Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2004-07-11, 21:38   #1
CroCop
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 996
Njurar och vatten

jag har suttit å sökt ett tag nu men har inte fått nåt bra svar på frågan jag undrar över.. nämligen om ett högt vattenintag är bra eller dåligt för njurarna? har senaste 4 dagarna vaknat och haft rätt ont i ljumskarna :/ det lite underliga är att det går över efter ca en timma efter att jag har vaknat... därför tror jag att det kanske kan vara njurarna som spökar? Kör ett rätt högt proteinintag och kör just nu också ALA och ca 15g kreatin per dag... har hört att ett högt vattenintag påfrestar njurarna som måste jobba hela tiden då, men är det inte bättre än att njurarna får jobba med en mycket mer koncentrerad vätska?

Hoppas på snabba svar Viktig fråga för mig!
mvh Markus
CroCop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-11, 22:02   #2
Sparrisen
Registered User
 
Sparrisens avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Södertälje
Inlägg: 2 573
u got pm...
__________________
Nick Auger och Brad Wannabe...
Sparrisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-11, 22:32   #3
CroCop
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 996
Inte nån som har koll på det där med vattendrickandet?
CroCop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-11, 22:42   #4
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Hur mycket vatten dricker du per dag? Kubikmetervis ...? Skämt åsido; jag är ingen medicinare, men om jag inte har missuppfattat allt riskerar du inkontinens långt innan njurarna börjar ta skada (om de någonsin kommer att göra det ... är det något kroppen är bra på är det vätskereglering). Om det alls är något i din kost som belastar njurarna så är det nog snarare allt protein, kreatin m.m och inte vattnet. Vidare undrar jag om det verkligen är njurarna som ligger bakom smärtan i ljumskarna; har för mig att refererad smärta från njurarna oftare känns på ryggsidan än på magsidan, och då också lite högre upp.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 11:20   #5
CroCop
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 996
inkontinens va betyder det ? kan mycket väl vara något annat, jag gissade bara på njurarna..jag tänkte lite mer såhär att när jag väl kör allt detta kreatin ala protein osv så borde jag då dricka väldigt mycket för att inte få ont i njurarna? är ju mer destå bättre ( till en viss gräns) det man ska följa?
CroCop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 11:32   #6
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Originally posted by CroCop
inkontinens va betyder det?
Att du inte hinner till toan när du skall - låt oss säga att du inte lär gå ovetande om att du drabbats någon längre tid. Det är bra att dricka mycket, särskilt om man äter mycket som kroppen kommer att vilja spola ut (typ salt, restprodukter efter proteinnedbrytning etc.) men det FINNS gränser. Dock är det som sagt musklerna i och kring urinblåsa och urinrör som kommer att säga ifrån först (vilket i och för sig inte är direkt farligt, men gissningsvis hyfssat opraktiskt och obehagligt).

Någon av medicinarna får väl säga sitt, men jag är fortfarande tveksam till att ont i ljumskarna på morgonkvisten skulle var "ont i njurarna" - de är liksom inte riktigt kroppsdelar man brukar "ha ont i" lite sådär. Säker att det inte är något muskelfäste som protesterar när du är morgonstel (och lugnar sig efter någon timme när du har rört på dig lite och är lagom uppvärmd?)? Det är ju lite svårt att bedöma symptom över nätet, men det är ETT förslag.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 11:32   #7
Johan
Registered User
 
Johans avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 704
Inkontinens betyder väl att man har svårt att "hålla urinet i kroppen" , har du inte sett Tena reklamerna på tv.

Hur mycket vatten dricker du per dag?
Johan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 11:42   #8
CroCop
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 996
okej =) jag vet inte i liter hur mycket det blir, men försöker få i mig rätt mycket iaf.. dock blir det lite jobbigt då jag alltid e proppmätt efter maten så jag får nästan inte i mig nåt extra :P
får hoppas att det bara är att jag är lite stel eller nåt och att det går över efter ett tag, var för övrigt lite lite bättre i morse, men inte borta :/
CroCop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 16:51   #9
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Dum fråga kanske, men inte så ovidkommande som det kan verka: Stretchar du (höftböjaren, t.ex.)?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 16:52   #10
CroCop
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 996
Nej inte särskillt ofta iaf, tränar väldigt lätt benträning... vad tänker du på då?
CroCop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 22:42   #11
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Tänkbara orsaker till dina "njursmärtor" (ursäkta citationstecknen). Om det verkligen är i ljumskarna du har ont, alltså (för njurarna sitter väl ändå inte riktigt i ljumskarna?). När muskelfästena runt höften gör sig påminda är det inte alltid man riktigt kan identifiera sensationerna (själv trodde jag att jag var på väg att få höftledsdysplasi á la schäferhund, men det visade sig vara just ett muskelfäste).

LunaSpice, var är du när man behöver dig?

Senast redigerad av Tolkia den 2004-07-13 klockan 03:22.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 23:57   #12
smalisen
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 172
Citat:
Originally posted by Tolkia
Tänkbara orsaker till dina "njursmärtor" (ursäkta citationstecknen). Om det verkligen är i ljumskarna du har ont, alltså (för njurarna sitter väl ändå inte riktigt i ljumskarna?). När muskelfästena runt höften gör sig påminda är det inte alltid man riktigt kan identifiera sensationerna (själv trodde jag att jag var på väg att få höftledsdysplasi á la schäferhund, men det visade sig vara just ett muskelfälste).

LunaSpice, var är du när man behöver dig?
Är jag helt borta eller? Ligger inte njurarna typ i nedre delen av ryggen?
smalisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 03:24   #13
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Det är väl ungefär vad jag också skulle gissa (det är därför jag inte tror på att det är någon här som har problem med just njurarna). Väntar dock bara på att bli slagen på fingrarna av expertisen ...
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 18:08   #14
Styx
Registered User
 
Styxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 507
Smärta i ljumskarna har inget med njurarna att göra. Visserligen finns det ett fenomen som kallas refererad smärta som beror på gemensamma nervbanor (och organplats i fosterstadiet) som gör att man kan uppleva smärta på ett annat ställe än där problemet sitter (exvis ont i hals och vänsterarm vid hjärtinfarkt). Men ljumskarna (där mina sitter iaf) ska inte påverkas från njurarna. Njurarna kan man känna nere i ryggslutet.
Så oroa dig inte för det.
Styx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 18:10   #15
Styx
Registered User
 
Styxs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 507
Förresten så är det väl troligt att det är något muskelfäste eller iaf något med musklerna. Dels eftersom du styrketränar och dels för att man ju alltid är som stelast på morgonen. Njurarna skulle du inte bara känna på mornarna.
Styx är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)