Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-25, 14:08   #1
Tjockisen
Registered User
 
Tjockisens avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 219
Post Morgonpromenad VS Morgonsimtur

Flyttar nästa vecka in till en studentlya där jag får tillgång till en pool ca 100 meter från huset. Funderar nu på att innan frukosten ta ett par längder i den istället för att ut och gå på promenad. Ser ingen skillnad förutom att simturen är bättre för lederna än att vandra omkring och fula sig på stan.
__________________
Great changes may not happen right away, but with effort even the difficult may become easy.

- Bill Blackman
Tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 14:15   #2
Fritz
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Låter väl vettigt
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 15:03   #3
Jesper
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Låter väl ok förutsatt att Du kommer upp i hyfsad puls på simningen..

Jesper
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 15:29   #4
Matte
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Klart överlägset morgonpromenader. Perfekt sätt att starta dagen, ren och fin blir man också! Införskaffa ett par styva simfenor och kör ett högt tempo så får du en grymt bra träning.
MVH/Matte
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 20:21   #5
Droog
Registered User
 
Droogs avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: In my Durango -95
Inlägg: 1 414
Post

Fattar inte varför så många tror att morgonpromenader är det enda rätta. Det har visat sig att cardioträning med motstånd sparar muskler mycket bättre än just promenader och löpning. Det är ju logiskt om man tänker efter. Kolla bara hur en långdistanslöpare ser ut kontra någon som jobbar mot ett motstånd (skidåkare, kanotist eller roddare). Nä, strunta i att gå. Simma, kör trappmaskin, rodd eller skidor i stället om du vill spara muskler.
__________________
It was me, that is Alex and my three droogs, that is Pete, Georgie and Dim...
Droog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 20:29   #6
BUSTER
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Har läst att simning inte bränner fett effektivt pga att vattnet hindrar kroppen att alstra värme eller nåt åt det hållet...
Några experter har rekommenderat att inte simma i förbränningssyfte.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 20:37   #7
nina
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

ja va då inte fet när jag simmade.

Simmning är det bästa för kroppen. Jag tycker att det är toppen.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 20:50   #8
Droog
Registered User
 
Droogs avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: In my Durango -95
Inlägg: 1 414
Post

==>Insano
Låter som tidernas skröna det där. Att du inte skulle bli lika varm beror ju bara på att vattnet leder bort värmen mycket snabbare än luft.
__________________
It was me, that is Alex and my three droogs, that is Pete, Georgie and Dim...
Droog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 20:53   #9
nina
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Jag tror inte heller på det... det vore ju svårt att prestera om man är kall eller? Jag tyckte nog att man var varm även om man inte blir svettig på samma sätt.

NIna
FD simmare
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 21:13   #10
Tjockisen
Registered User
 
Tjockisens avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 219
Post

Oki doke.. I fettförbränningssyfte bör man väl hålla pulsen relativt låg? Det är väl därför man tar just morgonPROMENADER istället för morgonSPURTAR?

Mvh
__________________
Great changes may not happen right away, but with effort even the difficult may become easy.

- Bill Blackman
Tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 21:18   #11
leffo
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Kroppen måste alstra värme i vattnet eftersom det leder bort värmen. Mer värme: mer energi.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 21:20   #12
BUSTER
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Det är ingen skröna.Skall kolla upp detta...
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 22:42   #13
Pumping
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

*biter mig i tungan och håller med INSANO*

när du anstränger dig så överhettas kroppen och systemet jobbar för att sänka temperaturen. bifinner du dig i vatten så hjälper de till att kyla ner dig och du bränner inte lika mycket.

nu tyckar jag ju ändå att simmining är en kanon idrott för att hålla sig i form. får ju använda hela kroppen!
  Svara med citat
Gammal 2002-03-25, 23:13   #14
Peter
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2001
Inlägg: 1 121
Post

Klurigt ämne det här...

Enligt de tabeller jag har förbrukar simning i normalt bröstsimstempo mer energi än att promenera på plan mark. Frågan är om pulsen inte riskerar att bli så hög att intensiteten blir i högsta laget för att köra på fastande mage innan frukost, men det beror ju givetvis på hur fort man simmar och hur van simmare man är.

Vad gäller förbränningen så var det intressanta synpunkter Insano kom med. Det är ju nämligen så att en liter svett som avdustar från kroppen tar värme från kroppen motsvarande 580 kcal, men då krävs att svetten avdustar och inte rinner i vattendroppar längs kroppen. Det är därför man svettas för att kyla kroppen. I vatten borde ju rimligtvis denna förångning försvåras även om man kan svettas i vatten också. Men vattnet kring kroppen borde ju också kyla och ta värmeenergi från kroppen så... jag vet inte vad man ska tro riktigt

Om vi ändå antar på att tabellerna angående energiförbrukningen stämmer så förbränner ju simningen mer energi än promenaderna och det finns väl inget som talar för att vattnets kylande effekt ska göra så att kolhydratförbränningen gynnas gentemot fettförbränningen?

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-26, 09:49   #15
Pumping
Guest
 
Inlägg: n/a
Post

Beror kanske på hur bra man är på att simma oxå?

jag skulle ha klara problem att simma i ett lungt tämpo i 60 minuter...

fast de man kan komma framtill är väll att när du anstränger dig för att öka förbränningen så stiger din kropstemperatur och kroppen jobbar för att sänka den. så får du hjälp att kyla den av vatnet så borde detta göra så att du måste ha högre pulls för att bränna lika mycket och de är väll kanske inte idealt?

nu kan jag vara ute på djuuupt vatten
  Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)