Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2002-03-25, 22:18   #1
Lumber Jack
Guest
 
Inlägg: n/a
Post Minska vikter under övningen

Har läst tidigare inlägg om hur många rep man ska ska göra för att bygga så mycket som möjligt och kommit fram till 6-10.
Men nu undrar jag om detta bara gäller första repet. Det finns ju ingen möjlighet att ligga inom ramen 6-10 under samtliga set (om man inte vilar för länge eller kör 2 set) utan att minska vikterna från set till set. Så vad tycker ni? Skall man minska vikterna succesivt och ligga inom ramen eller köra på med samma vikt?

Brukar personligen köra 4 set/övning så kanske ligga på samma vikt de 3 första och sedan sänka vikten drastiskt inför sista och pumpa utav bara helsike?
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 22:23   #2
muskelbyggarn
Klen, men Ren
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Fellingsbro
Inlägg: 1 505
Post

Tycker inte du skall "sänka vikten drastiskt inför sista och pumpa utav bara helsike" även om jag gillade uttrycket

Låt säga att du klarar 8 reps i första set, 7 i andra set och 6 i det tredje. Sänk då vikten lite gran så du orkar med 6-10 reps!

Vänl,,,
Tobbe
__________________
Optimum Nutrition - Protein done right.


"People can go out and hear R.E.M. if they want deep lyrics, but at the end of the night
they want to go home and get fucked! That's where AC/DC comes into it."
- Malcolm Young
muskelbyggarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 02:53   #3
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

>Tobbe,
Jag trodde att du redan visste att det itne är vikterna som bestämmer... Utan DU!
Vänliga ZZzzzZ,

Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 09:56   #4
HenkeGr
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag kör "target reps" dvs jag har som mål att klara t.ex. 3*5. I första setet gör jag bara 5 reps även om jag skulle orka några mer. Samma sak i andra, stoppa vid 5 reps även om det finns mer att ge. Sedan i sista setet mosar jag på för fullt och kör så många jag orkar, här kan man även lägga in forced/negativa reps om man vill. Klarar jag 5 eller fler reps så ökar jag vikten nästa pass, klarade jag det inte så blir det samma vikt nästa gång.

Med det här systemet så blir träningen enkel, man behöver inte plocka på och av vikter och man behöver bara komma ihåg en vikt per övning, men framförallt: all koncentration kan läggas på att lyfta tungt!

/Henke
  Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 18:52   #5
Drunken_Sailor
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Brukar köra lite lättare på det/dom första seten för att vila lite längre å köra så tungt jag klarar på sista, med lika många reps såklart. för att kunna avsluta på en så tung vikt som möjligt.

Ta dagens Biceps pass som exempel.. körde såhär:
27,5kg * 7reps
2-3 minuters vila..
30kg * 6 reps
4-5 minuters vila..
30kg * 6 reps

Funkar bra för moi iaf.

P e a c e !
  Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 22:52   #6
Lumber Jack
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Tackar för svaren.

Henriks teknik var ny för mig, har alltid kört efter modellen "kör skiten ur dig varje set" och därför har repantalet snabbt sjunkit från 8 - 6 - 4 - 4 vid ensam träning.

Det som tilltalar mig mest med H:s teknik är just att man kan koncentrera sig på träningen, mitt gym är nämligen totalt överbefolkat och det är inte så kul att kryssa mellan en hop människor, med ett par hantlar som tynger ner armarna till golvet, i hopp om att de nya hantlar man vill ha är lediga. (vilket dom med 99% sannolikhet inte är!)

I värsta fall får jag följa Tinners filosofi, tar bort lite av känslan av att klara en ny vikt, men det ska bli skönt att bänka 200 nästa pass
  Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 23:30   #7
Cuddly
Erfaren Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 89
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Lumber Jack:
<STRONG>Tackar för svaren.

Henriks teknik var ny för mig, har alltid kört efter modellen "kör skiten ur dig varje set" och därför har repantalet snabbt sjunkit från 8 - 6 - 4 - 4 vid ensam träning.

Det som tilltalar mig mest med H:s teknik är just att man kan koncentrera sig på träningen, mitt gym är nämligen totalt överbefolkat och det är inte så kul att kryssa mellan en hop människor, med ett par hantlar som tynger ner armarna till golvet, i hopp om att de nya hantlar man vill ha är lediga. (vilket dom med 99% sannolikhet inte är!)

I värsta fall får jag följa Tinners filosofi, tar bort lite av känslan av att klara en ny vikt, men det ska bli skönt att bänka 200 nästa pass </STRONG>
Det som Henrik kör kallar bl.a. Stuart McRobert för "cumulative fatigue training". Kan vara en bra variation då och då mot att köra få hårda set a la HIT.

Thomas
Cuddly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 23:39   #8
Kortnoj
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Är det inte så att om man sänker vikten under andra setet för att klara lika många reps som man gjorde i det första, att det är likadant som att ta en lättare vikt och göra lika många reps som det första och andra setet tillsammans, i det första exemplet.

Någon som förstår vad jag menar? :P
  Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 10:54   #9
Åse Columbus
Registered User
 
Åse Columbuss avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Solna
Inlägg: 2 297
Post

jag kanske är lite kontigt byggd...men..

jag tycker att jag klarar mer i 2.a set...föratt i första så har inte blodet hunnit in i muskeln....till 2:a sett har nu blodet hunnit dit och med den mer kraft...att åtminstone klara av lika många som i första..om inte mer!!!!

Åse
__________________
Nice and sexy
And old enough to be proud of it.
Åse Columbus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 11:27   #10
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 388
Post

tycker precis som åse, speciellt när jag kör rygg!
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 11:38   #11
rogerQ
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 259
Post

Det här var en väldigt intressant diskussion som jag känner mycket ångest inför. Ska man köra så många reps man orkar i varje set man kör i en övning? eller ska man köra en dorian yates och köra två lättare set och avsluta med ett tungt set man kör till failur med eventuellt en eller två forced reps.Alltså bara ett set till failure??
rogerQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-27, 12:19   #12
HenkeGr
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

RogerQ: Därom tvista de lärde...
Jag har provat mig fram och funnit att "target reps" funkar bäst för mig, för andra funkar säkert andra metoder bättre.

/Henke
  Svara med citat
Gammal 2002-03-28, 16:15   #13
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 678
Post

rogerQ: För att göra förvirringen total så bhöver man ju inte ta något set till "failure" (Finns det ett svenskt ord för detta uttryck ?), enligt vissa träningsmetoder.
Nästa variant, som jag faktiskt har testat, är att köra till failure bara var tredje vecka och det funkade fint för mig.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)