Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-02-19, 21:06   #1
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Träna upp bottenstyrka i knäböj (SL-böj)

Kan man träna upp bottenstyrkan i knäböj?
Tycker det ofta blir dåligt tryck i botten i min böj. Skulle gärna vilja ha mer tryck ur hålet där. Nu talar vi SL-böj med tillhörande djup.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 21:07   #2
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Stoppböj
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 21:07   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Klassiker är ju stoppböj och boxböj men dom som är starka får gärna fylla i.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 21:12   #4
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Var ju uppe här på forumet tidigare att pausböj var dåligt för stretchreflexerna och farten i botten?
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Tycker pausböj är väldigt överskattat för böj, man vill ju jobba på att förbättra och öka stretchreflexen.
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Håller med! Kan säkert vara dugligt om man i en grundträningsperiod vill förbättra något visst med lyftet, men tekniskt för böjen är det uruselt, gör ofta att man inte vågar skicka på ordentligt utan typ pausböjer även maxvikter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2016-02-19 klockan 21:15.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 22:42   #5
crizzan
Registered User
 
crizzans avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Trollhättan
Inlägg: 2 107
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Kan man träna upp bottenstyrkan i knäböj?
Tycker det ofta blir dåligt tryck i botten i min böj. Skulle gärna vilja ha mer tryck ur hålet där. Nu talar vi SL-böj med tillhörande djup.
Overall bli mycket tightare och gå ner i ett bra tempo. Även om vissa inte tror på pausböj så gör jag det, man får träna upp styrkan utan strechreflex eller mindre åtminstone och då kommer botten bli ännu starkare med "full" strechreflex sen.

Jag tycker om speedarbete men många som inte tycker det är särskilt bra.
Det finns säkert flera sätt att göra det men mina varianter på speedarbete är.

75-85% 4-5x2-3, fokus på fart och teknik och viktigt här att köra när man verkligen är redo, fördel är att man får jobba teknik på lite tyngre vikter.

50-75% 6-9x1-3 fokus på fart och teknik här med men vilan kan vara kortare och man får in mer volym och fler reps på mindre tid.
crizzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-19, 23:06   #6
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Utan att på något sätt vara speciellt erfaren på detta så tycker jag sågningen av paus här ovan känns konstig. Det måste ju vara en fråga om konstig programmering om pausböjarna saktar ner ens vanliga böjar ordentligt. Säg att man gör 20 set böj en vecka. Om 5 av dessa är med paus och rätt tunga så lär ju inte det påverka tekniken så mycket, givet att de 15 övriga är explosiva. Men det borde överföra på styrkan ordentligt. Men visst, precis inför tävling är det säkert onödigt. Sen är det ju en skicklighet i sig att hantera många snarlika övningar, kanske är lite individuellt, jag vet inte.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-02-20, 07:38   #7
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av crizzan Visa inlägg
Overall bli mycket tightare och gå ner i ett bra tempo. Även om vissa inte tror på pausböj så gör jag det, man får träna upp styrkan utan strechreflex eller mindre åtminstone och då kommer botten bli ännu starkare med "full" strechreflex sen.

Jag tycker om speedarbete men många som inte tycker det är särskilt bra.
Det finns säkert flera sätt att göra det men mina varianter på speedarbete är.

75-85% 4-5x2-3, fokus på fart och teknik och viktigt här att köra när man verkligen är redo, fördel är att man får jobba teknik på lite tyngre vikter.

50-75% 6-9x1-3 fokus på fart och teknik här med men vilan kan vara kortare och man får in mer volym och fler reps på mindre tid.
Vad syftar du på med just "tightare"? Att helt enkelt hålla spänningen i kroppen? Vad anses om dödsböj?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)