Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-13, 23:43   #1
scono
Guest
 
Inlägg: n/a
Post kreatin fundering

jag funderar på en sak med kreatin.
om jag inte misminner mig kanman i senaste ironman tidningen läsa att kreatin inte har några som helst biverkningar även om man tar det i 12månader eller nått liknande. Right?
men varför står det då på alla burkar att man ska köra 3-4 veckor på och sedan 2-3 veckoer av??

bara en fundering jag tänkt på...
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 00:15   #2
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Post

Därför att det ger mer effekt under kortare tid? Alltså hm... hur ska man säga? Om du käkar det så sväller man(jag) upp som en ballong den första veckan, sedan mattas det av lite. Finns nog mängder av artiklar om detta kan jag tänka mig. eller i alla fall nära relaterade som tar upp det
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 00:33   #3
cjs
One inch at a time
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Lund
Inlägg: 433
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Frazze:
<STRONG>Om du käkar det så sväller man(jag) upp som en ballong den första veckan, sedan mattas det av lite.</STRONG>
Menar du att du ser fetare ut, eller helt enkelt att musklerna ser större ut?
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 01:54   #4
Petrus
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: sverige
Inlägg: 1 232
Post

Kreatin gör att kroppen samlar på sig större mängder vatten. Därav alla reportage och artiklar man kan läsa om hur bra kreatin är. Många vet inte att vikten dom går upp när dom använder kreatin är 99% vatten.
Orsaken till att cycla kreatin är helt enkelt att dess ev. positiva effekt avtar efter 4-5 veckor och därefter är det som att kasta pengarna i sjön...typ. Det är då man avstår från kreatin ett tag för att sedan börja om från början igen och få ev. full effekt.
Vänligen,

Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 08:37   #5
Muskelsmurfen
Räka
 
Muskelsmurfens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Kungälv
Inlägg: 538
Post

Kreatin gör att man samlar på sig vätska har jag också hört. Framförallt tar man väl kreatin för att det ger ett högre tryck i muskelcellerna samt att du kan lyfta lite tyngre lite fler gånger och på så sätt få ut mer av träningspasset. Effekten avtar sedan efter 3-4 veckor då kroppen vänjer sig. Man måste då låta kroppen återställa sig till "normal läge" innan man går på nästa omgång med kreatinet. Eller har jag missförstått det hela?
Muskelsmurfen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 09:57   #6
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Tinner:
<STRONG>Kreatin gör att kroppen samlar på sig större mängder vatten. Därav alla reportage och artiklar man kan läsa om hur bra kreatin är. Många vet inte att vikten dom går upp när dom använder kreatin är 99% vatten.
Orsaken till att cycla kreatin är helt enkelt att dess ev. positiva effekt avtar efter 4-5 veckor och därefter är det som att kasta pengarna i sjön...typ. Det är då man avstår från kreatin ett tag för att sedan börja om från början igen och få ev. full effekt.
Vänligen,

Petrus</STRONG>
Nja… Thinner bara för du slutar dra på dig massa vätska, så innebär det inte att kreatin har upphört att fungera.

[ 14 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: The Dwag ]
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 10:19   #7
cjs
One inch at a time
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Lund
Inlägg: 433
Post

Det här med att man samlar på sig vatten har man ju hört. Det jag är lite nyfiken på är om det ger intrycket av att man ser vattnigare/plufsigare ut eller om det helt enkelt bara får musklerna att se mer "pumpade" ut. Dvs är det bara muskelcellerna som tar in mer vatten, eller ALLA celler på något sätt?

Man pratar ju ofta om att folk "håller vatten", ex. fanns det en bild i senaste Ironman på en bodybuilder där bildtexten var ngt i stil med "det syns tydligt att han håller vatten runt &lt;blah-blah-området&gt;" och detta upplevdes då negativt. Har det någon koppling med formerna man får av kreatin?
cjs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 11:39   #8
johan***
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Nja, det finns ingen VETENSKAPLIG forskning som har gjorts på långtidstudier av kreatinintag. Så vad som sker är lite svårt att uttala sig om, däremot sjunker den egna prod. av kreatin när du tar det under en längre tid.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 11:45   #9
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Post

Vatten i samband med kreatin kommer till muskelcellerna. Alltså är det själva músklerna som blir större, man ser itne bara stor och tjock ut.
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 20:38   #10
Tenzher
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

ok, ska fösöka få lite ordning på det här nu..
Som de flest vet finns kreatin naturligt i kroppen, men ofta i för liten mängd. Om man då tar ett tillskott så fylls ju depoerna på, till en viss grad..alltså under "uppladddningsperioden", men efter det är depoerna fulla och kroppen kan inte ta upp mer kreatin..vilket resulterar i att om man inte gör ett uppehåll, rinner skiten rakt igenom kroppen, och ger ingen effekt..då kan man lika gärna kasta pengarna i sjön..tack för ordet
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 21:19   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Post

Att det finns depåer att fylla upp tyder det väl på att kroppen i vanliga fall inte klarar att hålla dem fyllda på den diet man äter.
Alltså borde en mindre mängd kreatin under längre tid hjälpa till så att man i fortsättningen håller depåerna fyllda ?

Sidenote
Jag vill kunna använda kreatin. Jag ökar som sjutton första veckan, sen ger magen upp.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 22:30   #12
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av buildingboy:
<STRONG>ok, ska fösöka få lite ordning på det här nu..
Som de flest vet finns kreatin naturligt i kroppen, men ofta i för liten mängd. Om man då tar ett tillskott så fylls ju depoerna på, till en viss grad..alltså under "uppladddningsperioden", men efter det är depoerna fulla och kroppen kan inte ta upp mer kreatin..vilket resulterar i att om man inte gör ett uppehåll, rinner skiten rakt igenom kroppen, och ger ingen effekt..då kan man lika gärna kasta pengarna i sjön..tack för ordet</STRONG>
Du har aldrig funderat att när de är fulla… så håller man nivån uppe på den höga nivån genom att tillföra kreatin. Dock så är det brukligt att gå av efter åtta veckor ungefär.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 23:07   #13
Bodyblast.com
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 21
Post

När vi ändå är inne på kreatin snack, måste jag höra med Er här.

Jag får ingen som helst effekt på vanligt monohydrat, jag får endast ont ihuvudet, även fast jag dricker ordentligt med vätska.

Men Kreatin som Cell-Tech och liknande som innehåller en blandning av kreatin Dextros och kolhydrater ger en otroligt bra effekt.

Varför fungerar en blandning på mig men får huvudvärk av det rena ?
Bodyblast.com är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 23:33   #14
The Dwag
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

&gt;&gt;Bodyblast !
Du tror inte att det är tack vare den extra vattenmängden du dricker i samband med Cell-Tech. Den mängden vätska kanske du inte dricker i samband vid vanlig kreatin konsumtion?

[ 14 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: The Dwag ]
  Svara med citat
Gammal 2002-03-14, 23:55   #15
Frazze
Registered User
 
Frazzes avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Sockholm
Inlägg: 1 599
Post

Angående magontet: Provat citrat?
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)