Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-04-06, 19:43   #1
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Ryggskott = Aldrig mer marklyft?

Hej!

Jag hade tränat konsekvent i 2,5 år med i snitt 4 dagar i veckan på gymmet. Höll mig i grym form och hade aldrig problem med att dra mig till gymmet.

En dag skulle jag köra ett ben-/ryggpass och brukar alltid inleda med marklyft eftersom jag vill vara pigg när jag kör det. Dock var alla ställen upptagna och jag drog igång med benträningen och körde på rätt hårt i 40 minuter för att sen återvända till marklyften.

Körde och kände direkt av att jag lyft fel. Fick galet ont i ryggen nästan direkt och kunde knappt gått några dagar senare och hade problem med det i flera veckor.

Efter detta började min träning halta. Jag missade pass, tappade motivationen osv.

Nu ett år senare börjar jag köra igen och vill komma tillbaka till den formen jag hade.

Körde marklyft, ganska lätt 4x8 70kg och nu idag har jag tokont i ryggen igen. Kan vara träningsvärk, men känns typ som ryggskott.

Notera att jag tidigare har kört mycket marklyft utan problem och aldrig fått ont i ryggen.

Har ni några tips på hur jag kan göra för att slippa det? Kommer börja träna rörligheten i höften bland annat, men vet inte om det kommer hjälpa.

Nån som känner igen sig i det här och kan komma med tips? Älskar ju marklyft och det är svårt att få mina ryggpass att funka utan den övningen.

Tack!
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 19:51   #2
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av 30Hours Visa inlägg
Hej!

Jag hade tränat konsekvent i 2,5 år med i snitt 4 dagar i veckan på gymmet. Höll mig i grym form och hade aldrig problem med att dra mig till gymmet.

En dag skulle jag köra ett ben-/ryggpass och brukar alltid inleda med marklyft eftersom jag vill vara pigg när jag kör det. Dock var alla ställen upptagna och jag drog igång med benträningen och körde på rätt hårt i 40 minuter för att sen återvända till marklyften.

Körde och kände direkt av att jag lyft fel. Fick galet ont i ryggen nästan direkt och kunde knappt gått några dagar senare och hade problem med det i flera veckor.

Efter detta började min träning halta. Jag missade pass, tappade motivationen osv.

Nu ett år senare börjar jag köra igen och vill komma tillbaka till den formen jag hade.

Körde marklyft, ganska lätt 4x8 70kg och nu idag har jag tokont i ryggen igen. Kan vara träningsvärk, men känns typ som ryggskott.

Notera att jag tidigare har kört mycket marklyft utan problem och aldrig fått ont i ryggen.

Har ni några tips på hur jag kan göra för att slippa det? Kommer börja träna rörligheten i höften bland annat, men vet inte om det kommer hjälpa.

Nån som känner igen sig i det här och kan komma med tips? Älskar ju marklyft och det är svårt att få mina ryggpass att funka utan den övningen.

Tack!
Har dragit på mig ett antal ryggskott i marklyft tidigare. Gissningsvis har jag en ganska känslig rygg helt enkelt. Samtalade med en tidigare sjukgymnast och blivande läkare kring detta, och hans råd var att fortsätta träna marklyft med hanterbara vikter. Detta var enligt honom det bästa "skyddet" mot fler ryggskott. Han avrådde dock kraftigt mot att använda bälte.

De gånger jag dragit på mig ryggskott så har jag så fort som möjligt gett mig ut på långpromenader. Har sett till att vara fysiskt aktiv och i rörelse. Ibland t.o.m. med hjälp av smärtstillande (alvedon). Det värsta, enligt min erfarenhet, är om man blir stillasittande eller liggande.

Idag tränar jag marklyft, även om jag inte kör särskilt tungt. Kör jag tungt ser jag till att köra ett bestämt antal repetitioner, för att undvika att pressa marginalerna. Finns andra övningar jag kan köra slut på ryggen med...
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-06, 22:12   #3
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
1. Besök sjukgymnast eller dylikt och få ett program för att jobba runt dina problem och stärka svagheter.
2. Värm upp med lågintensiv cardio och ryggresningar.
3. Kör låga reps (1-5 reps) på hanterbar vikt och be någon kunnig kolla över tekniken.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 08:14   #4
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Jag fick ofta låsningar i ryggen förut. Kunde vara vid mark, stångrodd, stående vadpress etc. Det som hjälpte mig var att börja stå mer som en cowboy, dvs göra mig mer hjulbent och öppna upp. Tänk typ som en tyngdlyftare brukar ha sin stance. Se bilden nedan.
Ryggproblem är självklart väldigt olika men det skadar ju inte att prova. Hoppas du får koll på dina problem!

__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine

Senast redigerad av ChipThaRipper den 2016-04-07 klockan 08:17.
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 09:09   #5
30Hours
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 59
Tack för alla svar!
30Hours är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 09:33   #6
Pade
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 2 049
Fått ryggskott flera gånger tidigare av just marklyft pga bristfällig teknik och sned rygg. Efter sista gången vilade jag ett tag från övningen, började om på lägre vikter med stort fokus på utförande samt kör alla arbetsset med bälte, inte haft problem nu på säkert 2 år
Pade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 11:38   #7
Senuise
Registered User
 
Senuises avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 67
Jag hade också problem förut, ett av mina fel jag gjorde var att alltid träna med mixat grepp, varav min rygg blev snebelastad, min massör berättade för mig att ena ryggsidan var större en den andra, började att träna från låga vikter nu med överhandsgrepp och ryggen mår bättre än någonsin (försöker alltid förbättra tekniken också vilket hjälpt en hel del).

MVH
__________________
Ålder: 37 Längd: 188cm Vikt: 103kg

Grov livet ut.
Senuise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-04-07, 13:41   #8
ChipThaRipper
Registered User
 
ChipThaRippers avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 166
Uppdatera gärna tråden om du hittar lösningen för dig, kan förhoppningsvis hjälpa många andra
__________________
Bänk: 127.5kg Böj: 150kg Mark: 200kg
Längd: 190cm
Vikt: 88kg

Journal Bänkpress och Russian Squat Routine
ChipThaRipper är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)