Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-13, 09:25   #16
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Helt och hållet ärligt så anser jag att folk som nyttjar dessa typer av PWO får skylla sig helt och hållet själva.

Jag köper inte argumentet att man måste hälla i sig kemikalier för att orka träna hårt. Jag kan själv stoppa i mig en koffeintablett eller två innan mina tidiga pass, det tänker jag inte sticka under stol med.
Jag använder även ibland EAA, proteinpulver, kreatin, HMB, ZMA och köper Omega-3 kapslar.
Men om något av detta skulle leda till att min hälsa försämras eller att jag av någon anledning skulle åka fast i en dopingkontroll så skulle jag inte gnälla på någon annan. Jag utgår från att alla kosttillskottföretag är oseriösa och ser det som en kalkylerad risk att få i mig något "otillåtet" eller ohälsosamt när jag väljer att ändå nyttja produkterna.

Min åsikt är att folk är så jävla godtrogna, hjärntvättade och lurade av kosttillskottföretagen att det är skrattretande.

Det är för jäkla sött med människor som utger sig för att vara såååå hälsomedvetna, såååå nyttiga och som väger varenda tiondelsgram de stoppar i sig för att vara säkra på att de får i sig exakta mängder makro och mikronutrienter för att i nästa sekund svepa i sig en häxblandning kemikalier som de flesta av dem inte har en aning om vad det faktiskt är i. Och där en del av ingredienserna ofta har ingen eller väldigt liten forskning bakom sig.
Sen har de mage att klaga över bieffekter...

Fitness och träningsvärlden är sorglig. Jag tror att Celsiusdrickande och överdrivet hashtaganvändande på något sätt påverkar intellektet negativt och att det samtidigt gör sinnet för källkritik bedövat.

Som någon ovan skrev. Rant over.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 09:28   #17
niklasericson
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
PEA(β-phenethylamine) och β-Me-PEA (β-Methylphenethylamine)

är inte riktigt samma sak. och det är bara den sistnämnda som är klassad
När blev den klassad,och rätta mig om jag har fel,men får inte ett företag sälja slut på sitt lager av den produkt som fått en substans klassad?
niklasericson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 09:34   #18
tlk
nattzor
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 2 050
Citat:
Ursprungligen postat av niklasericson Visa inlägg
När blev den klassad,och rätta mig om jag har fel,men får inte ett företag sälja slut på sitt lager av den produkt som fått en substans klassad?
Att WADA klassar något betyder inte ett dyft för vad som får och inte får säljas i Sverige. Det går att fortsätta sälja den här substansen hur bra som helst. Det rimmar ju dock illa med Fairings officiella policy.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 09:37   #19
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
Kan vi redan nu ge Beemel nobelpriset i typ allting? Glädjer mitt vakna öga (ja, det högra sover än) att det finns en och annan rackare i världen som verkar ha en lite bredare syn på saker och ting! Men det är som sagt allas rätt, såvida det inte är direkt olagligt, att konsumera vafaisken de vill. På egen risk.

Vore extremt omoraliskt (som om de bryr sig egentligen, snarare för att det ska se bra ut) av ett företag att sälja slut sin dynga när det bevisats att det innehåller dopingklassade preparat. De brukar därför tas bort om företaget är så när seriöst och inte vill förlora kunder. Självklart kommer GainzMaster 17 år och vill köpa hela lagret på stört men i stort skadar det verksamheten så de försvinner fort som fan.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 09:57   #20
niklasericson
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 48
Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Att WADA klassar något betyder inte ett dyft för vad som får och inte får säljas i Sverige. Det går att fortsätta sälja den här substansen hur bra som helst. Det rimmar ju dock illa med Fairings officiella policy.
Var lite otydlig.
Var B-PEA klassad av WADA när produkten lanserades av Fairing?
Blev den klassad och Fairing sålde ut sitt lager i väntan på att V2 lanserades?
Är det på det viset kan vi,enligt mig inte klandra Fairing oavsett att vilken policy dom har.
niklasericson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 10:03   #21
Martin Hanzel
Registered User
 
Martin Hanzels avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 129
Hej,

jag tänkte delge er info i ärendet.

Fairing har sedan start arbetat med mottot 100% rena produkter. Vid produktframtagning är samtliga produkter kontrollerade gentemot WADA´s lista och vi säkerställer att inget av de listade ämnena finns med i våra produkter. Vid oro eller misstanke stämmer vi även av med andra instanser, exempelvis Huddinge Dopinglaboratorium för att vara 100% säkra att våra produkter är i ordning enligt gällande föreskrifter.

Rage Insanity är fortfarande under utredning, det som hittills kan konstateras är att en substans, som dock inte finns listad på WADA’s lista över förbjudna substanser men där WADA ändå gjort bedömningen att den ska omfattas av listan, har detekterats i en analys. I tillägg skall denna substans inte finnas i vår produkt så utredningen omfattar två helt skilda ärenden.

Substansen som har detekterats är B-methylphenetylamine. Vad som komplicerar fallet ytterligare är att även om Rage Insanity hade skickats till labb på dopingtest så hade resultatet varit negativt eftersom laboratoriet letar efter av WADA listade substanser.

Fairing rekommenderar testade atleter att undvika alla former av PWO och fettförbrännare, oavsett märke, i samband med tävling. Inte för att det skulle finnas klassade substanser i produkten, utan för den ovisshet som råder kring klassificerade men ospecificerade substanser.

Fairings ledord "100% rena produkter" har vi aldrig och kommer aldrig att vika från. Fairing har genom åren levererat produkter till atleter på alla nivåer och varit med i 100-tals dopingtester utan några som helst problem. Detta ärende gör att vi ser över hela vårt förhållningssätt gentemot WADAs lista, gentemot våra leverantörer och dess underleverantörer.

Martin
__________________
Support Swedens superior training forum!
Visit -> Kolozzeum Webshop
Martin Hanzel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 11:09   #22
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
som tillägg till Martins inlägg:
problemet är ju att dopinglistan uttrycker i flera fall:
Citat:
-och andra substanser med
liknande kemisk struktur eller liknande biologisk(a) effekt(er).
så i princip kan det mesta som inte specifikt är undantaget klassas som doping om det har någon som helst effekt.
till exempel så är koffein specifikt undantaget, hade den inte varit det så hade den klassats trots att den inte stått på listan
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 11:19   #23
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
+1 på Pepz. Detekterar man en centralstimulerande substans (behöver inte ens vara specifik) som inte är undantagen har man detekterat ett dopingpreparat eftersom centralstimulantia i grunden är förbjudet på tävling.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 12:57   #24
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Och då ska man inte ha centralstimulerande substanser i produkter om man har "100% rena produkter" som slogan.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 13:39   #25
HenricDIF
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 17
Ser man på! Hade en burk för cirka 2 år sedan och det enda jag minns är att stickningarna på den var helt brutalt jobbiga. Funkade bra annars.

Hur som helst bör man väl vara väldigt försiktig som tävlande vilka typer av CS man använder.
HenricDIF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 15:59   #26
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av HenricDIF Visa inlägg
Ser man på! Hade en burk för cirka 2 år sedan och det enda jag minns är att stickningarna på den var helt brutalt jobbiga. Funkade bra annars.

Hur som helst bör man väl vara väldigt försiktig som tävlande vilka typer av CS man använder.
Beta-alanin ger stickningarna och det har inget med frågan här att göra
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 16:44   #27
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Beta-alanin ger stickningarna och det har inget med frågan här att göra
Det har väl med frågan att göra eftersom han använde ett dopingklassat tillskott (utan att veta om det).
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 20:01   #28
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det har väl med frågan att göra eftersom han använde ett dopingklassat tillskott (utan att veta om det).
Nej, det är inte så lätt att veta, med tanke på vad Martin skrev.


Citat:
Rage Insanity är fortfarande under utredning, det som hittills kan konstateras är att en substans, som dock inte finns listad på WADA’s lista över förbjudna substanser men där WADA ändå gjort bedömningen att den ska omfattas av listan, har detekterats i en analys. I tillägg skall denna substans inte finnas i vår produkt så utredningen omfattar två helt skilda ärenden.

Substansen som har detekterats är B-methylphenetylamine. Vad som komplicerar fallet ytterligare är att även om Rage Insanity hade skickats till labb på dopingtest så hade resultatet varit negativt eftersom laboratoriet letar efter av WADA listade substanser.
Vad skall man lita på om man inte kan följa WADA´s lista?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 20:04   #29
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Vad skall man lita på om man inte kan följa WADA´s lista?
WADA:

"S6. Stimulants

All stimulants, including all optical isomers (e.g. d- and l-) where relevant, are prohibited, except imidazole derivatives for topical use and those stimulants included in the 2014 Monitoring Program*."
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-13, 20:21   #30
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
WADA:

"S6. Stimulants

All stimulants, including all optical isomers (e.g. d- and l-) where relevant, are prohibited, except imidazole derivatives for topical use and those stimulants included in the 2014 Monitoring Program*."
Så, allt är förbjudet utom:
Citat:
In-Competition only:
Bupropion,
caffeine,
nicotine,
phenylephrine,
phenylpropanolamine,
pipradrol,
pseudoephedrine (< 150 micrograms per milliliter)
, synephrine.
Om man skall tolka den texten?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)