Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-29, 00:49   #1
Iron
Guest
 
Inlägg: n/a
Red face Ont Vid Marklyft....

Tjena
jag har ett problem!
Jag har försökt i flera omgångar att köra marklyft men med samma resultat....
ont och stel i korsryggen efter och det är absolut inte skönt...nu undrar jag kan man skapa en god ruggfysik utan marklyft? jag tänker skippa den nu för jag vill inte gå och ha ont efter varje pass så....
klarar man sej med dessa tre övningar tror ni? lastdrag,hantelrodd,chins ? tacksam för svar!
  Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 01:03   #2
harri
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Du klarar dig nog långt på dessa tre du nämnde. Dock är marklyft en bra övning, vid rätt utförande. Jag kör inte marklyft då även jag pajar ryggen då (kör fel, för tungt). Prova att sänka vikterna och glöm inte att svanka. Det funkar för mig.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 02:09   #3
Yonas
Sär skriva
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Craz-zy Gym / SAK
Inlägg: 139
Post

Om du inte har några tidigare ryggproblem bör du definitivt marklyfta. Det är en grym övning för rygg och ben och visar verkligen prov på styrka.

Får du ont i ryggen gör du ju något fel. Sök upp närmaste PT... eller inte. Kolla istället om du har någon styrke- eller tyngdlyftare på gymmet, eller någon som bara är haj på marklyft. En del går ju läsa sig till, men har man någon som visar blir det bra mycket lättare.

Som sagt och som gäller för alla övningar, börja lätt och arbeta upp formen. Lyfta 5 kg mer med dålig form kommer du ändå inte impa på någon med.
Yonas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 08:31   #4
Algen
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

du garbben det ska göra ont när man tränar
  Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 08:37   #5
Lave
Våga vara vattnig
 
Laves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Landskrona
Inlägg: 247
Post

Anledningen till smärta vid marklyft kan vara antingen att Du gör fel. Det är ganska lätt i början.
Eller så är det att ryggen inte är 'van'. Jag minns att när jag började med marklyft så tog det omkring en månad innan min rygg hade vant sig. Hade ont som f-n i flera dagar efter att jag kört. Skön smärta, men jobbig. Men gör som ovanstående sa.. Leta upp en bra PT.
Lycka till..
__________________
All the things you wish you could be, that’s me.
Lave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 09:43   #6
Muskelsmurfen
Räka
 
Muskelsmurfens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Kungälv
Inlägg: 538
Post

Marklyft är en superövning. Jag håller med ovanstående, sök upp någon form av instruktör som visar dig teknken. Efter att ha kört marklyft ett hyfsat tag så råkade jag ändra min hållning med kanske 5cm men de där 5cm ändrade hur övningen tog totalt. Det är de små sakerna som gör skillnaden.
Muskelsmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 09:58   #7
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Post

Jaha, och så kommer jag och förstör. Jag tycker att marklyft är en värdelös övning för kroppsbyggare - av den enkla anledningen att den är svår att utföra och utför man den fel kommer man garanterat att få ont i ryggen, vilket kommer att hålla tillbaka den totala ryggutvecklingen. En annan anledning är att marklyft kräver en avsevärd belastning för att ge något. Det är alltså ingen övning man kan köra "strikt och kontrollerat".

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 10:17   #8
Stile
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag tycker att marklyft är suverän. Men man måste givetvis köra rätt. Jag fick hjälp av en styrkelyftare att lära mig köra mark. Det som redan skrivits att man ska köra "lätt" i början stämmer bra med hur jag fått lära mig. Personligen har jag fått bättre rygg av marken. Dvs. jag hade ofta ont förut pga. för mycket stillasittande. Även hållningen har blivit bättre. Och inte minst så har bredden på ryggen blivt bättre och jag har blivit starkare i rygg.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 10:55   #9
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

"Jag tycker att marklyft är en värdelös övning för kroppsbyggare - av den enkla anledningen att den är svår att utföra och utför man den fel kommer man garanterat att få ont i ryggen,"

Japp. Precis som rodd, bänkpress, chins och benböj så är den svår att lära sig och skall alltså inte tränas pga av skaderisken.

Alla övningar kan vara skadliga om man inte har rätt teknik och med tanke på hur många kör de flesta övningar kan det vara smart om de börjar träna biljard istället men de får tänka på att kompensationsträna kroppen så den inte belastas ensidigt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 12:16   #10
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Post

*ler*

åt z_bumbi......som bits!!!!!!

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-29, 15:14   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Åse: Fundera själv på biljard just nu och dart verkar ju kul också.
Kommer inte träna på 10-12 veckor och har inte tränat de senast 4 veckorna. Hatar att vara sjuk
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-30, 04:00   #12
Yonas
Sär skriva
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Craz-zy Gym / SAK
Inlägg: 139
Post

Allan:

Det är inte många tävlande bodybuilders här direkt. Folk tränar för att få en snygg och stark fysik generellt. Förstår inte riktigt varför du har sådan agg emot marklyft. Resonemanget om skaderisken kan ju lätt dras längre till andra basövningar med fri stång. Bänkpressen är väl ett perfekt exempel. Helt övertygad om att majoriteten av dagens styrketränande skulle klara sig bättre om dom körde hantelpressar istället, sett till skaderisken. Vet i princip ingen som aldrig haft ont i axlarna av bänken, och det drabbar definitivt hela överkroppen. Du får svårt att motivera den övningen, om du använder dig av den, tycker jag...

Detsamma gäller ju för t-bar, skivstångsrodd, fria pressar (både stående och sittande), benböj, stelbenta marklyft, osv. Alla kan lära sig att utföra övningarna med bra form, och dom flesta fixar det också. Klarar du utföra marklyft korrekt och tränar det progressivt i flera år kommer du tacka dig själv kan jag lova.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att man måste köra på så mycket vikt för att marklyft ska "ge" något. Vad är det som skiljer den övningen från alla andra, som gör att du måste köra på såna stora vikter? Man tränar progressivt i den som allt annat och ligger på samma reps med bibehållen form. Det "ger" en hel del. Tror du inte back extensions eller sldl ger något heller för man kör så lätt?
Yonas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-30, 17:18   #13
Forest
Ofta på väg
 
Forests avatar
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Västkusten
Inlägg: 540
Post

MickeH - Jag tror absolut att marklyft inte passar alla! Du klarar dig med de alternativa övningar du nämnt plus ryggresningar.

Jag hade liknande problem som du i början men det fixade sig. Jag körde lättare vikter, många reps, ryggen vande sig.

Jag håller med att man nog dessvärre måste använda ganska tunga vikter för att det skall ta bra. Anledningen är att man är hemskt stark i de muskler som används och tränas i marklyft. Vem som helst kan skada sig av minsta lilla misstag med 150 kg på stången.

Jag är lite kluven till övningen. Jag har lite problem, mitt vänstra ben käns mysko i tio minuter efter ett tungt set. Lätt förlamat och pirrigt. Kan inte vara bra, klämmer nog en nerv!
Forest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-30, 18:50   #14
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Post

Tja, jag håller med Forest. Eftersom det är lätt att bli stark i marklyft kommer de flesta snabbt upp på anständiga vikter (och ingen ska inbilla mig att genomsnittstränaren inte börjar lasta på om han kan), och det är då det kan bli fel. Man blir lite för stark lite för fort och då kan - kan! - det bli skador på både det ena och det andra.
Iofs Yonas - det är en häftig övning, känna blodsmaken i munnen och höra dundret i podiet när man släpper ner. Samtidigt ska man tänka på att just tunga drag från golvet är sånt som tränare inom både tyngd- och styrkelyft brukar vilja ha extra koll på - och de är aldrig nöjda. Då blir det extra svårt att rekommendera övningen till nybörjare, som kanske måste förlita sig på omdömet hos träningspolaren.
Äh fan, jag vet inte. Vill folk köra så OK - men jag vill inte att nån ska komma efteråt och säga att de inte visste. Jag tycker att det finns rätt mycket andra bra övningar för ryggen, där man riskerar mindre.

allan
(som har ett opererat ljumskbråck som minne av tunga marklyft)

PS - vad har du för pers i marken Yonas? Jag vet ju att du är ohyggligt stark i SLDL...
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-30, 20:22   #15
ekim
Mycket Flitig Medlem
 
ekims avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Inlägg: 127
Post

Micke: du sa att du fick ont och blev stel i korsryggen efter att du har kört marklyft är du säker på att det inte är den extrema tränings värken som man kan få när man ger en otränad muskel en rejälomgång. Jag tycker att du kan prova stelbenta marklyft och vända halvägs ner på smalbenet lätthänt att man slarvar med tekniken när man dunsar ner med vikterna i backen mellan varje rep glöm inte att titta upp hela tiden och kör utan remmar och bälte för att undvika att köra på vikter som du igentligen inte klarar av.

Här är en bra beskrivning på hur man utför ett matklyft desutom ett dröm gym varför finns inget sånt här i sverigeironsport.com
ekim är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)