Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-18, 17:25   #1
Fellan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 69
Hur ångkoka grönsaker?

Jag vill ångkoka mina grönsker. T ex broccoli och morötter.

Frågan är, hur gör jag och vilken utrustning använder man?
Finns det några billiga grytor med galler i botten som man kan köpa? Den enda utrustningen jag hittar är stora plastattiraljer för typ 700:- där man lägger grönsakerna, verkar onödigt.

Har ni några bra tips?



/F
Fellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 18:04   #2
ivandrago
Chip Rommel fan no 1
 
ivandragos avatar
 
Reg.datum: May 2002
Ort: stockholm
Inlägg: 1 661
Tror det var muaytudd som skrev något om att lägga frysta grönsaker på riset efter att vattnet dunstat från riset när man kokar det. Det stod nog i detta forumet så det är bara att söka
ivandrago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 18:45   #3
Scratch
Registered User
 
Scratchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 348
Ristrixet är bra om ska äta ris, annars kan man bara koka på lite vatten och ha ett durkslag med grönsakerna i ovanför.
Scratch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 21:44   #4
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Det finns ett slags "kastrullinsats" för ångkokning i som ser ut som något slags cirkelformad solfjäder i rostfritt stål med små hål i; man häller lite vatten i botten på en kastrull, fäller ut insatsen och lägger i grönsakerna, stoppar kitet i kastrullen och kokar som vanligt. Jag vet inte vad insatsen kostar, men det kan ju vara något att satsa på om man ångkokar mycket och inte har något durkslag av den sorten som man kan lägga på kastrullen och koka i (sådana ser ut som en mycket låg kastrull med perforerad botten och sluter tätt mot den stora kastrullen med vattnet i, plus att man kan lägga kastrullocket ovanpå durkslaget; att lägga ett vanligt durkslag på grytan och stromkoka utan lock är mer omiljövänligt än effektivt).
Tycker man att det blir besvärligt att ångkoka kan man också koka i som vanligt med med mycket lite vatten; då blir ju större delen av grönsakerna (de som är ovanför vattnet) faktiskt ångkokta.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 00:08   #5
Fellan
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 69
Det verkar som dem här durkslagen ska vara anpassade till en speciell gryta, då bör man kunna köpa gryta med dessa durkslagen. Men var hittar man sånna? Är dom vanliga?

/F
Fellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 10:14   #6
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag vet faktiskt inte hur det är nuförtiden - det enda "kastrull och durkslagsset" jag kommit i kontakt med tillhör min mormor, och är förmodligen äldre än jag ... men kolla med affärer som för köksattiraljer, t.ex. Åhléns, OBS eller Duka. Jag är dock inte säker på om man kan köpa durkslagen för sig eller om man måste skaffa ett helt set på en gång.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-19, 15:37   #7
abbe
Skåning
 
abbes avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lund
Inlägg: 327
Du kan köpa insatser till dina nuvarande kastruller, se bara till att du vet måttet. Sist jag köpte en kostade den under 300 kr. Det var en diversebutik för brödrostar, strykjärn osv.

Många fördelar och få nackdelar med att ångkoka. Smaken, konsistensen, näringsinnehållet och färgen på grönsakerna är överlägset t.ex. kokning samt att du inte behöver vara lika petig med tiden.

Nackdelen är att det blir mer att diska (jag tar inte hänsyn till att GI:t sägs bli högre).
abbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 23:57   #8
Fernicus
Registered User
 
Fernicuss avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Arvika
Inlägg: 312
Hur länge ska man ångkoka grönsaker då?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag har fö. räknat ut att jag är starkare än Hurril i marklyft på detta vis. 375kg. Ta bort 20kg för dräkt, 55kg för en bra stång, 10kg för publikstöd och 100kg för skägg. Blev ganska futtiga vikter till slut.
Fernicus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 00:11   #9
MyungChul
Registered User
 
MyungChuls avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Sandhamn
Inlägg: 1 988
Tills dom är klara. Det finns ingen koktid för alla grönsaker, speciellt efter som dom alltid kommer att diffa i storleksskillnad.
__________________
Salt och Peppar!
MyungChul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 00:14   #10
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Angkokar varje dag. Inte sa vanligt i Sverige. Tar inte sa lang tid, stora frysta broccolis tar langre tid men bara halva/fjardedels ristiden kanske. Man koper bada kastrullerna tillsammans, den undre brukar vara av tunnare plat och duger inte till annat. Eftersom den innehaller enbart vatten brukar man inte behova diska den sa noga. Det ovre locket ar av glas sa man ser hur det ser ut. Kan behovas roras om lite.

Alt. angkokning ar att koka gronsaker i grunt vatten men da ar brannrisken stor och da stinker det valdans sen.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 00:59   #11
jebu
Registered User
 
jebus avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Umeå
Inlägg: 1 493
Denna är billig och bra, min farmor har en likadan som har funnits sedan far var ung. Så modellen är beprövad.
Tar välidgt liten plats också då man viker ihop den till ett "ufo tefat" samt passar den nästan alla grytor. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90112531
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Är det inte det som är westside? att det är fel på vanlig böj, bänk och mark?
Min journal
Umeå Power
jebu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 08:17   #12
ackilf
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 144
Jag fyller alltid en stor kastrull med pyttelite vatten på botten, kokar upp, tar i ett vanligt durkslag och lägger på ett kastrullock som är mindre än kastrullen som täcker grönsakerna. Billigt, och blir helt perfa
ackilf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 15:47   #13
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Hur mycket förstör man grönsakerna genom att värma upp dom i vatten?

Jag har hittills ångkokat mina grönsaker, men i 80% av fallen så blir dom antingen isiga inuti eller upplösta till gegga. Värmer jag upp dom i vatten (utan att vattnet börjar koka), så blir dom perfekta, så man vill ju gärna göra så istället.

Men det är ju ingen mening med att äta dem alls om all näring följer med vattnet.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-24, 18:19   #14
Rimmon
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Uppsala
Inlägg: 109
Jag hittade en ångkok sats till en av mina kastruller på Willys av alla ställen, ett av de bästa köp till köket jag gjort på länge faktiskt.
Rimmon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-25, 13:43   #15
cosmic_dancer
Registered User
 
cosmic_dancers avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 452
Citat:
Ursprungligen postat av ackilf Visa inlägg
Jag fyller alltid en stor kastrull med pyttelite vatten på botten, kokar upp, tar i ett vanligt durkslag och lägger på ett kastrullock som är mindre än kastrullen som täcker grönsakerna. Billigt, och blir helt perfa
Kan man ångkoka fisk på det sättet också?
cosmic_dancer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)