Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2001-11-24, 11:25   #1
dermes
Guest
 
Inlägg: n/a
Question När ska man ta protein?

Nu kommer hon med en sån där oerhörd fråga igen, tänker de flesta nu!
Men som nybörjare så måste man fråga för att få svar, eller hur?
Jag tar soja protein de dagar jag tränar. Men är lite osäker på när jag ska ta det. Före träning? Efter träning? På morgonen?
Jag har läst att man kan gå upp i vikt av soja protein ibland, så därför vill jag inte överkonsumera. Men jag behöver få i mig mer protein.
  Svara med citat
Gammal 2001-11-24, 11:45   #2
donga
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Om du ska ta ett proteintillskott så är det bäst att ta det direkt efter träning, så att du klunkar i dig det typ i omklädnningsrummet eller då du kommer hem. Då är kroppen känsligast för upptag samt behöver det mest.

Om du vill kan du ocks äta proteinet med en frukt eller macka som mellanmål. Inte nu för att sojaprotein är speciellt gott, men men...det mesta smakar skumt i den här sporten.

Men jag tror inte du ska oroa dig för viktuppgången när du äter sojaprotein, för vad jag vet så är det som alla andra protein när det gäller viktökningar...det tar tid... Men om du går upp i vikt, oroa dig inte, tänk på att muskler väger mer än fett samt att vältränade tjejjer är skitsnyggt.
  Svara med citat
Gammal 2001-11-24, 12:03   #3
fiddebeast
Big Beyond Belief
 
fiddebeasts avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Västerås
Inlägg: 53
Post

Tjena!
Protein ska tillföras var 2-3 timme.
Detta för att hålla en jämn tillförsel av aminosyror så det blir en bra kväve balans i muskeln.
Så ät ca: 5-6 ggr/ dag varav du tillsätter
2-3 protein drinkar till detta eller ta proteinet i samband med maten för att få ett bättre värde på ditt protein för oftast är inte soja så bra protein tillskott men det finns i vissa hälsokost affärer riktigt bra soja protein men inte i många..

Lycka till!!
Fredrik
fiddebeast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-11-24, 14:37   #4
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Håller med Fiddeblast. Försök att äta 3 ordntliga måltider per dag och lägg in proteindrinkar som mellanmål 2-3 gånger dagligen. Det är så man får bästa resultat.

/ Henrik
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-11-24, 14:57   #5
Stile
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

FInns inga dumma frågor (nästan ialla fall)

Som redan skrivits så ta proteindrinkar 2-3 gånger om dagen, även dom dagar du inte tränar. Sojaproteinet är bättre än vad ryktet säger, om du inte är helvegeterian kan du blanda det med mjölk för att få ännu mer protein och lite kolhydrater + att aminosyrofördelningen i mjölk är kanon.

Direkt efter träning är lämpligt att lägga en proteindrink + kolhydrater.
  Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)