Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-01-24, 13:42   #1
Chandler
Registered User
 
Chandlers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Vasa, Finland
Inlägg: 1 218
Unhappy Smärtor i armbågen

Jag har en längre tid haft sjukt i vänster armbåge vid tricepsträning. Allra värst är det vid french press just innan armbågen rätas ut. Efter att ha tränat en stund och blivit uppvärmd är det lite bättre, men tar fortfarande sjukt och korrekt utförande är det inte tal om. Vad göra? Hade hoppats att det skulle bli bra med tiden, men det verkar inte så.
Chandler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-24, 14:18   #2
Big_Vik
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Örnsköldsvik
Inlägg: 7 312
tycker det låter som tennisarmbåge om besvären minskar eftersom. Tips från mig, men var försiktig (är fortfarande nybörjare eftersom jag knappt tränat 2 år )
-Värm upp mer och ordentligare
- testa linda underarmarna för att avlasta dem mer.
- Finns även s.k. Counterforcestöd men jag har inte hört om någon som testat dem.
- Aktiv vila. (Andra övningar som inte gör ont)
Big_Vik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-01-26, 14:54   #3
Chandler
Registered User
 
Chandlers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Vasa, Finland
Inlägg: 1 218
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Vik
tycker det låter som tennisarmbåge om besvären minskar eftersom. Tips från mig, men var försiktig (är fortfarande nybörjare eftersom jag knappt tränat 2 år )
-Värm upp mer och ordentligare
- testa linda underarmarna för att avlasta dem mer.
- Finns även s.k. Counterforcestöd men jag har inte hört om någon som testat dem.
- Aktiv vila. (Andra övningar som inte gör ont)

Hmm, jag har också funderat på mer uppvärmning. Som det är nu kör jag bara ett eller två uppvärmnings-set. Kanske man också borde börja med ett riktigt högrepset (20-30)...

Jag skulle helst inte byta bort mina favoritövningar, men om inget annat hjälper blir det väl att testa.
Chandler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 10:27   #4
Chandler
Registered User
 
Chandlers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Vasa, Finland
Inlägg: 1 218
Aargh, det blir bara värre.

Kan snart inte köra hantelbänkpress ordenligt heller. Det tar inte direkt sjukt vid den rörelsen men vänstra armen känns skör på något vis och senaste "sjönk" den bara ihop och jag fick hanteln i bröstet.. Nice..


Tänkte testa att smeta på lite Ice Power till nästa, men kanske ett "armbågsskydd" (ingen aning vad jag skall kalla det, men sådana som de stora pojkarna har ) kan avbelasta?
Chandler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 10:38   #5
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
"Tar sjukt" är finlandism. Det heter "gör ont"

Jobbigt med skador. Jag hade skitont i axeln av flata bänkpressar, så jag skippade dem helt en tid. Nu har det läkt, men jag har inte börjat bänka igen för det.

Skit i alla övningar som känns fittiga. Du kan inte träna genom smärtan!
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 10:51   #6
Karl_alfred
*Mysplutten*
 
Karl_alfreds avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Sverige
Inlägg: 9 343
Jag har haft ont i armbågen i snart 1 år, undersökte skiten, det visade sig att de var en lite skelettbit som ligger där och nöter.
__________________
Finns det NÅGOT dåligt med solarium om man vill bygga så mkt muskler som möjligt?

Anna säger:
j känner bara thailändare
Anna säger:
o de är fina
Anna säger:
har fin benstomme

209 Westman says:
min po0lare han den trackasserade typen
209 Westman says:
blev attackerad av en bäver
209 Westman says:
när han sket i skogen

Anna says:
kvinnor kan inget de är en myt
Karl_alfred är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 11:56   #7
Chandler
Registered User
 
Chandlers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Vasa, Finland
Inlägg: 1 218
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
"Tar sjukt" är finlandism. Det heter "gör ont"

Jobbigt med skador. Jag hade skitont i axeln av flata bänkpressar, så jag skippade dem helt en tid. Nu har det läkt, men jag har inte börjat bänka igen för det.

Skit i alla övningar som känns fittiga. Du kan inte träna genom smärtan!
Tack för utbildningen!

Det är väl snart det enda som återstår. Synd bara på bra övningar. :/ Dessutom lär det inte bli mycket triceps överhuvdtaget isf.
Chandler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-03, 11:58   #8
myggan
mot 100 pannor
 
myggans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 940
jag körde armbrytning på fyllan på nyår
och när jag vaknade dagen efter hade jag fet värk i armbågen!
hade problem att köra biceps, triceps, chins osv... men försökte ändå..
sen kom jag på att det kändes lönlöst och vilade helt istället, och nån vecka efter är armbågen helt bra..
vila
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-04, 12:13   #9
The Draf
Registered User
 
The Drafs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Täby
Inlägg: 590
Hade samma problem, i princip bara pushdowns som funkade för mig. Hade en lååång vila i höstas sen var armbågarna ok. En sak du kan prova som hjälpte mig är att ha stången väldigt nära skalpen när du går ner bakom huvudet. Sen tror jag att jag körde alldeles för strikt. Hade armbågarna för nära varandra, tror inte det är någon fara att låta dom vandra ut lite åt sidan.
Vid pressövningar hjälpte det lite att inte låsa armbågarna i toppläget. Jag har överrörliga armbågar så det säger sig självt antar jag.
The Draf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-04, 15:54   #10
Phazony
Registered User
 
Phazonys avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 34
Armbågssmärta är inget trevligt. Efter över ett halvår så har jag fortfarande kvar min. Var försiktig.
__________________
Rehab, rehab, rehab... zzz
Phazony är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 14:34   #11
ArnoldOnLehmä
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: skogen
Inlägg: 2 006
så fort jag får ont i armbågarna efter tex tung bänkpress så kör jag 1-2 set enarms cable pushdowns med omvänt grepp. självklart lätt belastning typ 4-5 plattor. Är ingen doktor men det borde ha nått att göra med att du då har armbågen i ett mer "naturligt" läge och blodet får flöda fritt i armbågen. sak samma! huvudsaken är att smärtan försvinner helt efter det för mig i allafall
__________________
Lyssna på SaunaGhouls!!! http://www.myspace.com/saunaghouls

nya journalen
http://<br /> http://www.kolozzeum....ad.php?t=86344
ArnoldOnLehmä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-02-05, 20:20   #12
Svarten81
Registered User
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Växjö
Inlägg: 524
Har haft liknande problem själv, tennisarmbåge är inte skönt o skulle inte önska det på min värsta fiende. Först och främst så skulle jag nog undersöka det hos läkare för att få det konstaterat att det verkligen är tennisarmbåge. Precis som Karl-Alfred skrev så kan det vara en ben bit, men även att en nerv ligger ikläm eller så är muskelfestet inflamerat. Att linda armen hjälper delvis då det ger ökat tryck på rätt punkt vilket leder till bättre cirkulationen. Dock ska du inte göra som jag o dra åt för hårt då kan du flytta hela inflamationen o det är ingen höjdare för fingrarna domnar...
Tipset jag fick från sjukgymnast var att träna underarmarna med lätta vikter med ca 30-50 reps, även detta skulle öka cirkulationen (göra att man läker fortare). Men ta det lungt det kan ta lång tid o bli helt återställd det kan ta allt från bara någon vecka till 2 år. Hoppas du slipper skiten snart.
mvh Svarten
Svarten81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-08, 13:33   #13
Chandler
Registered User
 
Chandlers avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Vasa, Finland
Inlägg: 1 218
Var och "visade upp" min armbåge till skolhälsovården och fick höra just det jag inte ville höra, vila! Suck.. Men det hjälper väl inte annat. Jag har prövat en veckas paus, så nu får jag väl pröva två veckor utan några som helst tricepsövningar..
__________________
"För gemene man utan domkraft eller truck kan 300 kilo förklaras force majeure, men för Sandvik med rötterna från fädernets sida i Pedersöre är det småskrot."
Chandler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-09, 13:43   #14
Ante24
Registered User
 
Ante24s avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Norrköping
Inlägg: 75
Har också börjat att få tillbaka mina gamla armbågssmärtor och märker att liggande tricepspress(tror jag man kallar det) med EZ-stång förvärrar det hela. Förra veckan hade jag så ont att jag inte kunde köra marklyft dagen efter p.g.a smärtorna i armbågen.
Jag hade lite ont redan innan och det tror jag berodde på för mycket och för tung bicepsträning (3-4 reps/set).
Jag har nu börjat att massera och stretcha flexorer och extensorer i underarmen och det har blivit mycket bättre
__________________
108183210157,5242,544
Ante24 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-03-09, 14:38   #15
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Det är många som får problem med armbågarna i french press.


Prova att inte köra french press på ett tag & istället köra andra övningar.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)