Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-03-11, 15:03   #1
Kafut
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Obbola
Inlägg: 12
Angry Kostillskott är onödigt

Nån fler än jag som hörde på nyheterna på radion idag där Marie Broholm som är kostrådgivare åt svenska elitidrottare säger att alla typer av kosttillskott är onödiga?
Hon säger att det inte finns nån som helst situtation där en idrottutövare skulle kunna få hjälp av kostillskott, och att hon tycker att de elitidrottsmän/kvinnor som använder sådana preparat sänder ut "fel" signaler till aktiva ungdomar.

"Därför har man nu antigit policyn att svenska elitidrottare inte ska äta kosttillskott, berättar Marie Broholm".

Jag tycker att detta var bland det dummaste jag hört, och jag tror att det absolut inte kommer att gynna dom svenska elitidrottarna om man säger så...

Tyvärr så hörde andra familjemedlemmar också detta repotage och jag fick lov att föra en livlig diskussion om hur dyrt och jobbigt det skulle bli att ersätta proteinpulvret med kyckling och tonfisk.
Kafut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 15:04   #2
Kafut
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Obbola
Inlägg: 12
Post

Jag har repotaget på mp3 om nån skulle va intresserad, men jag har ingenstans att lägga upp det.
Kafut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 15:29   #3
muskelbyggarn
Klen, men Ren
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Fellingsbro
Inlägg: 1 505
Post

Tyvärr så sprids sådan här "dynga" rent ut sagt hela tiden.

Givetvis är maten grunden man skall stå på och från detta välja ev. tillskott. Att det inte skulle fungera är rent bullshit och att det ger fel signaler till ungdommar ?

Om vad i så fall ?

Vad är det för fel att ungdommar vill förändra sin fysik och därmed också må bättre ?

Vissa säger att det är en väg in i dopingvärlden, men det är lika löjligt som att säga att alla som röker också kommer skjuta i sig heroin efter en stund...


Trist att du fick ta en diskussion med dina föräldrar, hoppas de förstår bättre än denne som pratade på radion...


Vänl,,,
Tobbe
__________________
Optimum Nutrition - Protein done right.


"People can go out and hear R.E.M. if they want deep lyrics, but at the end of the night
they want to go home and get fucked! That's where AC/DC comes into it."
- Malcolm Young
muskelbyggarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 15:59   #4
hulken
Registered User
 
hulkens avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Skelleftehamn
Inlägg: 673
Post

Även RF avråder från att använda tillskott?!? undrar hur dom tänker egentligen.
__________________

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 16:13   #5
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Post

Jag tycker det är helt ok att dom avråder från kosttillskott eftersom det inte behövs för bra resultat i idrott dock.

sen att det fungerar är ju en annan sak, men dumt att rekomendera kosttillskott när det först o främst är rätt kost som är viktigast

bättre att dom får lära sig äta rätt och att mat är MYCKET viktigare än ngt kosttillskott

Jag skulle aldrig rekomendera ngn att använda kosttillskott, fastän jag själv använder det, men mat är alltid bättre anser jag
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 16:32   #6
Bamse
Registered User
 
Bamses avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: 08
Inlägg: 2 133
Post

Detta diskuterades även i höstas:
http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/...c&f=4&t=000218
Bamse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 17:22   #7
Sve
Banned
 
Sves avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: The swept-wing Canada DC-8 streaked down the long runway of Vancouver International Airport, powerful jet engines shrilling to a banshee wail as they braked the giant aircraft.
Inlägg: 1 449
Post

förmodligen ska de väl itne äta något tillskott för att man då kan skylla på det i nästa OS!
"Nej det gick visst inget vidare denna gången heller. Men vi äter iaf naturligt!"
Sve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 17:24   #8
hulken
Registered User
 
hulkens avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Skelleftehamn
Inlägg: 673
Post

Citat:
Ursprungligen skickat av Peter H:
<STRONG>Jag tycker det är helt ok att dom avråder från kosttillskott eftersom det inte behövs för bra resultat i idrott dock.

sen att det fungerar är ju en annan sak, men dumt att rekomendera kosttillskott när det först o främst är rätt kost som är viktigast

bättre att dom får lära sig äta rätt och att mat är MYCKET viktigare än ngt kosttillskott

Jag skulle aldrig rekomendera ngn att använda kosttillskott, fastän jag själv använder det, men mat är alltid bättre anser jag</STRONG>
Självklart så fattar jag och även RF hoppas jag,att man måste äta vanlig kost i första hand,det är ju därför det heter TILLSKOTT,det kanske var det RF och du trodde,att man byter ut all daglig mat mot kosttillskott Sen så tror jag man får bättre resultat av att svepa en halvliter Vassle isolat än att gnaga på ett kycklingben efter ett träningspass,men som sagt Tillskott är endast ett Tillskott.
__________________

>>>>> Je Suis Fort <<<<<
hulken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 17:34   #9
Helen@
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Tyvärr inte Sthlm längre
Inlägg: 648
Post

Jag håller delvis med Marie Broholm (är ej insatt i vad som sades på nyheterna) då jag själv anser att det enda kosttillskott man behöver är proteinpulver på grund av att det är svårt att få i sig rätt proteinmängd genom maten.....

Har förr genom åren provat olika tillskott till ingen som helst nytta.....Jag tränar precis lika bra och gör ökningar samt utvecklas utan alla de olika tillskotten som marknaden vill att vi ska spendera våra slantar på........

Mvh Helena
Helen@ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 18:47   #10
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Post

90% av dom som skriver på detta forumet verkar ju tro att resultaten står och faller med ett tillskott


och nej bamse det trodde jag inte heller, men finns ingen anledning att dom skulle rekomendera nåt som inte behövs..dom som är på en sån nivå att dom kan behöva det kan väl tänka själva och behöver ingens hjälp med ngn form av rekomendationer
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 18:50   #11
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Post

Sen tror jag att lite av anledningen att dom rekomenderar att inte använda kosttuillskott är många äter som skit sen tror dom att det hjälper med med ett piller för att det skall bli bra kost.
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 20:12   #12
johan***
Guest
 
Inlägg: n/a
Arrow

Nu är det ju åxå frågan om vad som definieras som kodt tillskott, jag äter själv Multivitaminer, Omega-3 olja, kreatin och vassle.

Multivitaminerna, omega-3 oljan och vasslet anser jag vara bra för mig och underlätta mitt liv. Kreatinet skulle jag klara mig utan egentligen. Egentligen är kreatin något tveksamt att använda under längre tid då det finns jävligt knapphändiga studier på effekterna av att använda kreatin under längre perioder. Ja, det finns folk som har använt kreatin flitigt under många år och inte har problem. Men det finns åxå rökare som aldrig får cancer.
Det finns forskningsrapporter som påvisar att Omega-3 olja sänker risken för prostat cancer... Sänker kolesterolhalten är bra för reumatiker, och mot eksem.
Är det då ett onödigt eller bra "kosttilskott" ? Att bara dyga i sig olika substanser i hopp om att de skall vara effektiva för en det ena en det andra är kanske tveksamt. Finns det forskning som påvisar en positiv effekt tycker jag att man gott kan ta tillskottet.
  Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 21:43   #13
Kafut
Junior Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Obbola
Inlägg: 12
Post

En annan sak jag reagerade på i inslaget var att Marie Broholm påstådde detta:

"...Och man har sett i forskningen att man ser inget stöd att det behövs, man ser inga effekter av att äta kostillskott."

Detta kan väl alla på detta forum hålla med om att det är en ren lögn. Jag skulle gärna vilja se den rapporten där slutsatsen är att vassle protein inte har någon muskelbyggande effekt efter ett träningspass.

Visst går det att ersätta mycket av kostillskotten med vanlig mat, men att t.ex. proppa i sig sillar (fatta hur många det skulle bli under uppladdningen) för att få samma kreatineffekt som en av kur med pulver skulle nog ingen normal person stå ut med.

(Under uppladdningen måste man sätta i sig 4 kg rått kött per dag. Steker eller kokar man köttet måste man äta ännu mer eftersom hetta försämrar kreatinet. (källa: www.creatinemonohydrate.net))
Kafut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 22:14   #14
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Post

Citat:
...Och man har sett i forskningen att man ser inget stöd att det behövs, man ser inga effekter av att äta kostillskott.
Det hon egentligen säger med det där påståendet är att man egentligen inte får några effekter av att äta mat

För det är ju just det Gainer och Proteintillskott är... fast bara koncentrerat.

Förstår inte riktigt hur hon tänker
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-03-11, 22:59   #15
Baha
Way of the ape
 
Bahas avatar
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 2 636
Post

99.9% av all forskning som visar diverse olika tillskotts positiva effekter är ju från kosttillskottsföretag vad jag har fattat?

så inte så kontigt att hon säger det
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)