Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2001-12-06, 17:52   #1
Tobbeone
Guest
 
Inlägg: n/a
Question Glutamine

Någon som vet(troligen,ja) som vet den exakta skillnaden mellan de olika glutaminesorterna tex L-Glutamin, Glutamine peptit eller vad de heter, ni förstår nog... Tack på förhand för hjälpen!
  Svara med citat
Gammal 2001-12-06, 18:18   #2
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Försökte reda ut det någon gång i somras. Skillnaden är nog inga problem men att fatta men vad som var bäst fick vi nog ingen vidare klarhet i.

Här är länken:
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/...c&f=4&t=000037

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-12-07, 20:19   #3
Pelle Läpp
Guest
 
Inlägg: n/a
Talking

Glutamin Peptid tas effektivt upp av muskeln utan att förbrukas av tunntarmen, så det så.
Köp Glutamin med peptit annars måste du käka en hel del Glutis om det ska göra någon nytta (det mesta försvinner på "vägen" så att säga).
  Svara med citat
Gammal 2001-12-07, 21:36   #4
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

Med Glutamin-peptides innebär det att du måste äta mer av det än av rent Glutamin för att få i dig samma mängd Glutamin. Dessutom är det mycket dyrare... Om du tar ett rent Glutamin tillskott kommer inte sås tor del av det att gå förlorad i tunntarmen att det är värt att köpta Peptides. OM du tar peptides kommer ju armarna att ta Glutaminet från musklerna istället för att sno åt sig en del av det närm man tar det...
Köp rent, det funkar bäst i längden.
Mvh
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-12-10, 00:45   #5
mane
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: uppsala
Inlägg: 140
Post

jag håller med pelles läpp
glutamin peptid funkar bäst!
tarmen e en stor förbrukare av glutamin men glutamin peptid har speciella upptagningsmekanismer och går därför inte till spillo ett annat sätt att få glutamin e OKG men det e ganska dyrt
mane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-12-11, 11:33   #6
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Den som talar om svinn i tarmarna vid glutaminsupplementering vet inte riktigt vad han talar om. Faktum är att vid katabola tillstånd är tarmcellerna det organ som har störst behov av glutamin. För att tillgodose detta behov tas glutamin antingen från kosten eller musklerna. Genom att ta rent l-glutamin mättar man tarmcellernas behov på ett direkt och effektivt sätt, så att det befintliga glutaminet i muskelproteinerna och resterande glutamin (utöver tarmbehovet) kan användas för muskelproteinsyntes. Detta styrks även av det faktum att det enbart är vid katabola tillstånd som glutamin kan vara en "tillfälligt essentiell" aminosyra då det är tarmen och möjligen immunförsvaret som står för den största förbrukningen. I blodet och muskelvävnaden är glutamin sällan en bristvara, eftersom glutamin kan bildas från glutaminsyra, som är den rikligast förekommande aminosyran i de flesta proteiner.

De glutaminpeptider som finns på marknaden idag är bara mjölkproteiner med extra hög halt glutamin och det är därför de är så billiga. I framtiden kommer det att lanseras dimerer som glutmylcystein och glycylglutamin som är mer effektiva, men än så länge är de för dyra (särskilt med tanke på att l-glutamin är bättre). Skulle kunna tänka mig att en bladning mellan 50% l-glutamin och 50% glycylglutamin kunda vara bra eftersom man då är helgarderad.

/ Henrik
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-12-11, 12:12   #7
muskelbyggarn
Klen, men Ren
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Fellingsbro
Inlägg: 1 505
Post

Håller med mr. Eiselt.

Det snackas om att tunntarmen tar upp den största delen av l-glitamin vid ett intag, men det är bara bra !

L-Glutamin är inte ett "primärt" tillskott som ex. kretin är. Vid intag av kreatin så ökas kreatinmängden i muskelcellerna pga. att kreatinet har tillförts. Med ett glutamintillskott så tillgodoser du först de inre organ som använder l-glutamin ex. tarmarna, men det som då händer är att det slipper tas glutamin från vårt kära muskelprotein för att tillgodose de andras behov. I den bemärkelsen är glutamintillskott "sekundärt".

Så att tjaffsa om glutaminpeptid är bara ett försäljningstrick för att kunna få ut mer pengar för en produkt...
Nu har jag varit elak mot vissa så jag får väl vara elak mot mig själv och säga att det är nästan likadant med sk. kreatintransporters eller "andra och tredje generationens kreatin". Ett sätt att få ut mer pengar för en produkt.


Eiselt, rätta mig gärna om jag har fel !


Mvh
Tobbe
__________________
Optimum Nutrition - Protein done right.


"People can go out and hear R.E.M. if they want deep lyrics, but at the end of the night
they want to go home and get fucked! That's where AC/DC comes into it."
- Malcolm Young
muskelbyggarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-12-11, 14:15   #8
Fairing
Kung Lasse
 
Fairings avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Järfälla
Inlägg: 3 993
Post

Herr Eiselt, Glutamin Peptid kommer väl ifrån Hydrolyserat Veteprotein och inte mjölkprotein.
Det finns även olika Hydrolyserings grader på Glutamin peptiden.Ju lägre grad av hydrolys desto billigare.

Vi saluför både L-Glutamin och Peptid så jag kan vara opartisk och säga att PEPTIDEN FUNGERAR BÄTTRE.Tarmar och upptag hit och dit men praktiskt så är peptiden BÄTTRE.

NU ORKAR JAG INTE MED FLER GLUTAMIN ELLER KREATINFRÅGOR, SÖK EFTER GAMLA INLÄGG PÅ FORUMET.
/Lasse
__________________
Fairing lanserar Rage Nitro V2 , Rage Cutz och Insane V2 Januari 2013
Fairing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-12-11, 15:34   #9
mane
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: uppsala
Inlägg: 140
Post

på fredrik pauluns hemsida kan man läsa om det http://www.paulun.com.vegasys.net/ask_m.php

han skriver kortfattat att 90% av glutamin komsumeras av tunntarmen. att undersökningar e gjorda på sjuka människor men kan ha en positiv effekt på tränande. men att det e effektivare att ta det när det e bundet till nån ämne t ex OKG eller glutaminpeptid.
i en annan artikel lite längre ner på sidan säger han att man inte behöver glutamin om man äter tillräkligt med protein.

P.S jag har för mig att jag läste i AST att glutamin utvinns från korn
AST säger att glutamin e bättre än gutaminpeptid
mane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-21, 18:06   #10
Bamse
Registered User
 
Bamses avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: 08
Inlägg: 2 133
Post

Fairing: Du rekommenderar med andra ord ditt Anticatabolic Acid före ditt L-glutamin?
Bamse är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)