Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-03-31, 00:42   #1
walkmail
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 22
Mindre protein på ätardagen?

Har SK "ätardag" 1 gång i veckan under min diet (Lördag). Ligger då på balans, alternativt möjligtvis +200-400 kcal, jämfört med mina diet dagar som är 6-700kcal energiminus.

Jag kan minnas att jag förut läste här att man på den såkallade "ätardagen" kunde äta mindre protein för att få plats med mer kolhydrat, utan negativa konsekvenser på muskelmassan. Någon skrev att han vanligtvis drog ner sitt proteinintag på ätardagen från 2g/kv till 1-1.5g/kv.

Stämmer detta? Dvs är det "ok" att äta mindre protein den dagen man ligger på balans/litet överskott och det ökar inte risker för reducerad muskelmassa?

Jag tränar även på ätardagen, det första jag gör på morgonen.
walkmail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 05:26   #2
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 797
Stämmer
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 13:59   #3
walkmail
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Stämmer
Thx.

Hur går detta ihop med den ökade proteinsyntesen, dels ett par timmar efter träningen, men som också sträcker sig 24-48h efter passets avslut, om jag minns rätt?

Dvs om jag tränar på ätardagen för att sedan äta mindre protein än vanligtvis och mer kolhydrat, kan det inte innebära att man förlorar på detta då man inte drar nytta av den förhöjda proteinsyntesen efter träning och istället äter desto mer kolhydrat?
walkmail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 14:54   #4
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 661
Citat:
Ursprungligen postat av walkmail Visa inlägg
Thx.

Hur går detta ihop med den ökade proteinsyntesen, dels ett par timmar efter träningen, men som också sträcker sig 24-48h efter passets avslut, om jag minns rätt?

Dvs om jag tränar på ätardagen för att sedan äta mindre protein än vanligtvis och mer kolhydrat, kan det inte innebära att man förlorar på detta då man inte drar nytta av den förhöjda proteinsyntesen efter träning och istället äter desto mer kolhydrat?
Du kan inte äta dig till mer muskeltillväxt än vad träningen + ett proteinintag som medför maximal stimulans av proteinsyntesen kan ge. Det är träningen som bygger muskler.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 15:02   #5
walkmail
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Du kan inte äta dig till mer muskeltillväxt än vad träningen + ett proteinintag som medför maximal stimulans av proteinsyntesen kan ge. Det är träningen som bygger muskler.
Så 1g protein per kg kroppsvikt ger lika mycket stimulans som 2g?
walkmail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 15:03   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 76 028
Nej, med 1 gram är proteinmängden för maximal uppbyggnad inte nådd.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 15:14   #7
walkmail
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2015
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, med 1 gram är proteinmängden för maximal uppbyggnad inte nådd.
Så man förlorar troligtvis på att dra ner på proteinintaget under "ätardagen" då man går upp till balans/litet överskott?
walkmail är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 15:31   #8
L-Sami
El grande salami
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 8 600
Kolhydrater från mat som havregryn, ris, pasta, flingor och bröd innehåller också protein. Jag skulle inte ligga så lågt på protein oavsett, men det låter svårt att ligga på lågt proteinintag vid ett energibalans om du inte tänker leva på smör, godis och kex.
__________________
Leg. sjukgymnast (OMT/Idrottsmedicin/Msc)

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 17:49   #9
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 661
Citat:
Ursprungligen postat av walkmail Visa inlägg
Så man förlorar troligtvis på att dra ner på proteinintaget under "ätardagen" då man går upp till balans/litet överskott?
Som L-Sami säger så får man i princip trycka i sig rena kolhydrater eller fett för att inte nå upp över 1g/kg kroppsvikt protein på energibalans eller överskott. 2g/kg är en bra siffra och borde inte vara svårt. Räkna allt protein från kosten.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-31, 17:58   #10
myling
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 169
Förstår att det är optinojan som spökar men du pratar om EN dag. Du skulle i princip kunna nolla ditt proteinintag den dagen utan att det betyder nånting alls.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan Visa inlägg
Edit: hur fan kan jag bli pucktvåa med det exemplet? =(
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeybrunk Visa inlägg
Det jag behöver veta är hur jag ska äta och träna för att bränna fett samtidigt som jag bygger upp muskelmassa.
myling är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)