Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-02-05, 15:36   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Bänkpress greppvidd - Smalt grepp volym, brett grepp tungt

Har alltid kört lillfingret precis innanför ringen på en SL-stång. Har senaste 2 månaderna kört med ringfingret på ringen. Är starkare med detta grepp men jag märker dock att detta ger mig lätt inflammerade axel/bröstfästen så jag funderar på att gå tillbaka till mitt tidigare grepp.

Nu till frågan, jag vill så småningom tävla i SL, om inte så åtminstone årligen mot mig själv. Jag tror att jag hade varit stark i maxgrepp, men funderar på hur jag ska lägga in träning med detta grepp. Jag kör i nuläget ett pass 3x10 på 70% och ett pass 4x4 på 85%. Tanken är att köra smala greppet under volymsträning och lägga in det breda greppet på det tunga passet. Tror ni att detta är effektivt dels för att få in färdigheten att bänka brett men även i skonande syfte mot axlar?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-05, 19:41   #2
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Jao, variera är bäst!!.....
Men du behöver inte hålla maxbrett, på tävling!!!....Bara så att ett finger täcker glätt-ringen....

Sen har du ju en svaghet där, i axlarna, du bör träna upp detta!!!.....
Du får ta en bra PT, eller annat och rådfråga, sen träna upp axlarna. Bänken, som ju i sig, är en Axeldödare!!!....

Tips: jag brukar Alltid värma upp med rotatorcuffs, inåt/utåd/uppåt osv.....
Sen stegen då, upp på arbetsvikterna....

En bra övning, för Axlar och bänken.....
Köra i Cable crossen, flyes!!......eller med hantlar, så att du stärker upp axlarna......Men kör alla delar utav axeln....fram, sida, bak, osv.....

.mvh/.........

PS: Sen så är det ju så att, man blir stark i det man tränar.....Hepp....
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-07, 16:43   #3
bighulken
Live my Dream
 
bighulkens avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Ort: hemma
Inlägg: 3 587
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har alltid kört lillfingret precis innanför ringen på en SL-stång. Har senaste 2 månaderna kört med ringfingret på ringen. Är starkare med detta grepp men jag märker dock att detta ger mig lätt inflammerade axel/bröstfästen så jag funderar på att gå tillbaka till mitt tidigare grepp.

Nu till frågan, jag vill så småningom tävla i SL, om inte så åtminstone årligen mot mig själv. Jag tror att jag hade varit stark i maxgrepp, men funderar på hur jag ska lägga in träning med detta grepp. Jag kör i nuläget ett pass 3x10 på 70% och ett pass 4x4 på 85%. Tanken är att köra smala greppet under volymsträning och lägga in det breda greppet på det tunga passet. Tror ni att detta är effektivt dels för att få in färdigheten att bänka brett men även i skonande syfte mot axlar?
Kanske.....Bättre köra smalt grepp, och sedan vid lättare vikt, prova lite bredare......för att, delvis träna vid det greppet, men också, för att undvika inflammation..........
mvh/..........
Sen blir du ju så mkt starkare i tricca, vid smalt grepp......Men som jag skrev tidigare, Variera är bäst!!......

Du får även kanske prova, att stretcha ut lätt, lite då och då!!......typ ett par ggr/vecka.......kanske.....
__________________
[ youtube kanalen

Att se stark ut, eller att (Vara stark), det är skillnad.....

Senast redigerad av bighulken den 2020-02-07 klockan 16:45.
bighulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-08, 11:16   #4
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
För axelhälsan så kör jag lite smalare grepp, då mina ambitioner är att bygga muskler och inte gå sönder. Detta kompletteras med hantelpress och Cable Cross Overs.
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)