Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-30, 18:33   #1
Fatslim
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
Är det "svårt" att få 1.3 på högskoleprovet?

Behöver 1.3 för att komma in på programmet jag vill studera på universitetet. Har ej gjort provet tidigare.

Kan lägga undan minimum 3 timmar varje dag fram till höstens högskoleprov. Är väl relativt normalbegåvad, gick natur på gymnasiet men för 6 år sedan, var väl inte allt för ambitiös under studietiden då jag hellre ägnade mig åt festeri och hon-jagande, så betygen fick lida, därav varför HP är mitt enda hopp.

Skulle anta jag har lättare för läs/ord än kvant, har därför beställt matematik 5000 1c som jag tänkte räkna igenom en eller två gånger.

Nåja, ett halvår på mig, 1.3 i sikte. Finns det goda chanser för detta eller är det att hoppas på för mycket första gången?
Fatslim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:36   #2
kebne
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: Tiggarläger
Inlägg: 125
Jag gjorde 1.6 några år efter att ha hoppat av gymnasiet under första läsåret så det klarar du utan problem.
kebne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:38   #3
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Lägger du 3h/dag fram till hösten bör du få 2.0. Nej 1.3 är inte svårt om du lägger tid på att förbereda dig.
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:44   #4
Fatslim
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av JohPz Visa inlägg
Lägger du 3h/dag fram till hösten bör du få 2.0. Nej 1.3 är inte svårt om du lägger tid på att förbereda dig.
Kanske det är i överkant, har som sagt aldrig gjort provet så jag har ingen aning om vad som krävs för att få ett någorlunda bra resultat.

Dock ej allt för säker på hur jag ska lägga upp det hela -> Utan tvekan är det ju kvantdelen som kommer vara svårast, då jag läser någorlunda mycket och surfar många engelska forum (lol) vilket gör att engelskan heller inte borde vara några problem.

Nog för att jag gick natur således räknade en del matematik, detta är dock som tidigare nämnt flera år sedan och jag var inte direkt ambitiös med studierna vilket såklart resulterade i att jag inte lärde mig allt för mycket.

Inte heller att jag direkt räknar någon avancerad matematik till vardags, det är ju mest plus och minus, men som jag sa tänkte jag återuppliva och finslipa de matematiska kunskaperna genom att dra igenom matematik 5000 1c (som jag hört ska vara en bra bok, nuvarande teknik/natur-studenter på gymnasiet har den tydligen).

Utöver det kanske det vore en plan att gå igenom ett par gamla prov för att se var jag behöver lägga mest krut.
Fatslim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:45   #5
Fatslim
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av kebne Visa inlägg
Jag gjorde 1.6 några år efter att ha hoppat av gymnasiet under första läsåret så det klarar du utan problem.
Intressant, men så kanske du är lite av en mer "naturbegåvning" och har väldigt lätt för sånt här?
Fatslim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:51   #6
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Jag övade inte alls och fick 1,3 så det kan omöjligt vara svårt om man pluggar så dedikerat inför det som du tänker göra.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:53   #7
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Många får problem av är tidspressen, så lär dig räkna snabbt och tänka snabbt. Så öva en del med klockan bredvid för att komma in i det.

Med matten räcker första gymnasiekurserna, lära sig formler och logiskt tänkande.

Det är skillnad på att läsa hemma och tyda skrifterna på provet, bästa sättet att lära sig är läsa inför provet är mycket artiklar på tex under strecket och verkligen försöka sig på att förstå texten och vad författaren vill ut av texten.

Ordprov är bra för gå igenom svåra ord.

1.3 ska du kunna klara av om du börjar förbereda dig redan nu, men det kommer inte gratis. Lycka till .
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:54   #8
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
1,3 är en bit över snittet, men jag tror att alla som ligger kring normalspannet i begåvning och intelligens kan skriva 1,3 med lite övning. Kanske inte första gången dock.

Sen att en person skrivit 1,6 första gången är högst irrelevant - alla har olika förutsättningar, och olika mängder tur.
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:56   #9
GaindalfTheWhey
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 57
Är du verkligen normalbegåvad så bör du hamna på 1.0 eftersom högskoleprovet är normerat så. Det sagt så går det givetvis att träna upp sin förmåga att skriva bra på provet genom att öka sin vokabulär inom svenska och engelska och även sin förståelse för matematisk logik. Att kunna tolka statistik är också viktigt.

Det viktigaste rådet jag kan ge dig, baserat på min egna erfarenhet, är dock att när du väl skriver provet så lägg inte för mycket tid på en specifik fråga; kan du inte lösa den omgående, lägg den åt sidan och ge dig på den igen när du är klar med resten av frågorna för det blocket, ifall där finns tid kvar. Skrivningstiden är tämligen tight. Det näst viktigaste rådet torde vara att du inte straffas för felaktiga svar. Det är således bättre att svara något än att inte svara alls på frågorna.
GaindalfTheWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 18:57   #10
JohPz
Registered User
 
JohPzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Karlstad
Inlägg: 590
Plugga gamla prov skulle jag säga är det absolut tidseffektivaste sättet att öva.
__________________
Give me sight beyond sight
JohPz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 19:01   #11
likt
Registered User
 
likts avatar
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 59
1.3 ska absolut vara görbart! Gör gamla prov och identifiera återkommande grejer i matten, där kan du spara en hel del möda genom att ha koll på en del grejer som går att lära sig utantill typ kvadreringsregler, pq-formeln, räta linjens ekvation och sånt. Kan rekommendera matteboken.se för en bra överblick.
__________________
food
not too much
mostly plants
likt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 19:02   #12
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
Citat:
Ursprungligen postat av GaindalfTheWhey Visa inlägg
Är du verkligen normalbegåvad så bör du hamna på 1.0 eftersom högskoleprovet är normerat så. Det sagt så går det givetvis att träna upp sin förmåga att skriva bra på provet genom att öka sin vokabulär inom svenska och engelska och även sin förståelse för matematisk logik. Att kunna tolka statistik är också viktigt.

Det viktigaste rådet jag kan ge dig, baserat på min egna erfarenhet, är dock att när du väl skriver provet så lägg inte för mycket tid på en specifik fråga; kan du inte lösa den omgående, lägg den åt sidan och ge dig på den igen när du är klar med resten av frågorna för det blocket, ifall där finns tid kvar. Skrivningstiden är tämligen tight. Det näst viktigaste rådet torde vara att du inte straffas för felaktiga svar. Det är således bättre att svara något än att inte svara alls på frågorna.

0,9 var medelvärdet 2015
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 19:05   #13
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag fick 1,5 första gången och jag är inte smartast eller flitigast på Kolo precis.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 19:09   #14
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag fick 1,5 första gången och jag är inte smartast eller flitigast på Kolo precis.
Top 10% på smart-listan. Jag kollade precis i mitt excel-ark.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av arjeplogarn Visa inlägg
Jag vill äga en range rover och en pool där vattnet rinner över kanten. Allt annat är detaljer egentligen.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-30, 19:24   #15
Jokester
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Qva
Inlägg: 1 428
Läs något tråkigt någon timme om dagen, lös korsord, repetera grundläggande matematik och öva sedan massor på gamla prov med tidspress på dig. Bortsett från det är det inte så mycket du kan göra.
Finns ju högskoleprovskurser där folk tydligen höjt sig från 0.7 till 1.5 och liknande men det känns lite overkill och waste att göra det.
Samt att man ska vara försiktig med att söka in via hp om man vet med sig att ens förkunskaper är dåliga i det man vill plugga.
Jokester är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)