Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-10-20, 23:48   #1
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Lateral smärta kring nedre del av "Apollons bälte" (?)

Tjena!

Smärtan är typ lokaliserat enligt bild men är lite svårt att rita ut. Kanske aningens mer centralt placerat (dvs lite mer in åt mitten av kroppen) än vad som är markerat men är till vänster där någonstans.

Provoceras när jag lutar mig bakåt ståendes med lätt bakåtböjd ryggrad, likaså sittandes med samma hållning om jag lutar mig framåt, särskilt i kombination med att fötterna är lite upphöjda (tex placerade på fotstöd).
Mindre smärta om jag tex lutar mig framåt med "framåtböjd" ryggrad eller har fötterna på golvet.
Är inte heller något som ömmar om jag lägger tryck på stället vid olika vinklar eller i spänt/avslappnat tillstånd.
Kan även bli lite småhug om jag lyfter knä/höft mot bröstet när jag ligger ner ibland.

Smärtan är förhållandevis mild, typ 3-4 av 10.

Haft lite småkänningar där i några veckor (typ 2-3 av 10) och tror det förvärrades lite när jag körde ett gäng backintervaller drygt en vecka sedan.
Tror även att det rör sig om någon form av överansträngning i muskel (eller muskler) X, eftersom det säkert blev en hel del snabba höga knä rörelser pga lutningen i backen.
Vilket inte är något jag brukar göra, dvs inte alls osannolikt att det är en klassisk too much too soon. Tänkte köra typ 3 intervaller men blev närmare bestämt 10 istället.

Kan inte själv avgöra om det är en del av magmuskulaturen, höftböjare eller något annat, känns som det är så många olika grejer som ligger i olika lager och fäster där :p

Något gissning på vad det kan röra sig om eller om någon rent av råkat ut för samma grej? Och om det möjligtvis finns något man kan göra åt det själv annat än aktiv vila (träna som vanligt men undvika det som jag känner provocerar) och tid utan att besöka sjukgymnast eller dylikt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-21, 06:40   #2
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Ett område som är svårbedömt över nätet, men skulle kunna vara en överansträngning i rectus abdominis.
Någon förändring sedan det började bli värre för en vecka sedan?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-21, 10:02   #3
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ett område som är svårbedömt över nätet, men skulle kunna vara en överansträngning i rectus abdominis.
Någon förändring sedan det började bli värre för en vecka sedan?
Jag kan tänka mig det, är väl som ett kluster av olika muskler kring där.
Tror det blivit lite värre, därav att jag gjorde en post. Dock inte tillräckligt "värre" för att jag ska ge mig iväg till en sjukgymnast.

Det jag gjort som jag inte brukar göra åtminstone regelbundet sen dess är lite sparring, slag/spark på säck och diverse "brottningslekar". Så finns en hel del som skulle kunna orsaka/förvärra antar jag
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.

Senast redigerad av Bob90 den 2020-10-21 klockan 10:04.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-21, 13:21   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Så finns en hel del som skulle kunna orsaka/förvärra antar jag
Låter absolut som det.
Vila, se om det blir bättre.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-21, 17:48   #5
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Aa får bli så, tack!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 11:31   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Gör det ont även om du skulle ligga ner på rygg och dra knät mot magen i olika vinklar och vrida runt? Typ såhär:

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-22, 16:21   #7
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Gör det ont även om du skulle ligga ner på rygg och dra knät mot magen i olika vinklar och vrida runt? Typ såhär:

[yt]To4r0YQI6Nc[/y.t]
Japp, dock inte om jag låter rumpan vara i golvet så att säga. Dvs så magen är lite avslappnad, är den avslappnad är det ingen större skillnad på vänster/höger oavsett vinkel om jag typ låter benet "glida" mot golvet så att jag inte kopplar in magen så mycket.

Kanske uttrycker mig lite otydligt, det jag försöker säga är att jag i alla fall själv inte kan se någon relation till smärtan genom att bara gosa runt olika vinklar i höftleden. Men mycket möjligt att jag kollar i fel ände så att säga och att det spelar stor roll för hur höften beter sig beroende på hur bäckenet är "roterat" (eller inte roterat).

Kan däremot tex provocera smärtan genom att sitta i en smärtfri position och bara spänna magmusklerna som spänns vid tex hosta/skratt (eller vid nummer 2 på toaletten :p). Dvs känns liksom som något som ligger vid sidan/utanför av rectus abdominis, med reservation för att jag inte har någon känsla för hur långt ut åt sidorna dem går och hur muskelfästerna sitter då såklart.

Rotation av höft och torso är helt oprovocerande.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 21:09   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Ah men då är det nog muskulärt ändå.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 01:50   #9
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ah men då är det nog muskulärt ändå.

Du tänkte om att det skulle kunna röra sig om en inklämning eller nåt eller?

Är det någon idé att typ försöka "stretcha" eller "massera" något man överansträngt (om vi nu utgår från att det är en överansträngning) eller ska man helst bara låta det vara i fred och försöka träna runt det lite lätt? :p
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 11:21   #10
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Jag skulle råda till att undvika stretching och massage av området första 3v från debuten, alltså när det blev mycket illa, därefter börja öka belastning och rörelseuttag, första övningarna skulle kunna vara att bara rent statiskt spänna bålen och tänka att man ska göra en crunch eller liknande, men inte göra någon större rörelse.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 23:42   #11
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Jag skulle råda till att undvika stretching och massage av området första 3v från debuten, alltså när det blev mycket illa, därefter börja öka belastning och rörelseuttag, första övningarna skulle kunna vara att bara rent statiskt spänna bålen och tänka att man ska göra en crunch eller liknande, men inte göra någon större rörelse.
Då låter vi bli med det :P
Min "magträning" nu är stående militärpress, löpning på plan yta och diverse maskiner i gym :P Dvs ingen direkt magträning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)