Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-23, 20:11   #1
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Det är knepigt att deffa!

Hej Bullen! Jag är en späckval på nästan 25 jordsnurr som har ett problem. Jag har nämligen lyckats svulla upp mig till manliga 100 kg, men desvärre är inte allt muskler.

Jag kollade i medlemsbilder och blev inspirerad att göra en Castro och deffa ner till ca 90 kg. Jag tjuvstartade redan lite efter jul. Min definition av deffning är helt enkelt att inte äta tills man är proppmätt som jag annars gör. Den strategin har tyvärr inte funkat speciellt bra, då det verkar som om jag snarare skulle bli fetare åtminstone när man kollar midjemåttet. Det verkar som om jag kopplat på någonslags auto-svull och kan inte stänga av den.

Borde nog vara på kaloriminus, då styrkan redan börjat lida. Men jag verkar inte gå ner i fettvikt.

Borde kanske tillägga att jag inte är direkt smällfet. I gynnsamma ljusförhållanden kan man skymta de översta två paren magmuskler, så rent fettmässigt borde jag vara nånstans mellan Brad Pitt och Arne Persson

Jag har ingen koll på hur mycket jag lägger i mig, men eftersom jag gått stadigt uppåt i vikt de senaste åren måste jag ju ha legat på kaloriplus. Min logik säger att jag då bara borde äta lite mindre av det jag i normala fall äter och i och med det gå in i deff-mode. Eller är det så enkelt? I det här skedet känns det bara som om jag förlorar muskler och behåller fläsket! Tänade ben idag och var så svag att jag nästan började lipa.

Min deff är mera långsiktig, då jag knappast dragit ner antalet kalorier med särskilt mycket, men det borde vara märkbart i det långa loppet.

Hur klantig bör man vara för att deffa bort all muskelmassa och behålla allt fett? Är det teoretiskt möjligt?
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-23, 20:46   #2
ivandrago
Chip Rommel fan no 1
 
ivandragos avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: stockholm
Inlägg: 1 661
Och hur är det med konditionsträningen? Kör du något överhuvudtaget som signalerar fettförbränning till kroppen? Antagligen har du väl legat på kcal-minus, men att det har gått vääldigt långsamt och att det inte riktigt lossnat än. Om du inte vill styra upp med regelrätt deff och stenkoll på vad du äter bör du åtminstone lägga in 3 hårda konditionspass i veckan så ska du se att det börjar hända saker..
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-23, 22:47   #3
tazz
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Växjö
Inlägg: 110
Re: Det är knepigt att deffa!

Citat:
Originally posted by Slartibartfast

Hur klantig bör man vara för att deffa bort all muskelmassa och behålla allt fett? Är det teoretiskt möjligt?
Du kan inte tappa alla muskler utan att tappa 1g fett, inte om du är överviktig iaf. Det du kan gör är snarare att påverka hur mycket muskler du tappar i förhållande till fettet du tappar. Om man äter väldigt bra så blir muskelförlusten minimal.
tazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 07:33   #4
Snubben_25
101,6kg @ 112,8cm
 
Snubben_25s avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: On my way
Inlägg: 289
Re: Det är knepigt att deffa!

Citat:
Originally posted by Slartibartfast
så rent fettmässigt borde jag vara nånstans mellan Brad Pitt och Arne Persson
Snubben_25 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 08:23   #5
gosh
Spamming user
 
goshs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 809
Citat:
Hur klantig bör man vara för att deffa bort all muskelmassa och behålla allt fett? Är det teoretiskt möjligt?
Ja det är teoretiskt möjligt att vara så klantig. Lägg dig i sängen och stanna där samt försök att deffa. Det går nog inte så bra.

När jag läser din text så får jag intrycket att du är bekväm av dig, att du inte har den bästa karraktären. Visst är det lockande att äta tills man blir proppmätt om maten är god. Men vet du med dig att du har problem att sluta äta i tid så träna dig, ät exempelvis hälften av maten och sparar andra hälften till två timmar senare. En annan grej är att inte laga så mycket mat.

Det är inga större problem att öka i muskler samtidigt som du deffar, men då måste du vara aktiv. Försök att promenera så ofta du kan.

Om du tappat i styrka så beror det med all sannolikhet att du inte tränat så bra i kombination med att du inte rört dig så mycket annars. Rör du dig mycket och tränar hårt så växer musklerna, men annars växer det inte speciellt bra.

Visa nu att det är lite stake i dig och ta tag i detta ordentligt. Om inte så är du snart ett tjockis och det är ingen hitt.
gosh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 11:03   #6
zeurath
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro
Inlägg: 9
Citat:
Originally posted by gosh
Visa nu att det är lite stake i dig och ta tag i detta ordentligt. Om inte så är du snart ett tjockis och det är ingen hitt.
[...] och det är ingen hiit menar du väl? :P
zeurath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 18:58   #7
ivandrago
Chip Rommel fan no 1
 
ivandragos avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: stockholm
Inlägg: 1 661
Citat:
Originally posted by gosh
Det är inga större problem att öka i muskler samtidigt som du deffar, men då måste du vara aktiv. Försök att promenera så ofta du kan.
Det där vet jag inte om jag håller med om.. Såvida man inte är riktigt tjock utan några som helst muskler..
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 19:20   #8
gosh
Spamming user
 
goshs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 809
Citat:
Originally posted by ivandrago
Det där vet jag inte om jag håller med om.. Såvida man inte är riktigt tjock utan några som helst muskler..
Que? jag har själv gjort det (ganska ordentligt med). folk är för matfixerade nu för tiden.
gosh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 21:00   #9
ivandrago
Chip Rommel fan no 1
 
ivandragos avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: stockholm
Inlägg: 1 661
Citat:
Originally posted by gosh


Que? jag har själv gjort det (ganska ordentligt med). folk är för matfixerade nu för tiden.
Så du menar att en person som tränat ett tag och har en ansenlig mängd muskelmassa, som börjar deffa, utan problem kan fortsätta öka sin muskelmassa trots att han förbrukar mer energi än han får in?
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 21:19   #10
autowah
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 408
Jag har nästan samma problem, fläsket fastnar och man blir svag. Du kanske äter FÖR lite och fel mat, förbränningen har avstannat?
autowah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 21:44   #11
gosh
Spamming user
 
goshs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 809
Citat:
Originally posted by ivandrago
Så du menar att en person som tränat ett tag och har en ansenlig mängd muskelmassa, som börjar deffa, utan problem kan fortsätta öka sin muskelmassa trots att han förbrukar mer energi än han får in?
Ja det menar jag. ligger man lågt på fettprocenten så är det svårt men det blir mycket svårare att deffa när det knappt finns något fett kvar. Man ökar heller inte snabbare (givetvis) än med normal kost. Men det går absolut att öka.

det är en myt att man måste ha ett energiöverskott för att bygga muskler.

Pröva att ta promenader på 3 timmar exempelvis (om man vill vara extrem), då går det att äta en hel del och ändå gå ner. garanterat att träningen kommer gå bra med. vid så långa promenader bör man dock ta med sig något att äta.

Senast redigerad av gosh den 2004-05-24 klockan 21:47.
gosh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 21:51   #12
Wiiking
Registered User
 
Wiikings avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Stavanger
Inlägg: 232
Citat:
Originally posted by gosh

det är en myt att man måste ha ett energiöverskott för att bygga muskler.
Det där påståendet skulle jag vilja att du förklarade lite mer. Hur kan det vara möjligt att ligga på kaloriminus men ändå öka i muskelmassa??

Då skulle man ju rent teoretiskt kunna gå upp i vikt trots att man ligger på kaloriminus.
Wiiking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-24, 22:42   #13
gosh
Spamming user
 
goshs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 809
Citat:
Originally posted by Wiiking
Det där påståendet skulle jag vilja att du förklarade lite mer. Hur kan det vara möjligt att ligga på kaloriminus men ändå öka i muskelmassa??

Då skulle man ju rent teoretiskt kunna gå upp i vikt trots att man ligger på kaloriminus.
Det går att gå upp i muskler ja, vilket inte är samma sak som att gå upp i vikt. När man deffar så är det ju fettet som skall bort, om det sedan går upp eller ner på vågen spelar väl mindre roll. Allra bäst vore ju om det gick upp en hel del på vågen samtidigt som fettet försvann.
Om syftet är att endast minska i vikt så måste man givetvis ligga på kalloriminus, men jag har än så länge inte träffat på någon som vill minska i muskler vid diet. Man ökar givetvis inte lika mycket i muskler som man tappar i fett. Därför sker en viktminskning.

Personligen så tycker jag det är hur logiskt som helst. För hade det varit så att man alltid var tvungen att gå upp i vikt för att öka i muskelmassa så hade ma blivit rätt fet efter ett tag.

Skall muskler öka så krävs att det finns mycket IGF. Äter man smart så går det att bilda en hel del IGF vid diet och därför öka i muskler (men är svårare än icke diet).
gosh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-25, 10:22   #14
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Jag är nog lite lat, ja.

Ska ta mig i kragen och börja gå lite...tror jag.

För lite äter jag nog knappast. Inte så jag svälter precis
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-07, 08:34   #15
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Nu är allt riktigt CP.

Mina ben magrar bort, mina armar växer (trots att jag blir svagare) och midjemåttet står still.

Vad händer
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)