Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2001-08-15, 17:22   #1
RiSK
Junior Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 39
Post Protec/Gainer funderingar.

Jag har nyligen börjat träna igen efter ett långt uppehåll. Jag hade tänkt mig att köpa en gainer för bruk efter träning och ett protein pulver för att få upp protein intaget och använda som "mellanmål".
Fastnade för Eiselts gainer och proteinpulver "Protec". När jag fick hem det hela följde en liten informations folder med från Eiselt. I den rekommenderades inget protein pulver för hardgainers (som jag fattade det i alla fall).

Eftersom jag är en hardgainer tänkte jag bara fråga. Det kan väl knappast vara onödigt med proteinpulver, men är det så att jag borde ta gainer som mellanmål i stället? Eller ska jag köra på som jag planerat (gainer efter träning och Protec som mellanmål)?

En sak till, vet att den säkert är uttjatad. Jag skulle uppskatta lite tips på hur man får till en behagligare konsistens på Protec, den var ju inte helt underbar.


---//RiSK
RiSK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-16, 09:29   #2
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Hej!
Om du är en hardgainer så bör du äta mer kolhydrater och det är därför vi rekommenderar gainers. Du kan alternativt ta tex Protec och försöka äta lite mer kolhydrater till det, tex en banan till varje drink.

De flesta blandar Protec i vatten och man kan få lite olika smak och konsistens beroende på hur mycket vatten man tar. Testa dig fram!

Mvh/
Henrik
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-16, 18:27   #3
RiSK
Junior Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 39
Post

Jag kan ju berätta hur jag löste det med konsistensen. Jag kör det i en elmixer, blandar allt pulver med en mindre del vätska, låter det stå och dra ett tag. Detta resulterar i något liknande chokladpudding, varpå jag häller på mer vätska och mixar det lite till. Det hela blev avsevärt mycket lättare att dricka om man gjorde så, tycker jag i alla fall.

Citat:
Ursprungligen skickat av Eiselt:
<STRONG>Hej!
Om du är en hardgainer så bör du äta mer kolhydrater och det är därför vi rekommenderar gainers. Du kan alternativt ta tex Protec och försöka äta lite mer kolhydrater till det, tex en banan till varje drink.

De flesta blandar Protec i vatten och man kan få lite olika smak och konsistens beroende på hur mycket vatten man tar. Testa dig fram!

Mvh/
Henrik</STRONG>
RiSK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-16, 18:34   #4
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Jag försår inte hur alla som har problem med konsistensen på protec gör. Jag blandar bara i de propotioner som det står på burken (med mjölk) och det blir hur bra som helst, smaken också.

Att jag sen får gaser och rännskita är en annan sak.
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-16, 19:24   #5
quad
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

konsistensen är klart den bästa enligt min mening,har testat en och annan tillverkare där de mest liknat vatten medkakao på toppen
och smakat illa.
Att den är matig tycker jag är ett plus.
Tomas
  Svara med citat
Gammal 2001-08-16, 20:17   #6
RiSK
Junior Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 39
Post

Jo konsistensen är helt klart bra när den väl är nere, men att dricka den i den tjockflytande form jag fick till de första gångerna, ja det var inte min grej.


Citat:
Ursprungligen skickat av quad:
<STRONG>konsistensen är klart den bästa enligt min mening,har testat en och annan tillverkare där de mest liknat vatten medkakao på toppen
och smakat illa.
Att den är matig tycker jag är ett plus.
Tomas</STRONG>
[ 16 Augusti 2001: Inlägget har ändrats av: RiSK ]
RiSK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-16, 20:20   #7
RiSK
Junior Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 39
Post

En fråga till admin, hur tar man bort ett inlägg? Skrev lite fel och tänkte ta bort det här inlägget men fattade inte hur man skall göra?

[ 16 Augusti 2001: Inlägget har ändrats av: RiSK ]
RiSK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-17, 10:23   #8
iconoclast
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Sundsvall
Inlägg: 56
Post

Fråga till Eiselt:

Riskerar man inte att bli fet om man tar gainers till mellanmål, även om man är en hardgainer?
iconoclast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-17, 16:10   #9
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Det finns alltid en viss risk för att du lägger på dig fett när du tillför kroppen mer kalorier, men vi har utvecklat Max Gainer för att minska risken att överskottskalorierna blir fett. Vi gjord en studie nyligen som visade att 200 gram Max Gainer direkt efter träning resulterade i en viktökning på 2,67 kg varav 0,67 kg var fett. En annan gainer på marknaden gav en viktökning på 2,06 kg varav 1,34 kg var fett. Om du skulle sprida ut de 200 grammen på 2-4 drinkar så skulle fettökningen troligen bara blir hälften. Om du drar ned dosen till 100 gram, vilket är mer normalt, så bör du inte lägga på dig något fett alls. Givetvis är detta individuellt och beroende på vad du äter i övrigt.

/ Henrik
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-18, 15:53   #10
RiSK
Junior Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 39
Post

Jo jag har ju en hink med gainer hemma så jag kan ju alltid prova, måste ju använda den när jag köpt den.
Har en fråga gällande de (kanske kan appliceras på andra pulver produkter också), har det någon negativ effekt om man blandar den med ytterst lite vätska? Jag testade att blanda den med väldigt lite mjölk och fick något som liknade pudding (eller liknande). Och det verkar ju väldigt praktiskt att ha med sig två små burkar med detta till jobbet och bara sleva i sig som mellanmål.
Dessutom är jag nyfiken på om det har någon betydelse om man blandar gainern/Protec några timmar innan den används?


Och så en sista fråga bara för att stilla min nyfikenhet, har gainern en tendens att bli väldigt tjockflytande? Tycker den verkar svälla avsevärt mycket mer än Protec.


Citat:
Ursprungligen skickat av Eiselt:
<STRONG>Det finns alltid en viss risk för att du lägger på dig fett när du tillför kroppen mer kalorier, men vi har utvecklat Max Gainer för att minska risken att överskottskalorierna blir fett. Vi gjord en studie nyligen som visade att 200 gram Max Gainer direkt efter träning resulterade i en viktökning på 2,67 kg varav 0,67 kg var fett. En annan gainer på marknaden gav en viktökning på 2,06 kg varav 1,34 kg var fett. Om du skulle sprida ut de 200 grammen på 2-4 drinkar så skulle fettökningen troligen bara blir hälften. Om du drar ned dosen till 100 gram, vilket är mer normalt, så bör du inte lägga på dig något fett alls. Givetvis är detta individuellt och beroende på vad du äter i övrigt.

/ Henrik</STRONG>
RiSK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-20, 06:16   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Post

Visst har det betydelse när du blandar !
Blanda precis innan du dricker. Så fort du blandar i vatten vaknar de små elaka grabbarna ( bakterier ) och ger sig på proteinet och sockret i din gainer. Redan efter ett par timmar i träningsväskan kan det börja lukta.
Både glutamin och kreatin påstås brytas ned snabbt efter inblandningen.
Kallt vatten finns ju överallt så varför chansa ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-20, 08:56   #12
iconoclast
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Sundsvall
Inlägg: 56
Post

Till Eiselt igen:

Jag visste inte att ni rekommenderade 200g. Jag har alltid tyckt att 50g som förpackningen anger var väldigt lite. Ger ju bara 12,5g protein trots allt.

Rekommenderar du samtliga 200g efter träningen?
Med hur långt mellanrum bör man ta dem?
iconoclast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-20, 09:00   #13
Joachim B
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Göteborg
Inlägg: 652
Post

Det som är avgörande för hur länge en gainer- eller proteindrink håller sig fräsch är som med de flesta livsmedel - temperaturen. Ställer du en proteindrink i kylskåpet kan du lätt dricka av den under hela dagen och natten utan att det blir någon större bakterietillväxt. Dock börjar proteinet brytas ned så fort det blandas i vätska, men det är en långsam process. Så 24h är inga problem om det står svalt. Skall du blanda och ha efter träningen, ta då med dig en shaker med pulvret i och tillsätt vatten när du skall dricka det.
__________________
Joachim Bartoll
Kommunikationsdirektör, Redaktionschef
MM Sports
Joachim B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-08-20, 10:10   #14
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Vi rekommenderar inte 200 gram, men du kan ta 50-100 gram flera gånger dagligen. Jag tror att det optimala är att ta 50 gram vid 2-4 tillfällen istället för allt i en drink - även om detta skulle ske efter träning. T ex skulle man kunna ta 50 gram varje timme under de frösta tre timmaran efter träning.

/ Henrik
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-07, 17:37   #15
Jo0oHaN
Registered User
 
Jo0oHaNs avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Helsingborg
Inlägg: 197
hur mycket vatten är lagom att använda till 50g Eiselt Max gainer då???
__________________
DISCO!
Jo0oHaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)