Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-12-15, 17:29   #1
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
"Gaslighting"

Jag gillar psykologi och på senare tid har jag fascinerats av ett begrepp som kallas för "gaslighting". I korthet går det ut på att någon elak jävel (eller flera) systematiskt försöker få en person att tvivla på sin egen förmåga eller sitt eget förstånd, ofta med syfte att få personen beroende av den elake jäveln.

Tex (milt exempel). Stina och Bertil är sambos. Stina brukar gömma Bertils plånbok och flytta hans saker. Bertil blir osäker på sig själv, han kan inte komma ihåg enkla saker som vart han lagt sin mobil. Han la den ju i hallen men sedan var den i köket? Han får ofta be Stina om hjälp att hitta sina saker (som hon gömmer, men det vet inte han).

Med tiden blir Bertil väldigt osäker på sin egen förmåga till självständighet, han behöver Stina och blir beroende av henne.

Skulle han tro att det inte var han själv som glömde av vad han la sina grejer utan tro att det var Stina skulle han känna sig paranoid och dum. Det vet Stina och hon kan lätt försvara sig ifrån sådana misstankar genom att påstå att han är galen. Vilket gör att Bertil tvivlar ännu mer på sig själv.

Jag tycker att det här med "gaslighting" är jäkligt intressant, hur långt skulle man kunna driva någon, med tillräcklig mängd elakhet och tid?

Har Kolozzeum några tankar, erfarenheter, intressanta länkar osv. i ämnet?
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 17:31   #2
Chocolate
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
Påminner väl lite om ett sociopatiskt beteende väl? Iaf sådana som brukar se till att ens partner blir isolerad? Eller? Uppfattade det som så...
Chocolate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 17:32   #3
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Känner en person som har bemästrat det här till perfektion. Han skaffar sig bara flickvänner som kommer från något annat ställe han bor på, får dem att flytta in hos honom (senast var det en 20årig tjej ifrån sydamerika, och han är 46) så att han helt kan styra och ställa. Sen massa småexempel utöver det men kommer inte ihåg exakt just nu
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 17:35   #4
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av Chocolate Visa inlägg
Påminner väl lite om ett sociopatiskt beteende väl? Iaf sådana som brukar se till att ens partner blir isolerad? Eller? Uppfattade det som så...
Japp. Det är ett sociopatiskt beteende att göra så.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 17:36   #5
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Har faktiskt aldrig hört talas om fenomenet tidigare. Däremot känner jag till personer med vissa drag som kan liknas detta, där man medvetet försöker sänka personer för att själv uppleva sig själv som bättre alternativt bara för att sätta käppar i hjulen för andra så att de kan hinna först.
Beror ofta på avundssjuka eller mindervärdeskomplex

EDIT & PS: Kan inte undgå att höra låten "Grease Lightning" i huvudet när jag läser rubriken

Senast redigerad av Fuark den 2015-12-15 klockan 17:38.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 17:43   #6
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Namnet Gaslighting kommer från en film med den titeln. Maken får sin fru att tro att hon är galen med väldigt enkla medel, som att ändra saker i hemmet och få henne att tro att hon gjorde det.

Senast redigerad av filmjölk den 2015-12-15 klockan 17:45.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 18:01   #7
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Sånt skulle aldrig fungera på mig när jag tänker efter. Är sjukt svår att lura eller påverka. Jag är grym på att analysera och ha koll på mig själv och personer omkring mig.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 18:03   #8
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia
 
Andy.da.wohoos avatar
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 3 982
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Sånt skulle aldrig fungera på mig när jag tänker efter. Är sjukt svår att lura eller påverka. Jag är grym på att analysera och ha koll på mig själv och personer omkring mig.
Samma här. Dessutom tror jag att jag helt enkelt skulle säga "Jaha, åfan. Aja då" och bara fortsätta som vanligt om tjejen försökte med det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Tricklev, Andy och Klopfer var "narnias kungar" med mela på släptag som "narnias drottning" i 'babbla, babbla-tråden'.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 18:05   #9
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Sånt skulle aldrig fungera på mig när jag tänker efter. Är sjukt svår att lura eller påverka. Jag är grym på att analysera och ha koll på mig själv och personer omkring mig.




OT: Det är lätt att säga så. Tror det är rätt ordentligt svårt och jobbigt att bemöta i verkligheten.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.

Senast redigerad av BelowAverage den 2015-12-15 klockan 18:09.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 18:09   #10
Chocolate
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg



OT: Det är lätt att säga så. Tror det är rätt ordentligt svårt och jobbigt att bemöta i verkligheten.
Håller med. Anledningen till att man blir "lurad" är ju att dom som gör det "rätt" börjar med triviala saker och sakta men säkert börjar öka takten...
Chocolate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 18:38   #11
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
"Ofta" så är väl dessa manipulativa jävlar bra på att hitta redan existerande svagare sidor hos en person och bitvis trycka hårdare och hårdare på rätt (fel) knappar för att tjäna deras egna mål och syften.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 19:02   #12
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Sånt skulle aldrig fungera på mig när jag tänker efter. Är sjukt svår att lura eller påverka. Jag är grym på att analysera och ha koll på mig själv och personer omkring mig.
Låter som något en lättlurad person skulle säga
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 19:21   #13
0x5f3759df
Infochef
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Namnet Gaslighting kommer från en film med den titeln. Maken får sin fru att tro att hon är galen med väldigt enkla medel, som att ändra saker i hemmet och få henne att tro att hon gjorde det.
Intressant, ska ses
0x5f3759df är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 19:38   #14
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Sånt skulle aldrig fungera på mig när jag tänker efter. Är sjukt svår att lura eller påverka. Jag är grym på att analysera och ha koll på mig själv och personer omkring mig.
Inte på mig heller, jag lägger alla mina saker i huset på väldigt logiska platser så om det skulle ligga någon annan stans så skulle jag ana ugglor i mossen direkt.

Jag lägger alltid mina nycklar i mina skor och min plånbok ligger alltid i innerfickan i min jacka. Att mina nycklar skulle röra sig från hallen ut till köksbordet eller i soffan eller vad som är totalt omöjligt och jag skulle fatta direkt att det inte var jag som gjort det.

Enda gången det kan strula till sig för mig är när det börjar bli vår och jag skiftar mellan olika jackor eller när jag byter byxor flera gånger i jobbet.

Dessutom, va fan skulle hända om man kom på sin partner med att göra det? Då är det slut på det roliga kan jag säga...

Senast redigerad av Bärsärk den 2015-12-15 klockan 19:39.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-15, 19:49   #15
Linjedomarn
Registered User
 
Linjedomarns avatar
 
Reg.datum: Nov 2010
Inlägg: 1 368
Låter onekligen som något min mor gjorde tidigare när jag bodde hemma och som nu min sambo tagit över.

Typ exempel:
-Var har du lagt "insert valfritt objekt"
*Nä jag har inte rört den/det
-Jo för jag vet att jag hade den/det här
*Nä jag vet inte

Sedan hittar man det prydligt i någon låda undangömt.

Nu tror jag inte någon av dem gör det avsiktligt utan att det beror på någon lätt städmani men skall be min sambo sluta "gaslight"-a mig.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)