knäna redan i början av nittiotalet genom att springa för långt för ofta på asfalt med för taskiga skor. Har ärrbildning på brosket i knäskålarna och får ont om jag t ex får för mig att testa att jogga en dag (gjorde det senast 2003). Dock, den smärtan sitter i framkant inne i knäet.

Just nu har jag en smärta på vänster sida av höger knä, precis framför där knävecket börjar om man sitter på en stol och känner på knäets yttersida. Ett lätt tryck med fingret ger en smärtstöt. På motsvarande ställe på vänster knä kan man trycka hur hårt man vill (inom rimliga gränser) utan att det smärtar. Högerknäet är dessutom mer känsligt för vridrörelser i knäleden än "vanligt" rakt böjarbete - när det är uppvärmt känner jag ingenting om jag inte vrider knät åt något håll (t ex när man rundar ett hörn eller så).

Huvudmisstänkt orsak är överansträngning men det skulle även kunna vara resultatet av en vridning/vrickning av knäet för att undvika att dratta omkull när jag halkade på en isfläck.

Håller det i sig många dagar till trots att det får vila går jag till läkare, men tänkte ändå att jag kan höra om någon känner igen sig och kan dela med sig av sina erfarenheter eller goda råd. Är det en variant av misshandlat brosk i knäskålen eller är det nåt nytt som en miniskel i kläm eller något annat djävligt?
eoas74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 14:37   #2
hallar
M.D.
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Lund
Inlägg: 903
okey jag skall försöka svara så gott jag kan, läser till läkare och vi har precis haft ett seminarium om knäskador.

Först skall jag försöka ge en överblick över vilka olika knäskador det finns.

Korsbandsskador. I ett knä finns det två korsband. Ett främre och ett bakre. De förhindrar att skenbenet glider fram eller tillbaka i förhållande till lårbenet. Den absolut vanligaste skadan som kan ske är att det främre korsbandet skadas och då sker det oftast vid en vridning av knäet i samröre med idrott.

Symptomen på en korsbandsskada är svullnad pga blödning från korsband. Efter ett tag går svullnaden ned och kvar är en känsla av obalans i knäet. Smärtan beskrivs ofta som kommandes djupt inne från knäet.

Ledbandskador. Du har ledband både på insidan och yttersidan av knäet (laterala och mediala kollateralligament). Skador på ledbanden sker i samband med våld på insidan eller utsidan av knäet. Det kan också ske i samband med vridningar av knäet.

Skador på ledbandet resulterar också i svullnad av knäet. Vid en undersökning försöker man känna längs ledbanden för att märka ifall det är svullet eller ömt. En ledbandskada kan vara allt ifrån en liten spricka till totalt avslitet ledband. Om du provar att belasta knäet sida till sida? Får du någon smärtupplevelse? Har du någon svullnad?

Meniskskador. Du har två hästskoformade menisker i varje knä. Dessas funktion först och främst stötabsorberande. Det kan vara svårt att konstatera en meniskskada själv med symptom på detta är problem att sträcka ut knäet och att det knäpper i knäet vid vissa rörelsebanor. Men gå nu inte och tro att ni har meniskskador bara för att det knäpper till i knäet en gång emellan.

Det skulle vara jättebra om du kunde beskriva lite mer exakt var på knäet det gör ont och vid vilka belastningsvinklar osv.

MVH

Ludvig
__________________
www.digitaljournal.se - För en säkrare vård!
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 15:07   #3
eoas74
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Fjollträsk
Inlägg: 28
Hmm, intressant. Knäet är nämligen inte svullet alls.

Enklaste sättet att framkalla smärtan, utan att peta på vänster sida av knät, är att sträcka ut benet framför sig, böja det lite och sedan vrida benet åt vänster, som för att kunna titta på underbenets utsida.

Det som oftast smärtar är när vikten vilar på det benet och man gör en vridande rörelse, alltså inte bara går rakt framåt.

[Inspekterar mitt knä] Det ömma området sitter på insidan av högerknät, precis nedanför den hårda utbukting man mäter knäledens bredd med kaliper över när man ska uppskatta skelettvikten.

Kankse en liten skada på ledbandet? Jag märker ju ingen svullnad.
eoas74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 16:23   #4
hallar
M.D.
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Lund
Inlägg: 903
Ja det låter som om det var ledbanet på högerknäet som är skadat. Det har bland annat som funktion att förhindra rotation i knäet. Behandling brukar bestå i att man använder sig av stödförband. Det är mycket sällsynt att sådana här skador opereras tydligen.

Knäleden stabiliseras huvudsakligen utav m. quadrices vilket gör att en instabilitet i knäet kan kompenseras genom att du skaffar dig starkare lårmuskler.

Om du i skulle skada dig i framtiden (gud förbjude) kan du komma ihåg den här regeln.

RICE
Reste
Ice
Compression
Elevation

Alltså så fort som möjligt efter skadan tar du och kyler ned knäet, lägger på ett stramt stödförband, höjer upp knäet och vilar.

/Ludvig
__________________
www.digitaljournal.se - För en säkrare vård!
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 16:29   #5
eoas74
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Fjollträsk
Inlägg: 28
Vilken tur att jag faktiskt har ett stödförband på mig då! ;-) Tack för din hjälp! (Men om det inte är bättre till veckan blir det nog att besöka läkare ändå, för säkerhetsskull.)

När man hör ordet ledbandsskador tänker man ju oftast på smällar då ledband slits av och folk ligger och vrider sig i smärta. Små bristningar är mer okänt.
eoas74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 16:38   #6
hallar
M.D.
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Lund
Inlägg: 903
Självklart tycker jag att du skall gå och få det här kollat upp även om det kanske inte ingick i mina inlägg. Tänk på så att du kommer till en kompetent läkare, helst av allt på en idrottsklinik, det vet vad de pysslar med.

Generellt, är det bättre att gå till läkaren än att inte göra det, inom rimlighetens gränser dvs.
__________________
www.digitaljournal.se - För en säkrare vård!
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-16, 23:16   #7
obesogen
Registered User
 
obesogens avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 114
Citat:
Ursprungligen postat av hallar
Självklart tycker jag att du skall gå och få det här kollat upp även om det kanske inte ingick i mina inlägg. Tänk på så att du kommer till en kompetent läkare, helst av allt på en idrottsklinik, det vet vad de pysslar med.

Generellt, är det bättre att gå till läkaren än att inte göra det, inom rimlighetens gränser dvs.
Skulle det inte kunna ha något att göra med bursorna runt patella eller synovialmembranen? Bara en tanke...
obesogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 12:31   #8
hallar
M.D.
 
Reg.datum: May 2002
Ort: Lund
Inlägg: 903
Citat:
Ursprungligen postat av obesogen
Skulle det inte kunna ha något att göra med bursorna runt patella eller synovialmembranen? Bara en tanke...
Du tänker alltså på någon form av bursitis (infalmmerade slemsäckar). Smärta kan ju komma därifrån men nu när personen beskriver att skadan har uppkommit samband med en vridande röresle så tror jag inte att det är det.

Bursitis kan man t ex få i den suprapatellara slemsäcken om man sitter på knä mycket, sk skurgummeknän.
__________________
www.digitaljournal.se - För en säkrare vård!
hallar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-17, 12:45   #9
eoas74
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Fjollträsk
Inlägg: 28
Personen i fråga per att få påminna att hans första gissning var att för mycket gymnastiserande (burpees, dumbbell swings, etc) och simning var orsak - vridningen vid isfläckshalkning kom först på andra plats (på tredje kom att flickvännen eventuellt skulle lagt sin vikt på mitt knä när hon klättrade över mig i sängen).

Ett nytt, fräscht, stramt neoprenknästöd inhandlat igår känns iaf bättre än mitt gamla, uttänjda bomullsstöd.
eoas74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 09:50   #10
eoas74
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Fjollträsk
Inlägg: 28
Uppdatering & facit

Ganska snabbt slutade det att göra ont och det gick att träna som vanligt (dock tror jag att det fortfarande ömmade om man petade på en fläck på sidan av knät, men hur ofta petar man där?).

Några veckor senare var jag utomlands på semester och travade runt på ojämna trotoarer i timmar - då kom smärtan tillbaka. Beställde läkartid när jag kom hem men smärtan försvann snabbt och allt var frid och fröjd igen när jag väl frick träffa läkaren.

Han klämde och vände och vred på mig och kom fram till att det rör sig om ett inflammerat senfäste. Ordination: försiktig stretching av nämda sena och en smärtlindrande gel morgon och kväll, annars leva sitt liv som vanligt.
eoas74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-30, 11:17   #11
Johnny
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 121
Citat:
Ursprungligen postat av hallar
Ja det låter som om det var ledbanet på högerknäet som är skadat. Det har bland annat som funktion att förhindra rotation i knäet. Behandling brukar bestå i att man använder sig av stödförband. Det är mycket sällsynt att sådana här skador opereras tydligen.

Knäleden stabiliseras huvudsakligen utav m. quadrices vilket gör att en instabilitet i knäet kan kompenseras genom att du skaffar dig starkare lårmuskler.

Om du i skulle skada dig i framtiden (gud förbjude) kan du komma ihåg den här regeln.

RICE
Reste
Ice
Compression
Elevation

Alltså så fort som möjligt efter skadan tar du och kyler ned knäet, lägger på ett stramt stödförband, höjer upp knäet och vilar.

/Ludvig
Ang. RICE, så är det viktigaste att sluta med aktiviteten och snabbt som attan på med ett kompressionsförband, riktigt snabbt ska det ske. Däremot så tror man nu att is antagligen ställer till med mer än det löser. Tanken är ju att dämpa ev. blödning. Det som sker är att isen från början kan hjälpa till med det, men sen när den tas bort så blir effekten omvänd då blod rusar dit, alltså precis det man inte vill.

Även högläge diskuteras nu, om det gör någon nytta eller inte. Fast där kan man lika gärna köra med det då det inte blir något negativt av det.

Men mitt råd är: låt bli isen, den ger mer negatvit är positivt.
Johnny är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)