Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-28, 22:28   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Måltidsfrekvens för hälsa

  • Ät frukost
  • Ät större delen av dagens kaloriintag så tidigt som möjligt, senast klockan 16:00
  • Ät inte på kvällar och nätter
  • Ät färre måltider
  • Fasta regelbundet

Citat:
The influence of meal frequency and timing on health and disease has been a topic of interest for many years. While epidemiological evidence indicates an association between higher meal frequencies and lower disease risk, experimental trials have shown conflicting results. Furthermore, recent prospective research has demonstrated a significant increase in disease risk with a high meal frequency (≥6 meals/day) as compared to a low meal frequency (1–2 meals/day). Apart from meal frequency and timing we also have to consider breakfast consumption and the distribution of daily energy intake, caloric restriction, and night-time eating. A central role in this complex scenario is played by the fasting period length between two meals. The physiological underpinning of these interconnected variables may be through internal circadian clocks, and food consumption that is asynchronous with natural circadian rhythms may exert adverse health effects and increase disease risk. Additionally, alterations in meal frequency and meal timing have the potential to influence energy and macronutrient intake.A regular meal pattern including breakfast consumption, consuming a higher proportion of energy early in the day, reduced meal frequency (i.e., 2–3 meals/day), and regular fasting periods may provide physiological benefits such as reduced inflammation, improved circadian rhythmicity, increased autophagy and stress resistance, and modulation of the gut microbiota.
Nutrients 2019, 11(4), 719; The Influence of Meal Frequency and Timing on Health in Humans: The Role of Fasting.

https://www.mdpi.com/2072-6643/11/4/719/htm

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-28, 22:55   #2
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Så idén verkar vara att äta frukost mellan 04:00 och 08:00 på morgonen, sen lunch vid 10-12 och sen alternativt något lätt vid 15-16-tiden. Skadar inte att testa och se om man sover bättre.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 09:24   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Så idén verkar vara att äta frukost mellan 04:00 och 08:00 på morgonen, sen lunch vid 10-12 och sen alternativt något lätt vid 15-16-tiden. Skadar inte att testa och se om man sover bättre.
04:00? Är det inte natt fortfarande då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 09:43   #4
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
04:00? Är det inte natt fortfarande då?
Nu kanske jag tolkade "fasting for 12h to 16h" att fastlandet började när man slutade äta ca kl 16. 12h senare är kl 04. Fastandet kanske börjar 2h efter en måltid, kl 18? Det verkar mer logiskt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 17:16   #5
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Frukost, 2-3 mål om dagen och inte äta senare än 16.00? Låter som rena deff-kuren för mig. Avskyr frukost, är sällan hungrig kring lunch och att försöka trycka 3500+ kcal på 2-3 måltider under arbetstid kommer resultera i en finfin paltkoma.

Kontorsråtta, så lär blir duktigt trött av de stora måltiderna också. Kommer inte bli populärt hos chefen.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 18:15   #6
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Visst, att äta tidigare är hälsosammare. Men är det optirunk vi snackar eller kan det handla om flertalet år av livslängd det kan lägga till?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 18:24   #7
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Hade varit intressant ifall man lät en fet person ändra om sin kost till oprocceserad mat samt sluta äta vid 16 och äta 2-3 gånger per dag och se om det hade gjort en skillnad I vikt och hälsomarkörer efter 6-12 månader.

jag är ju lite smalfet med vitstabil och käkar en hel del skit kanske borde testa på mig själv och utvärdera?
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 20:32   #8
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Nu kanske jag tolkade "fasting for 12h to 16h" att fastlandet började när man slutade äta ca kl 16. 12h senare är kl 04. Fastandet kanske börjar 2h efter en måltid, kl 18? Det verkar mer logiskt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Jag är rätt säker på att fastlandet börjar ungefär där vattnet slutar
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-29, 22:32   #9
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Hur lång tid ska det gå mellan måltiderna för att det ska räknas som två måltider och inte en måltid?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 01:15   #10
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Hur lång tid ska det gå mellan måltiderna för att det ska räknas som två måltider och inte en måltid?
Vill minnas att det handlar om att insulin mf. Ska återgå ner mot baseline, dvs. 3-4 timmar. Jag tänker inte svära på mitt liv här dock.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-30, 06:52   #11
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Vill minnas att det handlar om att insulin mf. Ska återgå ner mot baseline, dvs. 3-4 timmar. Jag tänker inte svära på mitt liv här dock.
Låter rätt.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 11:39   #12
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
Citat:
Increase content of protein in meals
Trodde inte att mer protein var optimalt för hälsan.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 11:58   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Dom utgår väl från att man äter som normalpersonen, inte att man redan ligger på två gram per kilo och dag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 16:17   #14
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Säger den här undersökningen någonting om vad personerna har ätit eller hur de lever i övrigt?

Eller har man som vanligt jämfört Rune som tar en cigg, två koppar rivigt kaffe och en dagsdos blodtrycksmedicin till frulle, en kebabtallrik med extra räksallad till lunch och en plankstek med 3 stora stark till middag; med Lina 24 år som börjar dagen med litet yoga, grönt té och fermenterade grönsaker?
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-31, 19:02   #15
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Räknas när man sover som fasta?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)