Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-10-01, 14:19   #1
Gabber
Softpr0n 4 Life
 
Gabbers avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sweden/Stockholm
Inlägg: 1 878
Spritköp online!

Jag hade för ett tag sedan en tråd om att jag hade köpt sprit online 10 liter och att paketet beslagtogs av Tullen.

nu har det kommit lite mer info. 142 paket från samma företag stoppades mitt inkluderat av en slumpvis kontroll som de hade JUST den dagen

och på frågan När får jag mina flaskor så blev svaret att det finns en domstol som gett tillåtelse till en privatperson att införa sprit online och en domstol som nekat samma sak till en annan person.

dvs ingen vet vad som gäller, det finns ingen lag i Sverige ÄNNU som säger om det är olagligt eller inte.

och för att jag ska få mina flaskor så måste jag vänta 3 månader innan frågan går upp i HD och ytterligare 6 månader tills de gör klart om enslikda fallen, SEN kanske efter 12 månader så bestäms en lag som gör att jag antigen får mitt paket eller så bestraffas jag med skatt eller böter eller så skickas mitt paket till företaget igen och jag förlorar mina pengar.

Det är ju skitkul med andra ord...jag orkade typ inte vänta så jag var i Amsterdam och tog med 20 liter Vodka därifrån istället.

Men jag tycker att det är fel av de som hindrar onlineköp. Jag fattar inte varför det ska vara förbjudet. Är det för att Systemet förlorar pengar(girighet) eller är det något annat?

Om någon säger typ det är för att då kan vem som helst under 18 också beställa, säger jag skärp kontrollen på Posten och hämtningsställena som finns.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 17:56   #2
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av Gabber

Men jag tycker att det är fel av de som hindrar onlineköp. Jag fattar inte varför det ska vara förbjudet. Är det för att Systemet förlorar pengar(girighet) eller är det något annat?
Varför det är förbjudet? För att det än så länge inte finns samma lagstiftning i hela Europa. Det som funkar i Grekland behöver inte med automatik funka i Sverige.


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 18:02   #3
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Hur kan dom bestraffa dig och be dig att ex. betala skatt för något som inte var olagligt när du väl gjorde det? Låter helt sjukt..
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 18:03   #4
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash*
Hur kan dom bestraffa dig och be dig att ex. betala skatt för något som inte var olagligt när du väl gjorde det? Låter helt sjukt..
Sverige i ett nötskal.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 18:04   #5
Megatuttarna
Feed me fast
 
Megatuttarnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 3 861
Haha följer denna tråd med stor spänning! Fortsätt alla!
Megatuttarna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 19:56   #6
Fors
Banned User
 
Forss avatar
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 075
Vore verkligen typiskt Sverige om du skulle bli straffad för det. Politikerna inser att de inte vet vad de skall göra och väljer att statuera ett exempel när de väl bestämt sig
Fors är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-10-01, 21:02   #7
Gabber
Softpr0n 4 Life
 
Gabbers avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sweden/Stockholm
Inlägg: 1 878
hittills har jag eller någon av de 141 personer inte fått höra om det blir skadestånd eller något annat. en av de 142 har överklagat och förlorat. han gnällde och sa att det är fel och det är lagligt och honom tystade de ner. detta har Tullen skrivit i ett brev till mig.

more to come...
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 13:06   #8
Gabber
Softpr0n 4 Life
 
Gabbers avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sweden/Stockholm
Inlägg: 1 878
har fått hem ett brev nu från Tullen om att lagänring och beslut fortfarande pågår och att de återkommer. det stod ju något på Aftonbladet häromdagen om att någon som beställt hem 55 flaskor vin och en annan som beställt några flak öl, att de fått hem allt.

men mitt är forfarande i Malmö Tullen, de har väl druckit upp allt.

bara att vänta mer...jävla lagar.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 15:28   #9
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Gabber
Det är ju skitkul med andra ord...jag orkade typ inte vänta så jag var i Amsterdam och tog med 20 liter Vodka därifrån istället.
Härligt då klarar du dig ju en vecka eller så!
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-04, 15:32   #10
Tricklev
Spamming user
 
Tricklevs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Härligt då klarar du dig ju en vecka eller så!
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 11:58   #11
Gabber
Softpr0n 4 Life
 
Gabbers avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sweden/Stockholm
Inlägg: 1 878
efter senaste nyheterna om inköp av sprit online har jag mailat Tullen och begärt svar om mitt paket.

Deras svar:

-----------
Hej!
Tack för ditt e-brev. Här kommer svaret på din fråga med diarienummer xxx

Det är en utbredd missuppfattning att paket fastnar i tullen. Tullverket har inte några lager och hanterar inte varan. Det är speditör som hanterar försändelsen och tulldeklarerar den för mottagarens räkning. Det är också speditören som aviserar dig om varan.
För postpaket är det posten som har godsansvaret och det är på posten du löser ut och hämtar paketet. Du bör kontakta avsändaren för att få reda på inlämningsnummer och försändelsedag så att posten kan söka rätt på var paketet kan finnas.
-----------
så nu helt plötsligt så är Tullen helt ovis om vart paketet är fast alla vet att den ligger på Tullen i Malmö. Nu skyller de tydligen på att Posten är ansvarig för paket.

Har mailat Posten och väntar på svar. Men som det ser ut så kanske jag får mina flaskor till grillsäsongen börjar.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 12:05   #12
marst060
Registered User
 
marst060s avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 474
Jag har beställt sprit flera ggr och det har varit helt lagligt och funkat utan problem. Juridisk information finns på flera leverantörers hemsidor som kanske inte uppskattat om jag länkar till här. Leta med google.

I ett nötskal måste du beställa utköpet av varorna i tyskland av ett bolag och frakten av ett annat helt fristående bolag. Således privatimport av spriten.
marst060 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 12:08   #13
Gabber
Softpr0n 4 Life
 
Gabbers avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sweden/Stockholm
Inlägg: 1 878
fick ett till mail:

Kontakta personen som du fick brev ifrån. Om tullen har beslagtagit något som tillhör dig har du säkert fått ett tullmålsnummer. Ring tullverkets växel 0771-520 520 och be att få tala med någon på krim sekt i Malmö, hoppas att de kan hjälpa dig. Vi kan tyvärr inte hjälpa dig mer och anser att detta ärende nu är avslutat.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-08, 12:11   #14
Gabber
Softpr0n 4 Life
 
Gabbers avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sweden/Stockholm
Inlägg: 1 878
Citat:
Ursprungligen postat av marst060
Jag har beställt sprit flera ggr och det har varit helt lagligt och funkat utan problem. Juridisk information finns på flera leverantörers hemsidor som kanske inte uppskattat om jag länkar till här. Leta med google.

I ett nötskal måste du beställa utköpet av varorna i tyskland av ett bolag och frakten av ett annat helt fristående bolag. Således privatimport av spriten.
jag vet allt det där, det läste jag på företagets sida och det var precis så det hela gjordes och det är knappast helt lagligt.

det är en gråzon med fall som nekats och tillåtits. när jag beställde så åke 140 nånting paket in för kontroll och beslagtogs. så det är ju knappast helt laglig. du har bara haft tur och sluppit kontroll och jag otur som vanligt.
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-04-12, 12:31   #15
Gabber
Softpr0n 4 Life
 
Gabbers avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sweden/Stockholm
Inlägg: 1 878
nu har jag hamnat i skiten tydligen. Posten säger att det är olagligt att posta alkohol poch Posten sysslar inte med sådant. Tullen säger att de inte har paketet då Posten har den i Malmö.

Posten säger att det är Tullen som beslagtagit paketet och Tullen säger att jag ska reklamera hos Posten.

Posten säger att jag inte får reklamera då det handlar om alkohol.

Ja, några tips kanske. Det stod ju i tidningen om att flera personer har fått hem skiten, vad fan händer då?
Gabber är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)