Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2001-07-23, 10:31   #1
iconoclast
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Sundsvall
Inlägg: 56
Post Glutamin förvirring

Jag funderar på att skaffa glutamin-tillskott men tycker det råder en viss förvirring runt ämnet...

1) De flesta doseringsanvisning brukar ligga på en 5g eller nå't, men på nätet kan man läsa allt från 5-10g eller 30-40g ända till 80g! Vad beror denna skillnad på? Antar att det kroppsviktrelaterat men tycker ändå skillnaderna verkar väl stora...

2) Glutamin brukar sägas vara ett "billigt" tillskott, något jag inte alls har förståelse för. En halvkilos burk brukar väl ligga runt en 500:- och med vissa hardcore-byggares doseringsanvisningar räcker den väl max 2 veckor eller nå't. Plussa dessa pengar på det man redan lägger ut på tillskott så blir det ganska dyrt... sedan vill man ju inte gå på 5g om da'n heller om det inte ger något...

3) Slutligen, är det rent glutamin eller peptider som gäller? Tarmarna verkar ju strunta i peptiderna, men som i stället verkar ha sämre upptag, stämmer det? Spelar det egentligen någon roll om tarmarna tar glutaminet man äter extra, då får ju musklerna behålla det tarmarna annars skulle tagit från dem?
iconoclast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-23, 13:05   #2
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Hej!
Ska försöka svara kort på dina frågor:

1) Skillnaden i doseringsanvisningarna beror till stor del på att vissa företag säljer rent l-glutamin och andra säljer glutaminpeptider. 5 gram l-glutamin motsvarar ungefär 20 gram glutaminpeptid.

2) Glutamin har gått ned i pris ganska mycket de senaste åren, men kostar fortfarande en hel del. En bra dos, om du vill köra på ordentligt, är 4 teskedar utspritt under dagen. Varje tesked ger ca 5 gram. Mer än så har kroppen troligen ingen användning av.

3) Din teori om glutaminupptaget stämmer. Kroppen har ett ökat behov av glutamin vid träning pga att tarmcellerna förbrukar mycket mer glutamin än normalt. Glutamintillskottet mättar behovet hos tarmcellerna och på så sätt förbättrar kvävebalansen.
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-23, 13:14   #3
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

Hej!!!
Skulle bara vilja tillägga att peptides-glutamion är att föredra för annars äter tunntarmen upp det mesta (den använder det för att bygga cellväggarna i tarmen bland annat)...den jäveln :mad:
Tar du peptides är det svårare för tunntarmen att ta upp glutaminet och du får därmed mera glutanin till musklerna...
MVH
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-23, 15:58   #4
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Glutamin tas alltid upp från tunntarmen. Syftet med ett glutamintillskott, om du vill bygga muskler, är att mäta tarmcellernas behov av glutamin. På så sätt behöver kroppen inte förse tarmcellerna med glutamin från musklerna. Därmed minskas nedbrytningen. L-glutamin kan öka längden på tarmluudet vilket också är positivt eftersom det kan förbättra näringsupptaget.

Glutaminpeptider saknar många av glutaminets positiva egenskaper.
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-24, 15:06   #5
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

Så den STORA frågan!!!:
L-Glutamin eller Peptider????
MVH

På a svarar jag Peptider och på B så vet jag inte...
MVH
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-24, 17:36   #6
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Rent glutamin om du blandar och dricker det direkt. Om du blandar det och väntar med att dricka så bör du använda peptidformen som håller sig längre. I storts sett går det jämt ut om man jämför kronor för krona. Glutaminpeptid är betyldigt billigare, men man måste ta detso mer av det.

Själv använder jag bara rent l-glutamin.

Mvh/
Henrik
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-24, 18:11   #7
Spud
Registered User
 
Spuds avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: @home
Inlägg: 467
Post

kanske dags att odla tarmludd då
__________________
Still using all the muscles except the one that matters?
Spud är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-25, 18:02   #8
Fairing
Kung Lasse
 
Fairings avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Järfälla
Inlägg: 3 993
Post

Aha..Glutamin diskussion.....
Vi saluför båda varianterna men dom allra flesta föredrar peptidbundet.
Vi säger tvärtemot Henrik att 5g peptid motsvarar 15-20g rent L-glutamin.
(Blir väl boxningshanskar igen . interntskämt)
Allvarligt talat så bör man nog lyssna på sin kropp vilket den föredrar men som sagt vi säljer betydligt mer av peptidbundet trots att det är dyrare per gram.
Henrik stressar säkert mycket och behöver L-Glutamin för att lugna sin mage eller vad tror ni.
Mvh/Lasse
__________________
Fairing lanserar Rage Nitro V2 , Rage Cutz och Insane V2 Januari 2013
Fairing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-26, 09:45   #9
iconoclast
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Sundsvall
Inlägg: 56
Angry

5g peptid motsvarar 15-20g L-glutamin!?!
Nu vart det jobbigt...

Andra förslag?
iconoclast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-26, 12:25   #10
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

10 hg Peptid motsvarar 3 påsar torrt gräs
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-27, 13:18   #11
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Det var länge sedan jag var så här förvirrad...

För det första vad menar ni med glutaminpeptider? Jag har fått för mig att glutaminpeptider innebär att man tillsatt en annan aminosyra tillsammans med glutaminet för att tunntarmen inte ska bry sig om det. På fairings produkt står det 100% glutaminpeptid, vad menas då? Är det enbart glutamin eller är det ändå blandat med en annan aminosyra.

Sen kan man ju ha viss försåelse för att åsikterna om vad som är bäst går isär men att ha direkt motsatta åsikter och dessutom ha olika åsikter om vilket som är dyrast måste jag säga är ganska extremt. (Här om någon gång verkar det som enda lösningen är boxningshandskarna. Hur gick det föresten blev det aldrig någon kampsportsmatch i tvåmannalag?) Hos Fairing verkar det i alla fall som om glutaminpeptiden är 50% dyrare än l-glutaminet.

Har Henrik någon information om var man kan hitta peptidbundet glutamin som är billigare än "vanligt" glutamin skulle jag gärna ta emot ett tips om var det i så fall finns.

En sista fråga bara: Om man äter ordentligt 3-4 mål per dag och dessutom dricker ca 100 gram proteinpulver (tex protec) får man ju i sig runt 20 gram l-glutamin extra från proteinpulvret. Tycker ni det är någon fördel att köpa glutamin specifikt ändå (mer än för era plånböcker?
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-27, 15:01   #12
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

Jag måste personligen säga att jag inte märker av det glutaminet som finns i proteinet. Däremot kan jag både se och känna en stor skillnad då jag tar glutamin som tillskoktt.

Vad skulle det få för effekt om man tog och blandade rent glutamin med peptids-glutamin och blandade ihop detta i ett gaös vatten och drack det. Skulle det göra någon skillnad i upptaget på det rena glutaminet?
(Kanske en dum fråga).

Jag rekommenderar endå dig till att ta ett tillskott på glutamin även om du får i dig det genom proteinet. Det är ju trots allt ett ämne som du inte "kan få för mycket av".
Allt är ju en fråga om hur mycket pengar du vill lägga ut på tillskott...

MVH
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-27, 17:35   #13
Fairing
Kung Lasse
 
Fairings avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Järfälla
Inlägg: 3 993
Post

Glutamin Peptid heter produkten vi köper in
och det är ett Hydrolyserat veteprotein som är mycket rikt på glutamin och glutaminsyra.
Eftersom det inte finns några andra tillsatser i burken så står det 100% glutamin Peptid.
Vi får ständigt in åsikter ifrån elitidrottare som utvärderar våra produkter (bl.a 5 landslag) och man kan generellt säga att alla anser att man kan gå betydligt lägre i dosering på peptiden och ändå få bättre resultat som snabbare återhämtning , mer "tryck" samt att man blir mindre känslig för infektioner och att tex. trasiga ögonbryn läker fortare (boxare).
Men man skall ha i tanke att Glutamin Peptid finns med olika hydrolysat grad. Ju mer hydrolyserat desto snabbare upptag och sämre smak samt mycket dyrare.
Vetenskapliga belägg för mina åsikter har jag inte bara praktiska och det är väl inte heller fy skam
/LASSE www.fairing.se
PS.studier som bevisar hur bra Peptid och L-Glutamin är finns det ganska gott om.
Mitt råd prova er fram vi har alla individuella metabolistiska skillnader
__________________
Fairing lanserar Rage Nitro V2 , Rage Cutz och Insane V2 Januari 2013
Fairing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-31, 13:38   #14
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

--------------------------------------------
Har Henrik någon information om var man kan hitta peptidbundet glutamin som är billigare än "vanligt" glutamin skulle jag gärna ta emot ett tips om var det i så fall finns.
--------------------------------------------
SVAR: Vårt glutaminpeptid är betydligt billigare än l-glutamin. De företag som som köper in glutaminpeptid för dyrt får gärna kontakta mig så kan vi sälja till er.
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2001-07-31, 14:49   #15
eiselt
Banned
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 448
Post

Jag håller med om att det är ganska förvirrande med glutamin eftersom man får lite olika information. Det blir inte bättre av att det kommer olika inlägg om personliga erfarenheter och andra rapporter om ökat "tryck" och andra abstrakta upplevelser. Allt som inte kan mätas måste man bortse ifrån eller utgå ifrån att det är ren placebo.

Kroppen kan normalt sett producera tillräckligt med glutamin själv från glutaminsyra. Ungefär 5% av proteinintaget är glutamin. Vid stress, t ex träning, så ökar behovet av glutamin hos främst tarmceller och immunförsvarsceller. Glutaminet tas vanligen tas vanligen från blodet, men är ganska ineffektivt i avseende på tarmcellerna eftersom bara ca 20 % av glutaminet från blodet kan reabsorberas av tarmcellena. Det är alltså ett ordenligt svinn. Jag anser att det är bättre att mätta termcellernas behov av glutamin direkt genom att ta rent l-glutamin. På så sätt minskas nedbrytningen. Studier visar att en ganska stor del av l-glutaminet också tas upp i blodet så man får båda fördelarna.

Glutaminpeptid innehåller 29 % peptidbundet glutamin. Resten är vanligt protein. Proteinet är hydrolyserat så att molekylvikten ligger på 6,700 daltons i snitt. Enligt tillverkarens broschyr och egna litteratursökningar så finns det inget som visar att glutaminpeptid är bättre. Jag mötte tillverkarna av glutaminpeptid (holländska DMV) för nästan tio år sedan och har ännu inte blivit övertygad om att produkten är bättre än rent l-glutamin.

Vad jag vet så är glutaminpeptid inte utvecklat för att vara "bättre" än glutamin, utan för att man klan använda det i flytande form (eftersom l-glutamin håller inte i vätska). Detta framgår även av tillverkarens broschyr:
http://www.dmv-international.com/nut.../pdf/14370.pdf
eiselt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)