Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2004-08-16, 18:21   #1
aGGe
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sTHLm
Inlägg: 457
Vila mellan morronprommis

orkar inte översätta. skrev i ett amerikanskt forum oxå..


is it bad to do morning walk before breakfast every day?
in fatburning purpose.

should I tak one day off or so??

im going to do morning walk for 2 more weeks..

but can the body adapt to this everydaywalk and decrease the fatburning effect?
__________________

---- 190 cm ---- HST ---- UD2.0 & mPSMF
215 lbs 20/2-05 | 194 lbs 15/9-05 slim | 231 lbs 23/2-06 | 200 lbs 23/2-07
187 lbs 10/7-08 @ UD2.0 & mPSMF - (182 lbs fully depleted, 194 lbs carbloaded)

Now 211 lbs (not slim, not fat) 29/7-09
aGGe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 18:32   #2
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
läste att man ska köra MAX 5 morgonpass i veckan pga. att kroppen har mycket lätt att "vänja" sig av morgonpass.........men men...det är vad jag har läst, folk brukar anse att jag är totalt efterbliven mm

blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 18:39   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
No, the body does not "adapt" to pre-breakfast cardio. It will still require a certain amount of energy, no matter how often you do it. And neither does it break down your muscle protein, provided you eat enough of it during the day as a whole. So get your butt moving out there.

A day of rest of complete rest won't hurt, though, and it might give you a chance to re-charge you batteries and rest up for your grueling workouts. There's nothing magical about cardio on an empty stomach - keep an eye on your caloric intake, and you can safely take a day off from it without feeling guilty or gaining flab around the middle, if and when your body is telling you to ease off on the hard work.
__________________


Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2004-08-16 klockan 18:43.
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 18:42   #4
aGGe
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sTHLm
Inlägg: 457
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
No, the body does not "adapt" to pre-breakfast cardio. It will still require a certain amount of energy, no matter how often you do it. And neither does it break down your muscle protein, provided you eat enough of it during the day as a whole. So get your butt moving out there.


hmm jag e lite kluven nu läste precis på en sida att bästa är HIIT
o att man absolut INTE ska göra morron "cardio" vet inte om morgon promenad räknas som cardio..

men d finns för mkt av hormonerna kortisol o T3 så att man bränner mer muskler än fett..

jag älskar morronpromenader.. HATAR att kuta..

men om promenader är så MKT sämre än HIIT .. i fettförbränningssyfte ..
så .. DAMN SHIAT
__________________

---- 190 cm ---- HST ---- UD2.0 & mPSMF
215 lbs 20/2-05 | 194 lbs 15/9-05 slim | 231 lbs 23/2-06 | 200 lbs 23/2-07
187 lbs 10/7-08 @ UD2.0 & mPSMF - (182 lbs fully depleted, 194 lbs carbloaded)

Now 211 lbs (not slim, not fat) 29/7-09
aGGe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 18:52   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Cardio betyder bara kardiovaskulär träning = konditionsträning.

Intensiv konditionsträning fungerar också på fastande mage. Citat Monika Wieckowski :"Tvärt om vad man skulle kunna tro från de tidigare studierna är det till och med visat att en intensiv aerobisk aktivitet (75 % VO2max) som genomförs på fastande mage före frukost, påtagligt minskar förbränningen av leucin 3 timmar efter passet. I denna studie noterades att ett intensivt aerobiskt pass före frukost inte alls ökade proteinnedbrytningen utan endast stimulerade proteinsyntesen, och därmed ökade proteinbalansen. En förklaring till att den aerobiska aktiviteten av högre intensitet ökade proteinbalansen kan vara att försökspersonerna i denna studie hade ett högre proteinintag (20 E%)"

Samt att utsöndringen av kortisol vad lägre vid aktivitet på fastande mage än efter frukost.

Men när det gäller HIIT behöver du inte göra det på fastande mage, om du inte vill. Det är absolut inte fettförbränning under passet som HIIT ger i första hand, utan en viss (dock liten) efterförbränning, men framför allt förbättrad insulinkänslighet och större GLUT4-nivåer, vilket innebär bättre utnyttjande av näringsämnena 24/7. Du måste inte köra intervallträning heller, utan t ex 20 minuter intensiv löpning eller cykling rakt av fungerar utmärkt det också.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 19:02   #6
aGGe
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sTHLm
Inlägg: 457
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Cardio betyder bara kardiovaskulär träning = konditionsträning.

Intensiv konditionsträning fungerar också på fastande mage. Citat Monika Wieckowski :"Tvärt om vad man skulle kunna tro från de tidigare studierna är det till och med visat att en intensiv aerobisk aktivitet (75 % VO2max) som genomförs på fastande mage före frukost, påtagligt minskar förbränningen av leucin 3 timmar efter passet. I denna studie noterades att ett intensivt aerobiskt pass före frukost inte alls ökade proteinnedbrytningen utan endast stimulerade proteinsyntesen, och därmed ökade proteinbalansen. En förklaring till att den aerobiska aktiviteten av högre intensitet ökade proteinbalansen kan vara att försökspersonerna i denna studie hade ett högre proteinintag (20 E%)"

Samt att utsöndringen av kortisol vad lägre vid aktivitet på fastande mage än efter frukost.

Men när det gäller HIIT behöver du inte göra det på fastande mage, om du inte vill. Det är absolut inte fettförbränning under passet som HIIT ger i första hand, utan en viss (dock liten) efterförbränning, men framför allt förbättrad insulinkänslighet och större GLUT4-nivåer, vilket innebär bättre utnyttjande av näringsämnena 24/7. Du måste inte köra intervallträning heller, utan t ex 20 minuter intensiv löpning eller cykling rakt av fungerar utmärkt det också.

vart kommer den studien ifrån?? hur gammal e den?

jomen ska jag kasta morgonpromenader. är dom useless
ibland brukar jag sprinta i uppförsbackar när jag kör mitt morronpass..
så d kan bli typ 4 sprints mitt i walken..

lite kluven
morgonpromenad som jag gillar eller HIIT etc som jag inte gillar men är bättre för förbränningen över dan..

gaahhh
__________________

---- 190 cm ---- HST ---- UD2.0 & mPSMF
215 lbs 20/2-05 | 194 lbs 15/9-05 slim | 231 lbs 23/2-06 | 200 lbs 23/2-07
187 lbs 10/7-08 @ UD2.0 & mPSMF - (182 lbs fully depleted, 194 lbs carbloaded)

Now 211 lbs (not slim, not fat) 29/7-09
aGGe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 20:19   #7
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
gör som jag gjort 4dagar veckan de senaste 5 månaderna....stig upp 0500 och sätt dig framför tvn och slå på en bra film...på din nyinköpta träningscykel såklart =)


fan har sett 23 filmer sedan den 22/7



blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-16, 22:44   #8
stocktown
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: stocktown
Inlägg: 230
Citat:
Ursprungligen postat av blekfet2
gör som jag gjort 4dagar veckan de senaste 5 månaderna....stig upp 0500 och sätt dig framför tvn och slå på en bra film...på din nyinköpta träningscykel såklart =)


fan har sett 23 filmer sedan den 22/7



och hur mycket har du gått ner?
__________________
En dag ska jag bli STOR.
King Grub vet för mycket för allmänhetens bästa.
stocktown är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 00:52   #9
raZmus
Registered User
 
raZmuss avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 026
Citat:
Ursprungligen postat av stocktown
och hur mycket har du gått ner?
Gått ner? Han har ju sett 23 filmer! Det ska vara skoj att träna
__________________
.frid
raZmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 04:26   #10
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
jag har tappat cirka 23 kilo fett....ligger runt 12-15 % i bf.....tränar mellan 9-12ggr veckan + 2 vilodagar....på veckorna så håller jag kosten till 99%...har aldrig varit speciellt intresserad i god (flottig) mat så på helgerna blir det ofta godis på min ätardag...plus vanlig mat såklart....är nämligen besatt av lösgodis.....soooooooooccccccccccccckkkkkkkkkeeeee eeeeeerrrrrr!!

blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 05:26   #11
blekfet2
Banned
 
blekfet2s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Boden
Inlägg: 3 843
just sett klart Collateral (2004) med Tom Cruise, jävligt bra film faktiskt....se den!
=)
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-08-17, 10:44   #12
Cupofcoffee
Registered User
 
Cupofcoffees avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 395
Citat:
Ursprungligen postat av blekfet2
gör som jag gjort 4dagar veckan de senaste 5 månaderna....stig upp 0500 och sätt dig framför tvn och slå på en bra film...på din nyinköpta träningscykel såklart =)
Wow!
Cupofcoffee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)