Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-04-02, 12:55   #1
Forest
Ofta på väg
 
Forests avatar
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Västkusten
Inlägg: 540
Post muskelövning = fettökning?

Jag tycker min träning har gått bra. Och jag har ökat en hel del i rena muskler och styrka. Problemet är att även fettet ökar.

Jag hade för en tid sedan en fetthalt på sisådär 15,5% Idag har jag 18% men känner mig konstigt nog inte fetare. Det verkar svårt att undvika denna fettökning?

Jag har samtidigt ökat ungefär 9 kg i massa. Det betyder att jag ökat 5,3 kg i ren muskelmassa och 3,7 kg i fett.

Problemet är att så fort jag sjunker lite i vikt så verkar det som om muskelmassan försvinner lika fort som fettet. Kanske är det klokare att acceptera en långsammare ökningstakt och hålla ner fettet hela tiden?
Forest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-02, 13:09   #2
mangs
I´m just kidding. Or am I?
 
mangss avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 4 410
Post

Jag tror personligen att det är bättre att öka sakta och sedan slippa deffa bort för mycket. Visst är det roligare och bulka hårt och gå upp mycket i vikt men då får man ju en del fett på köpet vilket inte är lika kul att bli av med. Efter den deff jag för tillfället håller på med skall jag bulka sakta och inte gå upp för mycket fett.
__________________
drzwj, uoy ssim I
mangs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-02, 13:42   #3
Bateman
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 125
Post

Ja håller med... ska man gå upp i vikt så ska det vara i form av muskler, och inte i fett. Jag går hellre upp långsamt i muskler med lite fett... än fort med mycket fett.
Bateman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-02, 14:30   #4
daja
Mr Bananfjant
 
dajas avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 667
Post

Instämmer med mangs och Bateman!

För mig personligen passar det bättre att försöka ligga rätt konstant i kosten året runt.
Jag kör visserligen en lättare deff, med början nästa vecka, inför sommaren. Men den innebär bara att jag ska finslipa formen, inte gå ner 10 kilo. Där blir matintaget i stort sett detsamma som resten av året, men jag kör desto mer förbränningsträning. Och det räckte rätt bra för att komma i hyfsad form förra året.
Visst, kanske skulle kunna öka nåt kilo mer i muskler om man bulkade, men då skulle man ju också få mer av det oönskade fettet på köpet.
Och har man en gång varit slimmad är det svårt att inte vilja vara det igen.



daja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-02, 15:15   #5
Anton
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Instämmer helt, om du inte är ute efter att bli så stark som möjligt och skiter i hur du ser ut, finns ingen anledning att tok bulka. Tänk på att om du bulkar upp dig rejält, krävs ofta längre sammt hårdare deffar vilket ofta resulterar i en större förlust av muskelmassa. Slutresultatet (deffad) efter en snabb-stor viktökning och en långsammare dito brukar ofta vara fördel den långsamma, just på grund av den längre och hårdare deff som krävs efter en snabb-stor viktökning. ( detta gäller inte alla tex inte fiddebeast som kan miska kraftigt i fett och samtidigt lägga på sig rejält med muskelmassa )
  Svara med citat
Gammal 2002-04-02, 15:34   #6
muskelbyggarn
Klen, men Ren
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Fellingsbro
Inlägg: 1 505
Post

>Forest

Om denna BF ökning varit på några månader så tycker jag den ser lagom ut, då jag inte heller gillar att tokbulka som vissa gör. Du har endast lagt på dig några kilon extra och det är inte så farligt.

Varför ha 10-20kg överviktit och se allmänt pluffsig ut, de flesta månaderna och sedan ev. finslipa litegran för någon månad?

Lite fettökning är oundvikligt, men den behöver bra vara >lite< också.


Att du går ned i muskelmassa lika mycket som fett sedan tror jag beror på att du tappar en del vätska också vid deff (mindre muskelglykogen), eller så äter du fel sammansättning och för lite kalorier. Givetvis finns det säkert fler förklaringar.


Vänl,,,
Tobbe
__________________
Optimum Nutrition - Protein done right.


"People can go out and hear R.E.M. if they want deep lyrics, but at the end of the night
they want to go home and get fucked! That's where AC/DC comes into it."
- Malcolm Young
muskelbyggarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-02, 16:19   #7
adde
A de e adde
 
addes avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: gbg
Inlägg: 1 095
Post

Jag är helt inne på linjen att inte bulka/deffa år till år som många gör, utan föredrar att ligga lågt i BF% året runt. (För mig är lågt <10%). Det man får offra är nog styrkan, det är svårt att vara stark med lite kroppsfett (upplever jag iaf). Men det gäller ju att SE stark ut, ellerhur?

Själv har jag ökat ca 6 kilo på 2 år utan att gå över 11% trotts tre tävlingsdeffar. Eller kanske just därför, jag upplever nämligen en rejäl kickback efter en deff.

I den formen jag håller året runt så behöver jag 'bara' dra ned på kolisarna i ca 3 veckor för att 'se vad som har hänt'.

Jag vet många som lägger på sig 15-25 kilo under hösten/vintern men ändå bara ligger +/-0 efter deffen. Känns ganska onödigt, om man instället kunde hållit en bra form året runt.

/adde
__________________
"I wouldn't even think about playing music if I was born in these times... I'd probably turn to something like mathematics"
-Bob Dylan

"Hellre en bra trekant än en ond cirkel"
adde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-02, 19:54   #8
Forest
Ofta på väg
 
Forests avatar
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Västkusten
Inlägg: 540
Post

Min ökning har kommit över en period på 6 månader så det är väl "inte så farligt" men jag gillar det ändå inte eftersom jag absolut inte upplever att jag bulkat.

Om man överhuvud taget skall öka så måste det vara svårt att inte öka fetthalten. Tänk följande:

Du är på 10% BF och i gof form. Du vill öka 2 kg. Skall du hålla din BF så måste du öka 1,8 kg LBM och 0,2 kg fett. Det låter nästan omänskligt.
Forest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-03, 08:06   #9
adde
A de e adde
 
addes avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: gbg
Inlägg: 1 095
Post

Jo, livet är ju inte så enkelt alltid. Att lägga på sig 2 kilo utan att ändra kropps kompositionen är aldrig lätt. Alternativet vore ju att bulka på sig kanske 3-4 kilo och sedan deffa bort två. Mina ökningar kommer oftast efter en deff, dvs när jag är tillbaka formmässigt efter en deff så har jag oftast ökat något eller några kilo från innan deffen.

/adde
__________________
"I wouldn't even think about playing music if I was born in these times... I'd probably turn to something like mathematics"
-Bob Dylan

"Hellre en bra trekant än en ond cirkel"
adde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-03, 09:20   #10
dupa55
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Mennar ni att man ska strunta i att äta mycket, för att inte gå upp i fett ???
  Svara med citat
Gammal 2002-04-03, 09:45   #11
adde
A de e adde
 
addes avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: gbg
Inlägg: 1 095
Post

nja, det är ju inte så enkelt. Man vill ju fortfarande gå upp i vikt men inte i fett...

Jag ligger på 4000-5000 Kcal offseason, jag tycker som Sverker (tror jag det var) - en förbränd kalori är bättre än en sparad dito. Dvs Ligg gärna lite högre i intaget och håll en viss nivå av konditionsträning / förbränningsträning även under uppbygnad.

Allt beror ju egentligen på vad man har för mål. Siktar man på att gå upp 5 kilo muskler tilll nästa sommar är det kanske bättre att släppa lite på formen, men hålla sig under 15% bf, fram till jul. Och sedan deffa ned sig. Men om man samtidigt vill 'se bra ut' under tiden så kan man med fördel hålla tillbaka på kosten. Det enklaste är ju att kolla i spegeln... Börjar man bli för slät/bulkig så är det dags att dra ned på kosten ett tag.

/adde
__________________
"I wouldn't even think about playing music if I was born in these times... I'd probably turn to something like mathematics"
-Bob Dylan

"Hellre en bra trekant än en ond cirkel"
adde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-04-03, 21:34   #12
Toya
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Inte strunta i att äta!
Förresten kaka vad äter du i dagslägget?

Mvh/Toya
  Svara med citat
Gammal 2002-04-03, 22:23   #13
AnderssoN
Registered User
 
AnderssoNs avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 1 151
Post

Jag har aldrig förstått meningen med att sätta i sig mängder med mat, och gå upp 10-15 kg på några månader, för att sedan beklaga sig över hur trånga kläderna börjar bli. Sedan bestämmer man sig för att ge sig på sin första sk "deff" någonsin, och tappar de där kilona som man tidigare gått upp.

Blir resultatet verkligen så bra? Var och varannan nybörjare verkar tro att bulk och tokätande är vägen till en bättre kropp.

Aningen off topic kanske, då jag inte har några svar på Forest frågor. Men om någon har bra argument för att äta upp sig skulle det vara intressant att höra.
AnderssoN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)