Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-01-20, 21:22   #1
Elendil
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Förklara min mjölksyra!

Hej på er,

Jag tänkte försöka få hjälp med att lista ut varför jag oregelbundet går runt med mjölksyra i mina ben.

Jag tränar innebandy tre dagar i veckan + match på relativt hög nivå. Under dessa träningar utsätts kroppen för 180-200 bpm i ungefär en minut för att sedan vila samma tid. Jag anser mig själv vara relativt bra tränad (för innebandy) och kanske extra bra i benen efter 10 år inom sporten.

Mitt problem är att jag vissa träningar har extrem mjölksyra direkt och blir inte av med den. Min gissning är slaggprodukt från föregående träning. Vissa träningar känner jag inget alls. Detta går även ut i vardagen ibland och jag får tex mjölksyra så fort jag går i en trappa.

Som sagt så tror jag inte detta beror på att jag är för dåligt tränad då jag tränar betydligt mer och hårdare än andra.

Vad tror ni att detta kan bero på?

Lite bakgrundsfakta:

Jag äter relativt mycket och bra. Har experimenterat mycket med kost men det har ingen som helst påverkan. Äter inte överdrivet mycket socker.

Mina blodvärden är väldigt bra, äter vitaminer och mineraler och har inte brist på dessa.

Äter inga kosttillskott. Åt Beta-alanin innan men klarade inte av det pga. stickningarna.

Har ett ganska stillsamt arbete.


Min teori är att jag tränar för hårt och musklerna inte får vila tillräckligt mycket. Men varför har bara jag detta problemet? Och varför blir det aldrig bättre? Jag har säkert glömt att berätta något så fråga gärna!
Elendil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 21:27   #2
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Efter träning och match, varvar du ner och tränar ner så kroppen har chans att skölja bort mjölksyra?

Värmer du upp tillräckligt?
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 21:45   #3
Elendil
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Efter träning och match, varvar du ner och tränar ner så kroppen har chans att skölja bort mjölksyra?

Värmer du upp tillräckligt?
Jag värmer alltid upp ordentligt, väldigt få sträckningar och liknande, ta i trä.
Nerjogg och stretching(?), tja det har jag provat utan större resultat. Men det var ett tag sen så jag körde detta fullt ut så absolut ett tips värt att prova.

Dock värt att poängtera är att jag i vardagen kan få mjölksyra av trappor även om jag inte tränat på en vecka. Jag tränar i princip med konstant mjölksyra. Jag börjar tro att jag inte är tillräckligt tränad, men jag orkar mer än dom flesta och har starkare benmuskler än dom flesta så jag får inte ihop det riktigt..
Elendil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-20, 23:45   #4
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Har du haft någon sträckning eller bristning i den vaden någon gång? Ärrbildning i muskeln kanske spökar, det vet jag flera löpare som drabbats av när de ökat träningsdosen. Då kan gamla skador, från ungdomsidrotten alltså, börja orsaka smärta och spänning i muskeln. Är du rörlig nog i vaderna för det du gör?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 10:18   #5
Elendil
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Har du haft någon sträckning eller bristning i den vaden någon gång? Ärrbildning i muskeln kanske spökar, det vet jag flera löpare som drabbats av när de ökat träningsdosen. Då kan gamla skador, från ungdomsidrotten alltså, börja orsaka smärta och spänning i muskeln. Är du rörlig nog i vaderna för det du gör?
Det är låren som är det stora problemet. Har inte så stora problem med vader. Inga sträckningar i mina yngre dagar där vad jag vet. Ett par lårkakor möjligen.
Elendil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 10:57   #6
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Elendil Visa inlägg
Det är låren som är det stora problemet. Har inte så stora problem med vader. Inga sträckningar i mina yngre dagar där vad jag vet. Ett par lårkakor möjligen.
Ah, jag bara förutsatte att det var underbenen eftersom det vanligtvis är de som får jobba hårdast

Hur är det med rörligheten i framsida lår? Har du provat en idrottsmassage för att mjuka upp musklerna lite?
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 12:43   #7
Elendil
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Ah, jag bara förutsatte att det var underbenen eftersom det vanligtvis är de som får jobba hårdast

Hur är det med rörligheten i framsida lår? Har du provat en idrottsmassage för att mjuka upp musklerna lite?
Rörlighet och koordination är inga problem.
Har intr provat massage men det kanske vore något!
Elendil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 14:18   #8
Linjedomarn
Registered User
 
Linjedomarns avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 368
Om du fortfarande får så lätt ont efter en veckas vila + att du inte känner dig sliten utöver det så låter det nästan som kronisk kompartment syndrom som dock är väldigt sällsynt i framsida lår men det finns fall. Kanske värt att prata med någon sjukvårdskunnig om saken.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 16:53   #9
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Elendil Visa inlägg
Rörlighet och koordination är inga problem.
Har intr provat massage men det kanske vore något!
Det gör rätt ont med idrottsmassage men är det värt, om musklerna är stela och hårda. Men sen ska man ju reda ut varför man fick problemet till att börja med, annars kan det ju komma tillbaka.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 22:42   #10
axelanderz
Registered User
 
axelanderzs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 9
Du säger att du tränar betydligt hårdare än dina lagkamrater, som redan ligger på vad jag bara kan anta en redan hög träningsnivå, det kan vara så att du inte får tillräcklig med återhämtning och är påväg mot någon form av överträning, således kanske du ska se över din träning och anpassa den, låter detta rimligt?
axelanderz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-27, 21:35   #11
Elendil
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av axelanderz Visa inlägg
Du säger att du tränar betydligt hårdare än dina lagkamrater, som redan ligger på vad jag bara kan anta en redan hög träningsnivå, det kan vara så att du inte får tillräcklig med återhämtning och är påväg mot någon form av överträning, således kanske du ska se över din träning och anpassa den, låter detta rimligt?
Ja det låter inte orimligt iallafall.
Något som jag tänkte, på tal om återhämtning, är hur viktigt det är att äta eller fylla på energidepåerna direkt efter träning? Ofta kan det ta timmar att få i sig något pga. olika omständigheter. Kan det vara så att benen aldrig får återhämta sig ordentligt? Jag börjar få känslan av att jag är dåligt tränad i benen men det kan inte vara så, det är snarare återhämtning som spökar.
Elendil är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)