Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-24, 10:44   #1
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Svaghet / smärta i höftböjare.

När jag kör "tunga" knäböj så känns det som att min högra höftböjare bara "viker" sig och trycket måste gå över hela vänster sidan.

Om jag försöker lägga mer tryck på högra höftböjaren så hugger det till istället.

Sjukgymnasten sa att jag borde stretcha antagonisten till höftböjaren dvs sätet (främst gluteus maximus), har gjort det men känner ingen skillnad när jag väl böjer, kvittar om det är highbar eller lowbar.

Någon som har en lösning?
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 10:49   #2
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Hmm. När du säger att höftböjaren "viker sig", vad menar du då? Den borde inte ha mer än en stabiliserande funktion i knäböj. Kan det inte vara så att det snarare tex är knäet som faller in?
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 12:22   #3
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Hmm. När du säger att höftböjaren "viker sig", vad menar du då? Den borde inte ha mer än en stabiliserande funktion i knäböj. Kan det inte vara så att det snarare tex är knäet som faller in?
Dåligt förklarat av mig, jag menar att den är så svag/stel (eller något annat) så jag verkligen känner att kraften stannar av där och inte kan gå ut i resten av underkroppen, vad det beror på vet jag ej.

Gör jag enbens-benlyft med högra benet efter böj så gör det riktigt ont i höftböjaren.

Senast redigerad av broman den 2016-01-24 klockan 12:23.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 12:32   #4
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Som sagt - höftböjaren ska inte användas i någon stor utsträckning i knäböj. Gör den det så är något fel. Det är dock vanligt att det blir så. Har jag rätt i att det är det som är problemet så är din sjukgymnast som föreslår stretch av gluteus helt ute och cyklar.

Det du behöver göra är främst att stretcha höftböjaren och aktivera rumpan. Googla på typ "tight hipflexor, weak gluteus" så får du massor av bilder som förklarar sambandet. Att aktivera rumpan är en vetenskap i sig, men det mest grundläggande är att hålla ut knäna riktigt ordentligt när man knäböjer. Över lag kan en översyn av knäböjstekniken behövas - att fel muskler hugger in kan vara ett tecken på att man tappar balans eller dylikt.

Men det är klart, det är tänkbart också att du faktiskt är klen / har någon skada i höftböjaren. men det tror jag är mindre vanligt.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 12:37   #5
45plop1
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 22
Funkar frontböj?
45plop1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 12:42   #6
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Tack för svaren! Frontböj funkar då jag ej knappt behöver böja i höftleden, kan dock få att det strålar längs högerbenet istället då...
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 12:44   #7
broman
Registered User
 
bromans avatar
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 476
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Som sagt - höftböjaren ska inte användas i någon stor utsträckning i knäböj. Gör den det så är något fel. Det är dock vanligt att det blir så. Har jag rätt i att det är det som är problemet så är din sjukgymnast som föreslår stretch av gluteus helt ute och cyklar.

Det du behöver göra är främst att stretcha höftböjaren och aktivera rumpan. Googla på typ "tight hipflexor, weak gluteus" så får du massor av bilder som förklarar sambandet. Att aktivera rumpan är en vetenskap i sig, men det mest grundläggande är att hålla ut knäna riktigt ordentligt när man knäböjer. Över lag kan en översyn av knäböjstekniken behövas - att fel muskler hugger in kan vara ett tecken på att man tappar balans eller dylikt.

Men det är klart, det är tänkbart också att du faktiskt är klen / har någon skada i höftböjaren. men det tror jag är mindre vanligt.
Har testat att stretcha höftböjaren innan jag ska köra knäböj och verkligen "squeza" röven, gör typ mer ont när jag kör böjen efter det.
broman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-24, 12:48   #8
Loke
Registered User
 
Lokes avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Rackarberget, Uppsala
Inlägg: 3 435
Citat:
Ursprungligen postat av broman Visa inlägg
Har testat att stretcha höftböjaren innan jag ska köra knäböj och verkligen "squeza" röven, gör typ mer ont när jag kör böjen efter det.
Tror inte på att ta i med rumpan. Det är som sagt att hålla ut knäna man ska göra främst. Men ja, då vet jag inte. Tror man åtminstone behöver se dina böjar för att kunna säga något.
__________________
- Nån snubbe på internet skrev detta.
Loke är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)