Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-25, 04:41   #1
PIN0CCHI0
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 7
Psykologprogrammet VT 2016.

Tja!

Sitter i stunden och funderar om val och riktning i livet. Har under en ganska lång tid varit inne på att läsa psykologprogrammet. Tycker området verkar fantastiskt spännande och ett jobb som säkerligen är tufft, men förhoppningsvis även är stimulerande.

Söker lite tips, råd och erfarenheter av er som också funderar på att bli psykolog, utbildar er till det, eller kanske till och med arbetar som det idag.

Alla svar uppskattas av en ambivalent kille vars dröm är att bli psykolog, men ändå inte riktigt kan bestämma sig om det är det han verkligen vill
PIN0CCHI0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 07:54   #2
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Ett tips är att kolla med färdiga psykologer och föreställa dig hur en helt vanlig arbetsdag kommer att se ut. Jag tycker precis som du att psykologi är extremt intressant och kan läsa hur mycket som helst om det men skulle inte vilja jobba som psykolog, tillexempel. Detta tipset är inte exklusivt för psykologprogrammet utan gäller alla längre utbildningar man söker.

Klart du kan älska yrket men tänk i realistiska banor på hur det ser ut när du är färdig. Vill absolut inte avskräcka dig, bara att du ska se på det så objektivt som möjligt
(Har färdigutbildade psykologer i min klass som älskar området, men inte yrket.. finns också poliser, journalister etc så gäller alla program)

Senast redigerad av Fuark den 2015-10-25 klockan 07:56.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 09:23   #3
Pansarhaj
Registered User
 
Pansarhajs avatar
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 43
Om det är din dröm är det klart du ska söka och prova. Utbildningen kan ju också leda till liknande yrken.

Men universitet är inte direkt särskilt stimulerande för mig, men jag trivs inte inomhus i en lektionssal. Men jag antar att du provat på det tillräckligt för att veta att du kan tänka dig att göra det i 5 år ( Antar at Psykolog är 5 år? )
__________________
✠ Livet är inte lätt för en Pansarhaj ✠
Pansarhaj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 10:46   #4
Hackenschmidt
Ilerminaty confirmed
 
Hackenschmidts avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Katrineholm
Inlägg: 341
Yrket är brett så du har god chans att hitta någon tjänst som passar dig i framtiden. Jag skickade PM
Hackenschmidt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 10:58   #5
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Psykologi känns som ett ämne som många spontant tycker är intressant (föreställ dig en gymnasietjej säga "alltså jag älskar psykologi och sånt"), men samtidigt så tror jag inte att det är många av den skaran som skulle vilja studera det i fem år. För mig gör det sig bäst som ett ämne jag läser om "när jag känner för det", inte under tvingande kurser. Lite som filosofi. Välja och vraka.

Men hur programmet och yrkesvardagen ser ut vet jag inte, så det döljer sig mer bakom ridån än jag kan yttra mig om och säkert skulle jag finna mycket intressant där bakom.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-25, 12:05   #6
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Du har säkert redan koll på detta, men tänkte slänga in det, då det är intressant, och många verkar tendera att blanda ihop dessa:

Skillnader: Psykiater, psykolog, psykoterapeut

De olika professioner som finns inom psykiatrin kan ibland skapa en viss förvirring. Vem gör vad? Vilken utbildning krävs? Kan man vara både och?

Psykiater - är alltid en utbildad och legitimerad läkare som sedan vidareutbildat sig till att arbeta inom den psykiatriska specialiteten. Vad en psykiater gör kan Du läsa om under fliken "Vad gör en psykiater?"

Psykolog - är utbildad och legitimerad som psykolog som är en beteendevetenskaplig utbildning på universitetet. En psykolog kan arbeta inom andra områden än psykiatri. I psykiatrin arbetar psykologen bland annat med utredningar av olika slag som kan innefatta olika testningar. De kan också arbeta med samtalskontakter av olika slag.

Psykoterapeut - är utbildad och legitimerad till att arbeta med psykoterapi. Det finns många olika slags psykoterapi och många olika utbildningar. En psykoterapeut har inom psykiatrin oftast en annan grundutbildning som psykiater, psykolog, sjuksköterska, socionom (kurator) eller mentalskötare.

http://www.svenskpsykiatri.se/educat...ces/index.html
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 13:55   #7
PIN0CCHI0
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 7
Tack för alla åsikter folket =)
PIN0CCHI0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-26, 14:20   #8
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av xcv Visa inlägg
Du har säkert redan koll på detta, men tänkte slänga in det, då det är intressant, och många verkar tendera att blanda ihop dessa:

Skillnader: Psykiater, psykolog, psykoterapeut

De olika professioner som finns inom psykiatrin kan ibland skapa en viss förvirring. Vem gör vad? Vilken utbildning krävs? Kan man vara både och?

Psykiater - är alltid en utbildad och legitimerad läkare som sedan vidareutbildat sig till att arbeta inom den psykiatriska specialiteten. Vad en psykiater gör kan Du läsa om under fliken "Vad gör en psykiater?"

Psykolog - är utbildad och legitimerad som psykolog som är en beteendevetenskaplig utbildning på universitetet. En psykolog kan arbeta inom andra områden än psykiatri. I psykiatrin arbetar psykologen bland annat med utredningar av olika slag som kan innefatta olika testningar. De kan också arbeta med samtalskontakter av olika slag.

Psykoterapeut - är utbildad och legitimerad till att arbeta med psykoterapi. Det finns många olika slags psykoterapi och många olika utbildningar. En psykoterapeut har inom psykiatrin oftast en annan grundutbildning som psykiater, psykolog, sjuksköterska, socionom (kurator) eller mentalskötare.

http://www.svenskpsykiatri.se/educat...ces/index.html
Alltså 12 års studier (varav två års tjänstgöring) för psykiater? Hoppas det är bra betalt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 17:55   #9
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Inte för o vara den, men är inte ansökningstiden över för VT 2016?
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 18:03   #10
Morrris
Jag har klamydia
 
Morrriss avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 4 670
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Alltså 12 års studier (varav två års tjänstgöring) för psykiater? Hoppas det är bra betalt.

Regelrätta studier är bara grundutbildningen på 5,5 år.

Vidareutbildningen består av en ST-tjänstgöring på fem år. Man jobbar alltså kliniskt med en handledare. Då har man mycket bra betalt.
__________________
Anteckningar från ett Källarhål

Blev medlem på Kolozzeum och allt jag fick av Piranha var den här förbannade klamydian.
Morrris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 20:03   #11
PIN0CCHI0
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
Inte för o vara den, men är inte ansökningstiden över för VT 2016?
Jodå har redan ansökt i tid =)
PIN0CCHI0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-27, 20:08   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag arbetar inte som psykolog, men har patienter i förändringsarbete, och man måste ha klart för sig att man verkligen inte kan hjälpa alla, och alla vill inte bli hjälpta heller. Man tänker sig en ideal situation där det alltid går framåt, där alla är tacksamma för ens hjälp, men så är det inte.

Det är tyvärr en av baksidorna med att jobba så nära patienter. Det är lätt att man tar över deras känslor; man måste kunna vara empatisk utan att bli för sympatisk. Man kommer också att bli frustrerad över folks sätt att resonera.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)