Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2004-05-10, 20:15   #1
STarfish
Hell Yeah!
 
STarfishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 618
Dagen innan/efter ätardag!

Någon som drar ner på kolhydraterna kraftigt och höjer fettet en del dagen innan ätardagen och gör likadant dagen efter sen äter ni som vanligt enligt kostchemat resten av veckan när ni dietar "deffar"
????
__________________
La la la la
STarfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 09:58   #2
paranoid
Registered User
 
paranoids avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 339
Motfråga: Varför vill man göra det?
paranoid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 10:21   #3
AFanatic
Registered User
 
AFanatics avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 10 242
Citat:
Originally posted by paranoid
Motfråga: Varför vill man göra det?
Kanske någon halvtaskig variant av glykogentömning?
__________________
Journalen
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 10:29   #4
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
Halvtaskig variant???

Detta fungerar kanon, men jag höjer ej fettet!

Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre! Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!

På söndagen så behöver man av naturliga skäl inte lika mycket kolhydrater och därav sänker jag dem något!!
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 10:34   #5
AFanatic
Registered User
 
AFanatics avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Linköping
Inlägg: 10 242
Det var ett uns av ironi...
__________________
Journalen
AFanatic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 13:40   #6
B-jay
Riktiga män väger över 90
 
B-jays avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Helsingborg
Inlägg: 1 372
Citat:
Originally posted by Action
Halvtaskig variant???

Detta fungerar kanon, men jag höjer ej fettet!

Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre! Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!

På söndagen så behöver man av naturliga skäl inte lika mycket kolhydrater och därav sänker jag dem något!!
Det funkar kanon för mig med! stryper nästan kolhydraterna helt på fredagen, sen går jag ut på en rejäl promenad på lördagsmorgonen, följt att ett högreps-pass på gymmet, sen är man i stort sett helt tömd. sen är det bara att äta!
__________________
Always the real thing, always B-jay
B-jay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 19:11   #7
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
[QUOTE]Originally posted by Action
Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre!

Kör du tömningspass?
Annars lär det väl inte spela någon större roll om du inte äter lågt med kolhydrater hela tiden, iofs vill du lagra in i levern så funkar det ju med det finns det väl ingen anledning att göra? Och den rymmer väl i alla fall bara runt 70-100 g.

Om du fyller på med kolhydrater efter den vanliga träningen i rimlig mängd så lagrar du väl in ca 130-140 mmol glykogen per kilo muskler och om du efter en rejäl tömning laddar på rejält med kolhydrater så kan du komma upp i 175 mmol/kg eller högre men då måste man tömma rejält.

Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!

Från lägre nivå av kalorier till högre nivå än du annars hade haft och det skulle innebära at du lägger på dig mindre fett?
Jag hoppas du talat om för din kropp att den ska reagera så för annars lär den inte göra det...
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 19:14   #8
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
lär väl snarare vara så att summa summarum så går man inte upp ngt extra under en vecka av att ha en ätardag.

Dock skulle jag vilja påpeka att det finns väldigt varierande erfarenheter från framgång med ätardagar. För vissa sabbar frossardagar allt som de åstakommit under veckan.
Speciellt vanligt hos de som har lite mer att ta bort än bara det sista innan en tävlingsdeff.

Dock gäller det som vanligt att känns sin egen kropp och för det krävs experiment och ett öppet sinne.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 22:20   #9
STarfish
Hell Yeah!
 
STarfishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by Action
Halvtaskig variant???

Detta fungerar kanon, men jag höjer ej fettet!

Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre! Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!

På söndagen så behöver man av naturliga skäl inte lika mycket kolhydrater och därav sänker jag dem något!!
Exakt samma svar fick jag på exhales forum alla tyckte det var positivt bara och med sunt förnuft så verkar det vara super...

jag hadde tänk sänka dagen innan med 50% och sen dagen efter med 50% kolhydrater... möjligt vis någon msk extra linfröolja
__________________
La la la la
STarfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-11, 22:22   #10
STarfish
Hell Yeah!
 
STarfishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by Grahn
lär väl snarare vara så att summa summarum så går man inte upp ngt extra under en vecka av att ha en ätardag.

Dock skulle jag vilja påpeka att det finns väldigt varierande erfarenheter från framgång med ätardagar. För vissa sabbar frossardagar allt som de åstakommit under veckan.
Speciellt vanligt hos de som har lite mer att ta bort än bara det sista innan en tävlingsdeff.

Dock gäller det som vanligt att känns sin egen kropp och för det krävs experiment och ett öppet sinne.
när vi snackar om frossardagar så har jag iallafall inte tänk äta som de var sista dagen i mitt liv... utan äta med förnuft, bra mat men mycket bra mat... ok visst jag erkänner en och en annan läsk kanske en snickers slinker nog ner lätt i magen efter en god pizza.

men inte så det går till överdrift... då förstör det inte.
__________________
La la la la
STarfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-12, 07:29   #11
B-jay
Riktiga män väger över 90
 
B-jays avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Helsingborg
Inlägg: 1 372
Citat:
Originally posted by STarfish


när vi snackar om frossardagar så har jag iallafall inte tänk äta som de var sista dagen i mitt liv... utan äta med förnuft, bra mat men mycket bra mat... ok visst jag erkänner en och en annan läsk kanske en snickers slinker nog ner lätt i magen efter en god pizza.

men inte så det går till överdrift... då förstör det inte.
Pizza är ju inte helt hundra, inte ens på en ätardag!
__________________
Always the real thing, always B-jay
B-jay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-12, 07:35   #12
STarfish
Hell Yeah!
 
STarfishs avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 618
Citat:
Originally posted by B-jay


Pizza är ju inte helt hundra, inte ens på en ätardag!
ehh klart det är, det e ju värre med en massa chips o choklad som vissa trycker i sig tonsvis av...

man behöver ju nte överdriva med fettet på pizzan.

på mina ätardagar är typ pizza nåt av det sämsta jag trycker i mig, mestadels vanlig husmanskost blir det för min del.
__________________
La la la la
STarfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-12, 07:40   #13
Action
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2002
Inlägg: 3 687
[QUOTE]Originally posted by z_bumbi
Citat:
Originally posted by Action
Sänker kolhydraterna något dagen innan ätardagen. Kommer då vara rätt tom i kroppen när ätardagen inleds och glykogeninlagringen blir då bättre!

Kör du tömningspass?
Annars lär det väl inte spela någon större roll om du inte äter lågt med kolhydrater hela tiden, iofs vill du lagra in i levern så funkar det ju med det finns det väl ingen anledning att göra? Och den rymmer väl i alla fall bara runt 70-100 g.

Om du fyller på med kolhydrater efter den vanliga träningen i rimlig mängd så lagrar du väl in ca 130-140 mmol glykogen per kilo muskler och om du efter en rejäl tömning laddar på rejält med kolhydrater så kan du komma upp i 175 mmol/kg eller högre men då måste man tömma rejält.

Och man kan även äta mer på ätardagen utan att riskera att lägga på sig för mycket fett!!

Från lägre nivå av kalorier till högre nivå än du annars hade haft och det skulle innebära at du lägger på dig mindre fett?
Jag hoppas du talat om för din kropp att den ska reagera så för annars lär den inte göra det...
Jag har dragit mina slutsatser av mina erfarenheter och av andras erfarenheter. Ej från någon teori!

Om jag ligger relativt lågt på kolhydrater hela veckan och sänker extra mycket på fredagen så är jag extremt tom i kroppen. Svårt att beskriva känslan så här, men helt klart annorlunda än annars!!

Om jag skriver så här så kanske du förstår det andra: Om jag inte sänker på fredagen och söndagen så skulle jag inte gå ner lika mycket i vikt som om jag inte sänkte!!!!

Och änu en gång när vi diskuterar ätardagar: Jag är övertygad om att allt man äter på en och samma dag (ätardag) inte tas upp av kroppen utan en hel del går rakt igenom! Annars hade jag nog aldrig gått ner i vikt under slutet av en diet!!
Action är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-12, 08:00   #14
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Rakt igenom tror jag inte men det kanske inte lagras med maximal effektivitet. Saker och ting går lixom inte bara igenom kroppen och förbi systemen....

Vissa studier på hur länge förbränningen tar att justeras upp vs ner antyder ju dessutom att ätardagar var mest psykiskt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.

Senast redigerad av Grahn den 2004-05-12 klockan 08:04.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-05-12, 08:23   #15
B-jay
Riktiga män väger över 90
 
B-jays avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Helsingborg
Inlägg: 1 372
Citat:
Originally posted by STarfish


ehh klart det är, det e ju värre med en massa chips o choklad som vissa trycker i sig tonsvis av...

man behöver ju nte överdriva med fettet på pizzan.

på mina ätardagar är typ pizza nåt av det sämsta jag trycker i mig, mestadels vanlig husmanskost blir det för min del.
Enligt mitt deffschema så är mina gränser för ätardagen 100 g fett, 300-400 gr protein och 2000 g kolhydrater.

Käkar jag en pizza så har jag nästan nått upp till dom 100 g fett och får snåla med allt annat tyvärr!

Men det är ju olika för alla
__________________
Always the real thing, always B-jay
B-jay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)