Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-07, 21:03   #1
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
Hur många ggr i veckan styrketränar ni?

Tjena

Är en kille som har bestämmt mig sedan slutet av denna sommaren att komma i ordentlig form till sommaren 2005, nästa sommar dvs. Då jag säger komma i form menar jag givetvis "beach form" . Så har ni lite tips på övingar, hur många ggr i veckan jag borde ligga på ? jag ligger i snitt på cirka 5 gånger i veckan nu tror jag. Då jag lägger fokus på axlar, biceps , triceps , bröst och magen.

Kan man bygga på sig mycket på den tiden som är kvar till nästa sommar?

Tacksam för alla svar. MVH TT
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:14   #2
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Du ger oss för lite bakgrundsinfo - är du ett vrak eller är du i hyfsad form nu? Och jag tränar tre-fyra gånger i veckan. Det är inte fler gånger i veckan som bygger muskler; det är vettiga träningspass som gör det.


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:15   #3
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
3 gånger här, har funkat bra för mig hittills.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:16   #4
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Tränar två vilar en, bara att räkna ut det själv.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:18   #5
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Du ger oss för lite bakgrundsinfo - är du ett vrak eller är du i hyfsad form nu? Och jag tränar tre-fyra gånger i veckan. Det är inte fler gånger i veckan som bygger muskler; det är vettiga träningspass som gör det.


allan

Okejj, mja jag tränar tennis varje dag, så jag får nog lov och kalla mig själv hyffsat vältränad. Jag hoppas bara jag kan nå mitt mål till nästa sommar, dvs att gå upp mycket i vikt och öka mycket muskelmassa, samt få ordentlig kläm på 6 packet, då min ena sida syns bättre just nu :P
Någon som har bra bilder på era 6 pack här som ni kan lägga in här nu?
Vore rätt skojj att jämföra. Ha det bra alla, tack allan.. / TT
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:26   #6
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Bilder lägger man upp i bildforumet. Och förbered dig nu på att bli kallad disco och ännu värre saker...sexpacken, jesus.....


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:39   #7
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
Okejj tack allan..
Jag ska lägga upp en biild på min mage där nu såå vore tacksam om du tittade oh kommenterade. MVH TT
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:41   #8
Metal_boy_
Registered User
 
Metal_boy_s avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 16 982
4ggr

mån, tis, tor, fre
__________________
Mullig men gullig.
Metal_boy_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:41   #9
RobbeliRobban
Banned
 
RobbeliRobbans avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 4 200
Ett hett tips såhär för discobyggare från discobyggarnas självutnämnde konung. Du säger att du lägger fokus på "Bröst, armar, axlar och mage", du är nybörjare, vill säkerligen inte träna ben ordentligt-Fine! Men lägg mycket fokus på ryggträning, rygg är en stor muskelgrupp och viktig för "stilpoäng på beachen", såväl som funktionell styrka. Ändra prio till "Rygg, bröst, axlar, mage" alltså dina armar kommer att växa bra de med av tunga basövningar.

Istället för som jag gissar att du gör tränar armar ur sjuttioelva vinklar och 93 magövningar, 14 versioner av flyes eller dyl, begränsa dig och kör hårt på bänkpress, militärpress, pullups, och marklyft tillsammans med magövningar så får du snabbare upp en maffig överkropp att glänsa med 2005.
RobbeliRobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 21:47   #10
GymTT
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9 184
Citat:
Ursprungligen postat av RobbeliRobban
Ett hett tips såhär för discobyggare från discobyggarnas självutnämnde konung. Du säger att du lägger fokus på "Bröst, armar, axlar och mage", du är nybörjare, vill säkerligen inte träna ben ordentligt-Fine! Men lägg mycket fokus på ryggträning, rygg är en stor muskelgrupp och viktig för "stilpoäng på beachen", såväl som funktionell styrka. Ändra prio till "Rygg, bröst, axlar, mage" alltså dina armar kommer att växa bra de med av tunga basövningar.

Istället för som jag gissar att du gör tränar armar ur sjuttioelva vinklar och 93 magövningar, 14 versioner av flyes eller dyl, begränsa dig och kör hårt på bänkpress, militärpress, pullups, och marklyft tillsammans med magövningar så får du snabbare upp en maffig överkropp att glänsa med 2005.

Tack för ett bra svar RobbeliRobban, men man kanske skulle köra sådär i perioder? jag menar att jag fortsätter med mitt schema nu som jag kört hela tiden, dvs triceps, bröst och axlar, biceps och sen typ i januari börjar jag med fokus på de du tycker? då borde jag ju få rätt mkt av allting om du förstår, eller är jag ute och cyklar? MVH TT
GymTT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-07, 22:31   #11
Zakath
Ich bin Bananatastic!
 
Zakaths avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 8 334
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Tack för ett bra svar RobbeliRobban, men man kanske skulle köra sådär i perioder? jag menar att jag fortsätter med mitt schema nu som jag kört hela tiden, dvs triceps, bröst och axlar, biceps och sen typ i januari börjar jag med fokus på de du tycker? då borde jag ju få rätt mkt av allting om du förstår, eller är jag ute och cyklar? MVH TT


Ja du är ute och cyklar...
Du borde absolut läsa igenom "Best of..." här på kolozzeum.
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 08:59   #12
pellepedal
Registered User
 
pellepedals avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: In your mothers bedroom
Inlägg: 2 740
Ett bra sätt att träna så gott som hela kroppen är ju att övningar som knäböj och marklyft. Gärna ganska tungt. Ger finfina hormonutsöndringar.
Förstår att du inte vill det eftersom du verkar ganska disco.
Allvarligt talat.. Hoppa inte över ryggen eller så. Du kommer bara få skador i längden. Ett tips är att träna hela kroppen jämnt.
Dessutom ser dessa halvtränade "beachkroppar" bara konstiga ut.
pellepedal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 12:32   #13
RobbeliRobban
Banned
 
RobbeliRobbans avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 4 200
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Tack för ett bra svar RobbeliRobban, men man kanske skulle köra sådär i perioder? jag menar att jag fortsätter med mitt schema nu som jag kört hela tiden, dvs triceps, bröst och axlar, biceps och sen typ i januari börjar jag med fokus på de du tycker? då borde jag ju få rätt mkt av allting om du förstår, eller är jag ute och cyklar? MVH TT
Att periodisera träningen är ju bra vid en stagnation eller dyl. Men just att skifta fokus till "större" övningar är en väldigt viktig faktor i träningen. Basövningarna ger mer än isolationsövningar. Du som är nybörjare får ut mycket mer av att begränsa dig till nästan uteslutande, rätt utförda "riktiga" övningar.

Efter ett tag (kanske efter några månader) när du känner dig mer bekväm lägg till isolationsövningar utöver dina basövningar. Tex isolerad armträning (såsom hantelcurl och tricepspress) utökad bröstträning (med kanske en lutande press efter dina bänkpressar) mm.

Även om du inte gillar benträning, kan du förslagsvis lägga till litegrann av den varan, kanske efter något styrkepass att köra några set djupa ganska lätta knäböjar eller benpressar. För att efter hand sträva efter att ge benen en helt egen träningsdag med både knäböj (och eller benpress) samt en övning för baksidan som grund, med kanske tillägg på någon isolationsövning som benspark. Hyggliga lår och vadmuskler är viktiga för att ha en "snygg fysik" men även för vardagsaktiviter som kräver ordentlig styrka.

Lycka till!
RobbeliRobban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 14:06   #14
Em1l
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Stockholm - Täby
Inlägg: 99
hoppar du över ryggen kommer du sluta med en framåt roterad och därmed ful hållning på överkroppen också..
__________________
Ät mat. Annars blir du hungrig!
Em1l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 14:24   #15
HenrY
Registered User
 
HenrYs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 044
4 ggr, måndag, onsdag, fredag och söndagar!
HenrY är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)