Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-27, 11:09   #1
rokkiz
Guest
 
Inlägg: n/a
Question Benhinneinflammation

Hej!
När jag har varit ute o sprungit får jag ont i benhinnorna i några dagar efteråt. Därför har jag lagt av med springandet. Finns det något sätt som gör att man slipper det onda eller är det bara vila som gäller?
Tänkte om man kunde styrketräna benen?
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 11:14   #2
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Post

skaffa rätt sko till rätt underlag.....och kolla med en ortoped om inte det hjälper...det finns folk som inte ska löpträna pga den orsaken som du råkat ut för.

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 12:01   #3
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Styrketräning och stretching kan hjälpa.
Träna både bak- och framsida på underbenet.

Att ta det lugnt och vänja kroppen vid träningen är inte heller en dum ide.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 12:03   #4
Pumping
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Fotboll i norr är som gjort för benhinne inflamation... ständigt byte av underlag. ge inte upp fins stora chanser att du bara är ovan. börja med bra sko på mjukt underlag (barkspår om du fins) i lungt tempo. sen ökar du suksesivt träningen...
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 12:25   #5
Jesper
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Ta det väldigt lugnt med löpningen..
Jag gjorde inte det och fick kronisk benhinneinflammation...Inte kul..
Som sagt strecha underbenen och träna vaderna!
Jesper
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 13:37   #6
dermes
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag har också kronisk benhinneinflammation, trist!
Jag har köpt bra skor med mkt dämpning och försöker att springa på bra underlag.
Jesper, har du några tips på nåt du brukar göra för att lindra inflammationen?
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 14:09   #7
Jesper
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Nja, jag springer inte alls längre utan morgonpromenerar med bra skor... Men att stretcha framsidan på underbenen är bra.. Du böjer benet och "sätter" dig på ditt underben och din utsträckta fot och tynger ner försiktigt.. Så blev jag rekommenderad att göra av min sjukgymnast för många år sedan...

Jesper
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 14:18   #8
Marcus
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Med rätt skor och "löpvana" brukar det ge med sig, håller också med föregående talare, när man lirar fotboll på vårkanten och byter underlag, då känns det i benhinnorna. Prova att stretcha, samt att slänga på lite liniment, det brukar funka. Men som sagt, det brukar ge sig efterhand (säger min erfarenhet i alla fall).
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 15:45   #9
Stile
Guest
 
Inlägg: n/a
Unhappy

Ja detta är ett problem jag också stött på nu varje gång jag försökt lägga in lite jogging. Har helt nu tyvärr tvingats skippa det och promenerar varje morgon istället.
Vore samtidigt kul om man kunde jogga en kort sväng 2 gånger i veckan för att få bättre flås och därmed kanske ha nytta av det i byggningen.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 16:05   #10
Hanna
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

När det väl gör ont är det bäst att vila. Om det gör allt för ont kan du testa att omväxlande värma/kyla benen (går lätt att göra t ex i duschen). Hjälper i alla fall en liten stund
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 23:08   #11
Dole
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Umeå
Inlägg: 5
Post

Har själv haft problem i över ett år nu. Har provat att vila i fler månader m.m. Detta har dock inte hjälpt. Men för nån månad sen fick jag tips om att "vrida" ut benhinnan. Har fungerat väldigt bra faktiskt. Vrid med tusen-nålar grepp vaden, men bara åt ett håll så benhinnan dras och stretchas ut ordentligt. Gör fruktansvärt ont men hjälper riktigt bra!
Dole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-28, 07:06   #12
Fultjack
Registered User
 
Fultjacks avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Boden
Inlägg: 3 224
Post

fick oxo benhinneinflamation som fan förra sommarn när jag spelade fotboll

nu springer jag bara efter elljusspåret där det är mjukt och backigt =)
perfekt alltså!
__________________
6:a CBB+178cm LP 2008
7:a FitnessFive Ystad 2009
Lic. Personlig Tränare
Lic. Fystränare
Blogg: http://mixedcorner.shapemeup.se/
Fultjack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-28, 20:47   #13
Forest
Ofta på väg
 
Forests avatar
 
Reg.datum: May 2001
Ort: Västkusten
Inlägg: 540
Post

Jag har haft det problemet för många år sedan. Akta dig så att det inte blir kroniskt! Styrketräning hjälper absolut inte, tvärt om. Muskeln sväller av ansträngningen och det blir helt enkelt för trångt.

Kreatin och andra medel som får muskler att svälla genom ökad vatteninlagring är skadligt.

Vila från löpning några veckor först.

När du är smärtfri så börja stretcha regelbundet. Kör hela benen men specielt dessa två:

- Sitta på foten som redan nämnts, var försiktig, inga smärtor!
- Vanlig vadstretch (luta sig mot vägg varianten t.ex.) MEN med ordentligt böjt knä. Då kommer man åt denna muskel som är besvärlig att stretcha.

Börja sedan att springa i skogen! Inte på elljusspår utan över stock och sten. Förutom att det är bra träning och kul så innebär det att varje steg blir lite olikt det andra. Tillsammans med det mjuka underlaget så är det nyckeln för att undvika problem.

Med tiden och löpvanan så kan du springa på gradvis hårdare underlag utan problem.

Lycka till!
Forest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-28, 22:07   #14
rokkiz
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag gör nu de 2 stretchövningarna som ni rekommenderade. Tänkte vila nu i 2veckors tid ifrån styrketräning o springning. Vill verkligen inte ha kronisk benhinneinflammation. Det måste vara mardrömmen. Tack för alla fina svar, riktigt trevligt att få ett så fint gensvar!!

/MVH rokkarn
  Svara med citat
Gammal 2002-03-28, 22:15   #15
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Forest: För mig har styrketräning av framsidan på underbenet hjälpt mot inflamationer. Kan vara jag som har någon obalans men har hört flera som löst problemet på samma sätt, nu menar jag inte att man ska satsa på att bygga upp en enorm muskel men lite uthållighet och styrka ger bra effekt för mig.

Sen att stretcha bör man göra på båda de sätt du har beskrivit plus att stretcha vaden med rakt ben. Vaden består av två större muskler, Solues (Stretch med krokigt ben.) och Gastrocnemius (Stretch med rakt ben.). Finns en del mindre muskler också men mitt antagande är att om man stretchar de större så får man med de mindre på köpet ?

Glöm inte att stretcha låren också eftersom stela muskler runt knät kan hjälpa till att orsaka benhinneinflamtion.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)